خبر فوری

شوق بازگشایی مدارس به کام مسئولان یا دانش‌آموزان

هرمزبان – بازگشایی مدارس این روزها به عنوان موضوع مهم جامعه مطرح است ، گویا این شوق در مسئولان بیشتر از دانش‌آموزان و اولیا است و به صدا درآوردن زنگ مدرسه آرزوی برخی از مدیران شده است.

برخی دانش‌آموزان که بازی در حیاط مدرسه و همکلاسی‌ها را به عنوان بهترین تفریح می‌دانند باز شدن مدارس را بیشتر دوست دارند و تمایلی به کلاس درس در خانه ندارند، با توجه به اینکه ۱۸ ماه از کرونا می‌گذرد، اشتیاق دانش‌آموزان تا حدودی برای حضور در کلاس درس کمتر شده است.
اشکان که در کلاس پنجم ابتدایی درس می‌خواند ، شروع کلاس درس در مدارس را بسیار دوست دارد و می‌گوید، اگر مدارس باز شود دیگر مجبور نیستم از صبح تا شب در خانه بمانم چون الان که کرونا هست به طور کامل همیشه در خانه هستم و  حوصله ام سر می برود.
وی ادامه داد: کلاس درس با همکلاسی‌ها خیلی بهتر است و حتی درس را بهتر متوجه می‌شویم ، اما این روزها همه چیز در خانه خلاصه شده است خانه و مدرسه یکی شده اما به نظر من مدرسه حال و هوایی دیگر دارد و دانش‌آموزان با شرایط خاصی درس را متوجه می‌شوند.
وی گفت: ما دانش‌آموزان درس با حضور معلم و همکلاسی‌ها را بهتر یاد می‌گیریم و در این مدت که کلاس‌های درس غیرحضوری و آنلاین بود خیلی از مفاهیم کتاب درسی را معلم با سختی به ما یاد داد که کار ما و خودشان را سخت‌تر کرد، امیدواریم مدارس باز شود تا بتوانیم بازهم همکلاسی‌های خودمان را ببینیم و با معلمان در مدرسه درس را بهتر یاد بگیریم.
اشکان که خانه و مدرسه را با هم دوست دارد،می‌گوید: وقتی به مدرسه می‌روم چند ساعتی در بیرون از خانه با همکلاسی‌ها می‌گذرانم اگرچه با شرایط شیوع کرونا شاید نتوانم مانند گذشته با دوستان و همکلاسی‌هایم صمیمانه وقت بگذارنم که امیدوارم کرونا هرچه زودتر تمام شود چون واقعا خسته شده‌ایم.

از سوی دیگر والدین نگران سلامتی فرزندان محصل خود هستند.

۹۰ درصد دانش‌آموزان دوست دارند مدرسه‌ها باز شود
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش ‌و پرورش نیز در این باره می‌گوید: جمع‌بندی جهانی این است که باید از هر طریقی مدارس را بازگشایی کنیم و از امروز معلمان آماده می‌شوند تا از مهر دوباره به مدرسه‌ها بازگردند.
وی معتقد است که حدود ۹۰ درصد از دانش آموزان نیز گفته‌اند دوست داریم دوباره به مدرسه بازگردیم.

مدرسه در خانه خوب است
با وجود اینکه معلمان و دانش‌آموزان با وجود کرونا درس در خانه را هم تجربه کردند، با وجود صحبت‌های مسئولان که اشتیاق دانش‌آموزان را برای بازگشایی مدارس زیاد می‌دانند، اما برخی از دانش‌آموزان به دلیل آمار بالای ابتلا به کرونا چندان تمایلی به حضور در مدرسه را ندارند که نمونه آن مهسا است که در دوره متوسطه درس می‌خواند می‌گوید: کرونا همه چیز را تغییر داده است و من از زمانی که کرونا آمده در خانه ماندن را حتی به مدرسه رفتن ترجیح می‌دهم چون هم با برادر بزرگترم بازی می‌کنم و فیلم می‌بینیم و هم کنار خانواده هستم و درسم را می‌خوانم ، شرایط خوبی است و با ادامه آن مشکلی ندارم.
وی ادامه داد: تمام معلمان هم که به صورت آنلاین و بدون هیچ مشکلی به تدریس بچه‌ها اقدام می‌کنند و ما از نظر درسی هم عقب نیستیم. تا زمانی که کرونا هست معتقدم باید کلاس‌های درس غیرحضوری باشد چون کرونا خیلی خطرناک است و ممکن است هر لحظه ما را درگیر کند. اکنون ما دانش‌آموزان با فضای مجازی ارتباط خوبی داریم و تحصیل در شرایط کرونایی با استفاده از فضای مجازی بسیار وضعیت مطلوبی دارد.
وی افزود: وقتی در این دو سال تحصیلی هیچ درسی عقب نماندیم و معلمان هم تمام تلاش خود را برای تدریس دانش‌آموزان انجام داده‌اند به قول پدرم چه لزومی دارد در این شرایط سخت کرونایی مدارس باز باشد تا هم مبتلا به کرونا شوند و هم خانواده‌ها را درگیر این ویروس کنند.
مهسا که دلش برای همکلاسی‌هایش هم تنگ شده است، می‌گوید: به نظر من بازگشایی مدارس باید زمانی باشد که حداقل بخش زیادی از مردم واکسن زده باشند البته برای ما دانش‌آموزان که هنوز هیچ واکسنی تایید نشده است و  می توانیم ناقلان ویروس باشیم.

احساس تنهایی دانش‌آموزان در فضای مجازی
رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز گفت که ۵۱ درصد دانش‌آموزان در فضای مجازی احساس تنهایی می کنند و بر اساس تحقیقات انجام شده، تمایل دانش‌آموزان به تحصیل حضوری، افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: آموزش مجازی تهدیدها و فرصت‌های زیادی را به همراه داشته است و  بر اساس طرح های تحقیقاتی، تمایل دانش آموزان به تحصیل حضوری افزایش یافته است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: طبق این طرح تحقیقاتی که از طریق ارائه پرسشنامه به  دانش‌آموزان  تکمیل شد، ۸۸ درصد از معلمان تکلیف روزانه به دانش آموزان ارائه  کردند.
حکیم زاده با اشاره به یکی دیگر از نتایج طرح های تحقیقاتی گفت: در بستر آموزش مجازی و در شرایط همه گیری ویروس کرونا، ۷۵ درصد از دانش آموزان برای تحصیل از مادران خود کمک می گیرند. 
معاون وزیر آموزش و پرورش بر توجه به مسائل عاطفی و اجتماعی دانش آموزان در آموزش مجازی تاکید و اظهار داشت: معلمان علاوه بر آموزش و تربیت دانش آموزان باید به موضوع های احساسی و عاطفی دانش‌آموزان نیز بپردازند، لذا آموزش و تربیت دانش آموزان، مستلزم مشارکت همه جانبه است.
حکیم زاده بر ایجاد امکانات و زیر ساخت های آموزش مجازی در سطح کشور تاکید کرد و گفت: در برخی از مناطق دور دست روستایی و حاشیه شهرها، امکانات و زیرساخت آموزشی برای دانش آموزان مهیا نیست و شرایط کرونا نشان داد که بخشی از مناطق کشور چه مشکلاتی دارند.

غصه بسته بودن مدارس را می‌خورم
سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید: در این مدت یکی از غصه‌های من و آقای حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش بسته بودن مدارس بوده است.
وی معتقد است، در مدرسه می‌شود دوستی‌ها و مهربانی‌هایی را تجربه کرد که قبل و بعد از آن هیچ‌گاه نمی‌شود. در مدرسه می‌توان تجاربی را آموخت که در هیچ کجای مسیر زندگی امکان پذیر نیست.

بچه‌ها کیف‌های مدرسه را ببندند
علیرضا رییسی  سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز گفته است: بازگشایی حضوری مدارس از دانشگاه‌ها مهم‌تر است. پرورش بسیار مهم است که باید درون مدرسه دنبال شود. فکر اینکه با مجازی شدن مدارس، معلمان راحت شدند، اشتباه است چراکه کار معلمی در دوران کرونا بیشتر شد.
وی معتقد است: میزان ترک تحصیل در دنیا زیاد شده و تعداد کودکان کارافزایش یافته است. فضای مدرسه و دسترسی به زیرساخت الکترونیک بسیار برای مناطق محروم مهم است. برای بازگشایی حضوری و ایمن مدارس باید بسته ای طراحی شود نیاز است علاوه بر واکسیناسیون، معلم، خانواده، مدرسه و خانواده ایفای نقش موثر داشته باشند. 
وی اضافه کرد: تهویه کلاس درس دانش‌آموزان باید مناسب باشد، تجمع نباشد و از ترددها جلوگیری شود.
رئیسی افزود: بچه‌ها کیف‌های مدرسه را ببندند. خوابیدن تا لنگ ظهر برای دانش آموزان خطرناک باشد. البته فعلا واکسنی برای زیر ۱۸ سال در کشور نداریم. مرگ و میر در کودکان کم است. مدارس حتی می توانند بجای مهر در آبان باز شوند.

تمایل آموزش و پرورش به بازگرداندن دانش‌آموزان به مدارس
علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: تمایل آموزش و پرورش بازگرداندن دانش‌آموزان به مدرسه، است چراکه تعطیلی مدارس تبعات زیادی دارد. با توجه به اینکه حدود ۱۸ ماه تجربه زیستن در کرونا را داریم و فعالیت آموزشی و تربیتی را در دوران کرونا تجربه کردیم متاثر از این شرایط و رویکردهای جهانی نسبت به بازگشایی مدارس باید شرایطی را مهیا کنیم که سیستم آموزشی و دانش‌آموزان بیش از آنچه که امروز آسیب دیدند، آسیب نبینند.

وی ادامه داد: تمایل آموزش و پرورش بازگرداندن دانش‌آموزان به مدرسه در کنار حفظ سلامت آنان بوده است. آموزش و پرورش از مدت‌های دور تلاش کرد که به هر نحوی که شده دانش‌آموزان را به مدرسه فرا بخواند.
وی تصریح کرد:  افزود: آموزش و پرورش معتقد است دوره طولانی تعطیلات تبعات جبران ناپذیری برای دانش‌آموزان از حیث یادگیری و مسائل تربیتی به‌دنبال دارد. تامین سلامت دانش‌آموزان فقط سلامت جسمی و خطرات ناشی از تهدید کرونا نیست تعطیلی مدارس نیز از نظر روانی و جسمانی به دلیل بی تحرکی دانش‌آموزان می‌تواند تبعات زیادی داشته باشد.
کمرئی اصل موضوع را بازگشایی مدارس دانست و درباره سناریوهای بازگشایی  اظهار داشت: اجرای برخی از سناریوها ضعیف است این که دانش‌آموزان مانند گذشته در تمام ساعات به مدرسه بروند این موضوع مطلوب ما است چرا که آموزش جبران می‌شود اما سناریویی که می‌تواند آثار مثبتی داشته باشد این است که با واکسینه کردن معلمان از نهم تا ۲۵ مردادماه بتوانیم شرایط را برای معلمان ایمن کنیم.
وی با اعلام اینکه تمام کادر آموزشی، معلمان و رانندگان سرویس مدارس تا پایان شهریورماه واکسینه خواهد شد درباره این موضوع که دانش‌آموزان باید مهرماه در کنار یکدیگر بنشینند و آیا این موضوع خطرناک نیست افزود: مراجع بهداشتی را درباره بازگشایی مدارس صاحب‌نظر می دانیم. این موضوع به تحلیل افراد کارشناس برمی‌گردد اما می‌توانیم ترکیبی از آموزش‌های حضوری و غیر حضوری را داشته باشیم و یا پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ما در بازگشایی مدارس باید در پروتکل‌های بهداشتی توصیه‌هایی را مورد تاکید قرار دهیم؛ با رعایت فاصله‌های اجتماعی، کاهش زمان آموزش و کاهش دفعات حضور در آموزش می‌تواند به ما برای حضور دانش‌آموزان در مدارس و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمک کند.
کمرئی گفت: شرایط را به سمتی می‌بریم که مدارس بازگشایی شود امروز نگاه آموزش و پرورش همسو با حوزه بهداشت است. مطلوب ما این است که تمام مقاطع تحصیلی حضوری باشند اما  به زمان بازگشایی که نزدیک شویم ممکن است این موضوع با اولویت بندی مقاطع تحصیلی انجام شود.
 

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید