هنرمندی که از تلخی‌ها شادی می‌آفرید + فیلم

صبح دیروز؛ پنجشنبه 22 مرداد، علی سلیمانی هنرمند متعهد و بااخلاق کشورمان دار فانی را وداع گفت. این بازیگر در تمام دوران کاری خود کوشید با هنر خود لبخند روی صورت مردم بیاورد؛ لبخندی که از راه لودگی حاصل نمی‌شد، بلکه بر پایه معرفت و آگاهی به وجود می‌آمد.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان؛ نزدیک به دو سال است که کشورمان درگیر بیماری خطرناکی شده که هر روز جان عده‌ای هموطنان ما را می‌گیرد. در میان افرادی که دار فانی را وداع می‌کنند، چهره‌های سرشناسی نیز وجود دارد. افرادی نظیر؛ علی، انصاریان، مهرداد میناوند، خسرو سینایی، کریم اکبری مبارکه، اکبر عالمی و…. که همه ما با آنها خاطراتی فراوان داریم. روز پنجشنبه 21 مرداد نیز بار دیگر خبر درگذشت یکی دیگر از هنرمندان ارزشمند و متعهد کشورمان همه مار ا اندوگین کرد. علی سلیمانی بازیگر سینما و تلویزیون بعد از چند روز مبارزه با کرونای دلتا به سوی خانه ابدی شتافت.
درگذشت هنرمندان، همانند درگذشت دیگر هموطنان، دل همه ایرانیان را به درد آورده، برای همین بار دیگر یک خواسته جمعی همه کشور را فرا گرفته است، آنهم اینکه با واکسیناسیون گسترده مردم، شرایطی فراهم شود تا آمار فوتی‌ها به پایین‌ترین میزان خود برسد. گزارشی از این هنرمند ارزشمند کشورمان در ایکنا تهیه شده که در ذیل این متن آمده است.

علی سلیمانی متولد آبان ۱۳۴۹ بازیگر، مجری و طراح دکور ایرانی است. او دارای مدرک کارشناسی نمایش با گرایش بازیگری از دانشگاه آزاد اسلامی بوده و نخستین کار سینمایی وی «سفر بخیر» به کارگردانی داریوش مودبیان است. سلیمانی عضو ثابت تیم فوتبال هنرمندان بوده و همچنین از سال ۱۳۷۰ به تدریس کاراته و بازیگری مشغول بوده است. وی همچنین به عنوان دستیار کارگردان با پرویز شیخ‌طادی و بهروز بقایی در «دنیای شیرین دریا» و «ماه مهربان» همکاری داشت. از جمله آثار وی می‌توان به «دروازه ساعات» اثر سید جواد هاشمی، «داستان یک شهر» اثر اصغر فرهادی، «روشن‌تر از خاموشی» به کارگردانی حسن فتحی و «وضعیت سفید» ساخته حمید نعمت‌الله اشاره کرد. وی همچنین سلیمانی در تئاترهای «خنکای ختم خاطره» ، «چشم به راه میرغضب»، «عزیز مایی» و… هم به ایفای نقش پرداخته بود. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در ادامه این مطلب، برخی اظهار نظرهای هنرمندان در صفحات مجازی خود پیرامون درگذشت این هنرمند ارزشمند کشورمان می‌آوریم.

آذرنگ: یک علی سلیمانی برای این دنیای دورنگ کم بود

«توی دنیایی که هر کس هر روز برای رسیدن به اهدافش هزار تا نقش بازی می‌کنه، علی خیلی خودش بود، علی فقط خودش بود، برای همین تو هر جمعی میومد، خودی بود و می‌شد به سرعت تو حضورش حل شد و بهش اعتماد کرد. کاش جهان امروز علی سلیمانی زیاد داشت. یه دونه علی برای این جهان پر از دورنگی کم بود.»

مظلومی: علی بازیگری شریف بود

«متاسفانه علی عزیز که در بیمارستان بستری بود و حالش رو به بهبود بود ناگهان با وضعیت بدی مواجه شد و صبح امروز با افت شدید اکسیژن خون درگذشت. علی سلیمانی بازیگر بسیار شریف و با انگیزه‌ای بود و به دلیل اینکه این روزها سر کار و مشغول ایفای نقش بود دچار این ویروس شد.

بسیار دیگری از بازیگران نیز به کرونا مبتلا شده‌اند و این روزها حال خوبی ندارند از جمله آنها سحر ولدبیگی، حمید لولایی و هومن حاجی عبدالهی هستند که روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند. از مسئولان بخواهید هنرمندان به ویژه بازیگران را واکسینه کنند ما بیشتر از هر قشر دیگری در خطر هستیم.»

فرضیانی: روحت شاد علی جان، هیچوقت فراموشت نمی‌کنم

«علی جان، این‌همه خاطره رو چیکار کنم. دمت گرم پارسال از مشهد این ویدئو رو برام فرستادی. دیگه از تو فقط همین فیلم‌ها و عکس‌ها برام خاطره میمونه. به خانم (جم نژاد) زنگ زدم و گفتم: خانم معلم شاگردتون علی سلیمانی پر کشید. روحت شاد علی جان، هیچوقت فراموشت نمی‌کنم. خوش به حالت رفتی تا خیلی چیزها رو نبینی رفیق. نبینی انسانیت تا کجا سقوط کرده و جاش رو به چه چیزهایی داده است.»

لرستانی: حال علی را می‌فهمم

شهره لرستانی در واکنش به درگذشت این هنرمند نوشت: «صبح امروز که در بخش آی سی یوی مبتلایان به کرونا چشمم رو باز کردم، احساس کردم رنگ آسمان تهران آبی است. بعد از سه روز کمی صبحانه خوردم و به رسم همیشه اخبار روز را از موبایلم پی گرفتم. دوست و همکار عزیزم و هنرمندم علی سلیمانی بر اثر کرونا امروز از میان همین آسمان آبی گذشت و به سوی خالق هستی شتافت. من زیر اکسیژنم یکی از ریه‌هام سی درصد و دیگری پنجاه درصد درگیر کرونای دلتاست. بدن و سرو گردن و گلو و حتی گوش‌هایم (مثل سال‌های دور بچگی) دردناک هستند. حال علی را می‌فهمم.

هر جا هست، برای او از خداوند مهربان، شادی روح و برای خانواده محترمش و اهالی هنر و هنردوستان، صبر آرزو دارم.»

در حال ادیت

کوثری: میگن خواب به مرگه کوتاه

فریبا کوثری نوشت: میگن خواب یه مرگ کوتاهه

«ولی چه فرق عجیبی است بین مرگ و خواب. وقتی عزیزی خوابیده دلت می‌خواد حتی هیچ پرنده‌ای پر نزنه تا بیدار نشه و وقتی مرده… دوست داری با بلندترین صدای دنیا بیدارش کنی ولی افسوس…. تا هستیم قدر همدیگر را بدانیم. زندگی کوتاه است…. یکی‌ دیگر از ما، دوباره پر کشید. چگونه باور کنیم……»

غفارمنش: می‌گفتی باید مردم را شاد کنیم

«اختلاف نظر داشتیم. می‌گفتی زندگیمون پر از تلخی شده اما باید تلاش کنیم مردم شاد باشن. گفتم علی جون گاهی درد چنان عمیق میشه که اگر همراه نشیم و مطرحش نکنیم همین مردم بهمون میگن بی‌تعهد یا سوپاب. گفتی امیر وقتی دستت به جایی بند نیست که مشکلی حل بشه فقط باید شادشون کنی. اینم به عشق خودت گذاشتم و تعهدی که همیشه به مردمت داشتی.»

جدا از اظهار نظرهای آورده شده، پیام‌های تند دیگری خطاب به مسئولان از طرف هنرمندان در صفخات شخصی خود آورده شده بود که جملگی آنها را مقصر مرگ مردم می‌دانستند، زیرا در شرایطی که هنرمندان به دلیل اقتضائات شغلشان مشغول کار هستند، چرا باید واکسیناسیون آنها را در دستور کار قرار نگیرد؟

جدا از اهالی هنر؛ مسئولان هنری نیز به مناسبت درگذشت این هنرمند مردمی پیام‌های تسلیت دادند.
خبر رسید که رفتی

قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی در پی درگذشت علی سلیمانی هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینما پیام تسلیتی منتشر کرد.

در متن پیام چنین آمده است: «خبر رسید که رفتی؛  چه بی‌خبر رفتی … مسافر نام‌آشنای این دنیا و هنرمند متعهد و باصفای عرصه‌های تئاتر، سینما و تلویزیون ایران، علی سلیمانی، راه مسئولیت‌زای خود را از «صبح طلوع می‌کند» و «سفر به چزابه»، شروع کرد و با آثار فراوانی بر صحنه‌ نمایش و صفحه تلویزیون و پرده‌ نقره‌ای، نهایتاً «در خنکای ختم خاطره» به «تنگه ابوقریب»، رسید و در کشاکش مرگ و زندگی این روزهای اشک و بهت و سکوت، و در ایّام محرم‌الحرام حسینی (ع)،  سرانجام این ارادتمند مکتب اهل بیت، تسلیم دعوت حضرت حق شد.

بی‌شک از این پس، تداوم حضور تثبیت شده او را می‌توان در لحظه لحظه صدا و حرکت و تصویرش در آثاری متنوّع و یاد و حافظه‌ی همراهان و دوستان و شاگردانش، به روشنی شاهد گرفت.

فقدانش را به همسر گرامی و خانواده‌ی ارجمندش و نیز جامعه‌ شریف هنرهای نمایشی کشور، تسلیت گفته و آرامش روح بلند و بی‌قرارش را از درگاه خداوند متعال و لایزال، مسالت دارم.»

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
حضور ماندگار

حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نیز درپی درگذشت زنده‌یاد علی سلیمانی پیام تسلیتی صادر کرد.

متن پیام حمید نیلی بدین شرح است: «انا لله و انا الیه راجعون. عروج ناباورانه هنرمند گرامی و مخلص آستان آل الله (علیهم السلام)، شادروان علی سلیمانی، در شب عزای دردانه اباعبدالله حضرت رقیه (سلام الله علیها)، موجب تاسف و تالم خاطر دوستان و علاقمندان وی را پدید آورد. بی‌شک نقش‌آفرینی‌ها و حضور ماندگار وی در آثار مهم تئاتر، سینما و تلویزیون، در یادها ثبت خواهد شد.

اینجانب این مصیبت جانکاه را به خانواده محترم و بازماندگان آن فقید سعید، تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال برای وی علو درجات و هم نشینی با ابرار و نیکان را در بهشت برین آرزومندم. غفرالله له و لنا»

عشق به معارف

«درگذشت علی سلیمانی عزیز، از هنرمندان خوب و پرتلاش، بی‌حاشیه و متعهد، خسارتی دردناک و تاسف‌بار برای هنر ایران زمین است. مرحوم علی سلیمانی، عشق به معارف و معنویات را با حرفه بازیگری همراه کرده بود و در این عرصه، شخصیت و جایگاه خاصی داشت. نقش‌آفرینی در سریال‌های فاخر و ارزشمند سیما و ابراز ارادت عمیق به اهل بیت نبوت علیهم السلام به ویژه امام رضا (ع) و امام حسین (ع) او را محبوب دل‌های مخاطبان رسانه کرده بود. اینجانب، درگذشت این هنرمند فقید را حضور خانواده محترم ایشان، خانواده رسانه ملی، جامعه هنری و مردم همیشه قدردان کشورمان تسلیت می‌گویم و برای بازماندگان از خداوند متعال طلب صبر و برای آن هنرمند رحمت و غفران الهی مسئلت دارم.»

چهره‌ای محبوب و خون‌گرم

«در نهایت تألم و اندوه، یکی دیگر از هنرمندانِ فهیم، نجیب و خوش‌سابقه عرصه فرهنگ و هنر ایران از میان ما پر کشید. چهره‌ای محبوب و خون‌گرم که همواره شورِ زندگی را در آثارش به یاد داریم و بارها با هنرنمایی‌اش، برای نسل‌های مختلف از مخاطبان خاطره‌سازی کرد. هجران این بازیگر به داغ جامعه هنری در از دست دادن بزرگان فرهنگ و هنرش در این دوران سخت، افزود و حسرت فقدانش را بر دل دوست‌دارانش بر جای نهاد. دریغ و هزاران دریغ که سینما و تلویزیون ایران از وجود او بی‌بهره شد. ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این هنرمند، از درگاه خدای منّان، برای روح حسینی این محبّ اهل بیت، آرامش و برای خانواده و عزیزانش، صبر جمیل مسئلت دارم. انشاءالله به برکت این روزهای معطر به نام سیدالشهداء (ع)، همنشین ایشان و شهدای کربلا باشد.»

در حال ادیت

تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران

«بسیار دردناک و ناباورانه، همکار عزیزمان علی سلیمانی هم قربانی بیماری کرونا شد و از میان ما رفت. شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران ضمن ابراز تالم و تاسف عمیق. درگذشت این بازیگر ارزشمند را به خانواده محترم ایشان، همکاران گرامی و تمامی هنردوستان تسلیت عرض می‌کند.»

هنرمندی با اخلاق

«انا الله و انا الیه راجعون. درگذشت ناباورانه انسانی شریف، هنرمندی با اخلاق، متعهد و از عاشقان و محبین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مرحوم علی سلیمانی موجب تاثر و تالم خاطر علاقمندان وی شد. خبر درگذشت ایشان در امتداد خبرهای تلخ این روزها، غم را برای اهالی هنر و سینما استمرار بخشید. بی‌شک نقش آفرینی‌های ایشان در سینما، تئاتر و تلویزیون در یادها ماندگار خواهد شد. اینجانب با ابراز همدردی با خانواده ایشان و جامعه هنری کشور، فقدان این هنرمند نامدار و دوست داشتنی را تسلیت می گویم و در این ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) از درگاه خداوند رحمان برای آن مرحوم آمرزش و مغفرت الهی و برای بازماندگان معزز صبر و سلامتی مسالت دارم.»

شورای مرکزی انجمن بازیگران 

«درگذشت این بازیگر ارزشمند را به خانواده محترم ایشان، همکاران گرامی و تمامی هنردوستان تسلیت عرض می‌‌کنم»

شجاعت ایستادن

در پیام تسلیت سیداحمدرضا صدر مدیر روابط‌عمومی معاونت صدای رسانه‌ملی نیز آمده است: «بازگشت همه به سوی اوست. هنرمند بودن شجاعت ایستادن در میانه میدان رنج و لذت توأمان است. امروز سوگوار هنرمندی هستیم که ارادتمند اهل بیت علیهم السلام بود و در ماه عزاداری محبوبش سیدالشهدا علیه‌السلام، این بزرگ هنرمند عالم هستی ماندگار شد. علی سلیمانی هنرمندی وارسته و متواضع بود که هنرنمایی‌هایش چه در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون چه در شبکه‌های مختلف رادیویی، هرگز از یادها نخواهد رفت و اهالی رادیو اجرای او در رادیو تهران، داوری او در رادیو ایران و نقش‌آفرینی او در رادیو نمایش را هرگز فراموش نخواهند کرد. معاونت صدای رسانه ملی ضمن تسلیت به جامعه هنری کشور و همه هنردوستان، از خداوند متعال برای آن عزیز سفر کرده علو درجات و برای خانواده محترمشان صبر مسالت دارد.»

در بخش دیگری از این گزارش به بخشی از گفت‌و‌گوهایی که علی سلیمانی بارها با ایکنا داشته اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:
نمایش مذهبی را در نظر مخاطبان بی‌ارزش کرده‌ایم
«تنگه ابوقریب» ظرفیت الگو شدن را دارد
«اشنوگل» پرده از خیانت منافقان در ایام جنگ برمی‌دارد

 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید