خبر فوری

برگزاری پویش های هر«خانه یک حسینیه»،«هر خانه یک هیات» برای دانش آموزان

هرمزبان – مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: پویش‌هایی مانند «هر خانه یک حسینیه»، «هر خانه یک هیات»، «هر خانه یک مداح» و «هر خانه یک مسجد» برای دانش آموزان برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از گزارش روز یکشنبه وزارت آموزش و پرورش، محمدرضا مسیب زاده درباره برنامه‌های نهمین سوگواره «احلی من‌العسل» افزود: این وزارتخانه براساس سند تحول بنیادین خود و تربیت تمام ساحتی، تحقق ۶ ساحت ویژه تعلیم و تربیت را مدنظر دارد که یکی از این ساحت‌ها، ساحت اخلاقی است. برای تحقق آن به ارزش‌ها و موارد اخلاقی می‌پردازیم.

وی با یادآوری اینکه فعالیت‌های مختلفی در حوزه عترت و امام‌شناسی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: برنامه‌های ما دو جنبه بطنی، ریشه‌ای، عمیق، محتوایی و همچنین تبلیغی و ترویجی دارد. به عنوان مثال وقتی آموزش‌های قرآن را ارایه و در کنار مراکز دارالقرآن مسابقه قرآن برگزار می‌کنیم و یا در حوزه نماز سند جامع نماز و فعالیت‌های جامع اجرایی شدن این سند را ارائه می‌کنیم تبلور آن پیش اجلاسیه‌ها نماز و نماز جماعتی است که در مدارس برگزار می‌شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هشت سال است که در سطح مدرسه، منطقه، استان و ستاد با جمعی از فعالان عرصه فرهنگی ستادی را با عنوان ستاد بزرگداشت سوگواره «احلی من‌العسل» را با هدف معرفی شخصیت حضرت قاسم (ع) برگزار می‌کنیم.

مسیب‌زاده تصریح کرد: روز ششم محرم هر سال به عنوان روز نوجوان عاشورایی انتخاب شده و هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دانش‌آموزی با کمک صدا و سیما، شهرداری‌ها، تولیت‌های آستان‌های مقدس امامزادگان و … در سراسر کشور به برگزاری این برنامه اقدام می‌کنند.

برگزاری سوگواره احلی‌من‌العسل در همه استان‌ها

این مسوول در آموزش و پرورش اضافه کرد: امسال  حرم امام راحل، تولیت مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و به واسطه فعالیت دبیرخانه سراسری این سوگواره در زنجان، حسینیه اعظم زنجان به صورت ویژه در سوگواره احلی من‌العسل حضور دارند و در تمامی استان‌ها این سوگواره برگزار می‌شود.

مسیب‌زاده به بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص اهمیت برگزاری مجالس امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: آنچه که در برگزاری سوگواره امسال بسیار مهم است حفظ سلامت دانش‌آموزان و فرهنگیان در عین تعظیم شعائر است به همین دلیل اگر در سال‌های گذشته یک برنامه برگزار می‌کردیم امسال در سه شیوه و مدل برنامه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: بدون فضا و مکان اجازه رعایت پروتکل‌های بهداشتی برنامه‌ای برگزار نمی‌کنیم، همچنین امسال برنامه‌ها را به سه شیوه برگزار می‌کنیم. در روش اول با برگزاری نمادین مراسم به صورت تلویزیونی، مداحان دانش‌آموز عزای حضرت قاسم (ع) را برگزار می‌کنند.

 مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: در مدل دوم کاروان‌های ره پویان حضرت قاسم(ع) در قالب وسیله نقلیه با پخش سرودها، مطالب عزاداری و مداحی در سطح شهر حضور دارند و به توزیع ماسک، شربت و پذیرایی نیز اقدام می‌کنند و در شیوه سوم پویش‌های متعددی در خصوص حضرت قاسم (ع) برگزار می‌شود.

مسیب زاده درخصوص پویش‌های احلی‌من‌العسل هم گفت: دانش‌آموزان می‌توانند با مداحی، تولید پادکست، خطاطی، فیلم کوتاه، خطابه‌خوانی، عکاسی، نماهنگ، داستان‌نویسی و … در بخش مسابقه این سوگواره شرکت کنند.

بخش قاسم انقلاب ما شهید قاسم سلیمانی

وی یکی از بخش‌های ویژه این دوره را بخش «قاسم انقلاب ما» شهید قاسم سلیمانی اعلام کرد و گفت: به ۳۱۳ نفر از افرادی که بهترین آثار را ارسال کنند جوایز نفیسی بعد از اربعین ارائه می‌شود یعنی دانش‌آموزان از فردا مصادف با ششم محرم تا پایان ماه سفر فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه سوگواره ارسال کنند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از تبلیغ و معرفی سوگواره اهلی من‌العسل در ۱۷ پایگاه مجازی قرارگاه‌های مجازی قرآن عترت و نماز با عضویت بیش از پنج میلیون نفر خبر داد و در پاسخ به این سؤال که آیا این سوگواره در مدارس برگزار می‌شود، گفت: پیش از این برنامه به صورت متمرکز در یک مکان برگزار می‌شد اما اکنون اگر مدرسه‌ای با رعایت پروتکل‌ها این مراسم را برگزار ‌کنند اشکالی ندارد؛ تنها شرط برگزاری مراسم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

مسیب‌زاده افزود: تمامی کارهای ما براساس تصمیمات هیات اندیشه‌ورز است؛ ۱۵۴ جلسه هیات اندیشه‌ورز برگزار شده که محتوای هیات‌های آن برنامه‌های آینده است و تغییرات مکرری در احلی من العسل داشته‌ایم.

وی یادآور شد: در ۲ سال اخیر نیز این تغییرات بیشتر بوده و از حالت حضوری به صورت غیرحضوری و برگزاری استیجی درآمده است و از طریق رسانه‌ها پخش می‌شود. البته اصل سوگواره آسیبی ندارد اما روش‌های اجرایی را بررسی می‌کنیم و امسال نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد تغییر داشته‌ایم و بیشتر بر پویش‌ها متمرکز هستیم.

 مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه قریب به اتفاق برنامه امسال مجازی برگزار و بخش اندکی به صورت پخش تلویزیونی منتشر می‌شود، گفت: در بخش ادبی بخشی را به صورت داستان‌نویسی داریم با موضوعات «اگر من جای حضرت قاسم(ع)» بودم، قاسم و ولایت‌مداری، شهدا در مکتب‌خانه قاسم، قاسم بن حسن و قاسم سلیمانی؛ در بخش شعر پویش‌ها که بر اشعار آئینی متمرکز است، بخش نقاشی، طراحی، پوستر، عکاسی، پویش «هر خانه یک حسینیه احلی من العسل» از نگاه دوربین و … نیز از دیگر بخش‌های سوگواره است. البته بحث ویژه امام حسین(ع) و حضرت مهدی (عج) را امسال به بخش‌های دیگر افزوده‌ایم.   

مسیب‌زاده خاطرنشان کرد: این سوگواره مخصوص گروه سنی خاصی نیست و همه دانش‌آموزان می‌توانند در آن شرکت کنند. رویکرد اصلی ما در سوگواره دوره راهنمایی و هشتم است که هم سن حضرت قاسم(ع) هستند اما زمینه حضور همه دانش‌آموزان مهیاست.

وی درباره مراسم متمرکز تلویزیونی احلی من العسل نیز گفت: شروع مراسم ساعت ۱۰:۳۰ صبح فردا از شبکه‌های قرآن، ۲، شما و امید است که برنامه‌های عزاداری، مداحی، اجرای دانش‌آموزان، پخش سرود و میثاق‌نامه با حضرت قاسم(ع) و اعلام برنامه پویش‌ها خواهد بود.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید