خبر فوری

تهدید داور مبارزه کاراته گنج زاده و حریف عربستانی: تو و خانواده ات را تکه تکه می‌کنیم!

هرمزبان – آخرین مبارزه کاراته در المپیک توکیو به یکی از پرحاشیه ترین رویدادهای تاریخ المپیک تبدیل شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، سجاد گنج زاده کاراته کای ایران به مدال طلا در دسته +75 کیلوگرم کاراته در المپیک 2020 توکیو رسید. او در مبارزه فینال مقابل طارق حامدی از عربستان از نظر امتیاز عقب بود اما گنج زاده به دلیل ضربه غیرمجاز حریف خود دچار بیهوشی شد تا کاراته کای عربستانی دیسکالیفه شود. عربستان در آستانه اولین مدال طلای تاریخ خود در المپیک قرار داشت اما با تصمیم اوگور کوباش داور اهل ترکیه، سجاد گنج زاده به مدال طلا رسید.
مردم عربستان نمی توانند با این موضوع کنار بیایند چون هرگز تا این اندازه به اولین مدال طلا و شنیدن سرود ملی خود در المپیک نزدیک نشده بودند. پس از این مبارزه، صفحه داور ترک در اینستاگرام مورد هجوم گسترده کاربران عرب قرار گرفت. دامنه توهین ها به این داور به حدی گسترده بود که او مجبور شد کامنت های اینستاگرام خود را ببندد و به طور کامل اکانت خود در توییتر را غیرفعال کند. کوباش با انتشار پیامی در اینستاگرام نوشت:
تا کنون در زندگی خود چنین چیزی ندیده بودم. برخی افراد با توهین های نژادی به سراغ من آمدند. من بر ضد کشوری دیگر و به خصوص کشوری که رابطه خوبی با آنها داریم، هرگز چنین پیام هایی به اشتراک نمی گذارم. اخیرا پیام هایی به نام من بر ضد کشوری خاص (عربستان) منتشر شد که بدون شک دروغ و ساختگی بود. ورزش در نگاه من یعنی عشق، دوستی و آرامش.
این داور ترک در مصاحبه با TRT نیز گفت:
به من گفتند تو را در فرودگاه به قتل می رسانیم و به محض رسیدن به ترکیه، کارت تمام است. خانواده ات را هم پیدا می کنیم و آنها را نیز می کشیم. با چاقو، آنها را قطعه قطعه می کنیم. این رفتارها در ورزش جایی ندارد. در همه حساب های خود در شبکه های اجتماعی مورد هجوم قرار گرفتم. به من فحاشی می کردند و مجبور شدم حساب خود در توییتر را ببندم. افرادی که نتوانسته بودند به حساب های من در شبکه های اجتماعی دسترسی پیدا کنند، برای همسر و فرزندانم پیام های تهدیدآمیز نوشتند. من داور هستم و باید قوانین را اجرا کنم. 2 پزشک و 5 داور این تصمیم را گرفتند و من فقط آنرا اعلام کردم. 
پس از این بازی وزیر ورزش عربستان در پی موج واکنش‌های شدید در فضای مجازی اعلام کرد که طارق پاداشی معادل مدال آوران طلا کسب خواهد کرد اما این پایان کار نبود؛ تقریبا در هر صفحه بین المللی که خبری از این ماجرا وجود داشت، سر و کله کاربران عربستانی با پرچم سبز رنگ نیز پیدا می‌شد که تلاش می‌کردند تصمیم داور را زیر سوال ببرند و البته به سراغ خود داور هم رفتند.
اوگور کوباش، تنها نماینده ترکیه در هیئت ژوری کاراته المپیک، بدشانس بود که این مسابقه را قضاوت کرد چرا که جنجال‌های پیرامون آن دامنش را گرفت و حتی ماجرا به خانواده اش هم رسید. کوباش در گفتگویی که با تلویزیون ت ر ت ترکیه داشت، به این موضوع پرداخته و از تهدیدهای مجازی شدید کاربران سعودی به خود، همسر و دخترش پرده برداشت.
او که به نظر از این ماجرا مضطرب و حیرت زده شده، می‌گوید: «در حالی که ورزشکار ایرانی روی زمین دراز کشیده بود، تیم پزشکان که مداخله نخست را انجام دادند، با دست و صورت اشاره کردند که او نمی‌تواند بازی را ادامه دهد. علاوه بر این، پزشک فدراسیون جهانی هم اعلام کرد که گنج زاده نمی‌تواند بازی را ادامه دهد.»
وی افزود: «ما داوران را دور هم جمع کردیم، آنها هم عقیده بودند. از آنجا که کاراته کای ایرانی با برانکارد محل مسابقه را ترک کرد، ورزشکار عربستانی را بر اساس قوانین هانسوکو (دیسکالیفه) کردم. من فقط مامور اجرای تصمیم پزشکان و داوران بودم.»
داور ترک با اشاره به 300 هزار پیام تهدید آمیز اظهار داشت: «به من گفتند تو را در فرودگاه به قتل می رسانیم و به محض رسیدن به ترکیه، کارت تمام است. خانواده ات را هم پیدا می کنیم و آنها را نیز می کشیم. با چاقو، آنها را قطعه قطعه می کنیم.»
سجاد گنج زاده کاراته کای پرافتخار ایران به مدال طلا در دسته +75 کیلوگرم کاراته در المپیک 2020 توکیو رسید. او در مبارزه فینال مقابل طارق حامدی از عربستان از نظر امتیاز عقب بود اما گنج زاده به دلیل ضربه غیرمجاز حریف خود دچار بیهوشی شد تا کاراته کای عربستانی دیسکالیفه شود. به این ترتیب سجاد گنج زاده به مدال طلا رسید تا دست عربستان از اولین مدال طلای تاریخ خود در المپیک کوتاه بماند.
لحظه اعلام گنج زاده به عنوان پیروز مبارزه، یکی از لحظات تاریخی المپیک بود و به شدت مورد توجه رسانه های خارجی قرار گرفت چون ورزشکاری قهرمان المپیک شد که در صحنه حضور نداشت. عربستانی ها با این موضوع نمی توانند کنار بیایند. بسیاری از کاربران عرب و مشخصاً عربستانی ها با پیدا کردن صفحه اوگور کوباش داور ترک این مبارزه که نقش اصلی را در تعیین قهرمان المپیک داشت، به او و مردم ایران توهین کردند. این توهین ها در توییتر نیز به طور گسترده ادامه یافت که البته با واکنش کاربران ایرانی همراه شد به طوری که پست آخر صفحه داور ترک در اینستاگرام به حدود 50 هزار کامنت رسید. اوگور کوباش مجبور شد کامنت ها را محدود کند. کاربران عربستانی از ایموجی دلار و انگشت وسط استفاده کردند. ضمناً کاراته کای ایران به تمارض متهم شد. آنها همچنین به این داور، مردم ایران و ترکیه توهین کردند و دوستی دیرینه دو کشور را دلیل بازنده اعلام کردن کاراته کای عربستانی دانستند. ناعادلانه ترین و کثیف ترین تصمیم تاریخ المپیک، خرید داور و … از دیگر اتهاماتی بود که این کاربران مطرح کردند.

منبع: خبرگزاری آریا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید