خبر فوری

آئیین «آردگیز گردانی» سنتی کهن و قدیمی در میناب

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرنگار مهر، شهرستان میناب ازجمله شهرستانهایی است که مردم آن در مناسبتهای خاص دارای آئین ورسوم مختلف هستند. در این شهرستان با فرا رسیدن ماه شعبان خصوصا روز میلاد امام زمان (عج) مردم به استقبال این عید بزرگ می روند و با برگزاری جشن و شادی میلاد آخرین امام از نسل محمد نبی(ص)را گرامی می دارند.

مینابی‌ها ضمن تکاپو برای خرید، تهیه و یا دوختن لباس‌های رنگارنگ و زیبا، با تهیه شیرینی‌های متنوع، آماده برپایی جشن میلاد آخرین معصوم بازمانده از نسل پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) می‌شوند و آن آیینی است به نام “آردگیز گردانی” که میراثی کهن و به‌جا مانده از نیاکان و پیشینیانشان است، هر چند گذشت زمان آن را در برخی نقاط کم‌رنگ کرده ولی هنوز در نزد بسیاری از مردم میناب به ویژه روستاها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. 

بسیاری از جوانان، آغاز زندگی مشترک خود را در روز نیمه شعبان جشن می گیرند و اگر نوزادی نیز در این روز متولد شود نام او را یکی از القاب مبارک حضرت مهدی (عج) قرار می دهند.

طنین انداز شدن آوای «حق لیلی» در کوچه ها

حوالی غروب نیمه شعبان کودک وبزرگ با در دست داشتن آردگیز یا همان الک که امروزه تبدیل به کیسه وپلاستیک شده با سر دادن طنین «حق لیلی» که خود یک رسم خاص برای گرفتن عیدی در این روز است با کوبیدن در خانه ها و گرفتن شیرینی و شربت کوه ها را مملو ازجمعیت می کنند و به استقبال این جشن بزرگ می روند.

آئین آردگیز گردانی تا نیمه های شب ادامه دارد

آئین آردگیز گردانی یا همان حق لیلی تا نیمه های شب ادامه دارد و مردم اعم از پیر و جوان بزرگ و کوچک برای زنده نگه داشتن این آئین سنتی و قدیمی تا پاسی از شب در کوچه ها و خیابانها به جشن و شادی می پردازند.

 بعضی مردم شهرستان میناب براین باورند که در این روز به نیت سلامتی امام دوازدهم در کوچه های خود با مراجعه کردن به در هفت خانه در این شب خجسته  وبزرگ میتوانند حق لیلی که همان شربت وشیرینی و نخودی است که خانواده ها میدهند را دریافت نمایند ،اما این رسم همچنان فراتر از آن است وکودکان ونوجوانان تا کیلومترها دورتر از منازل خود به این جشن وشادی می پردازند و«حق لیلی» میگیرند.

باور مردم میناب این است که با نیت سلامتی امام دوازدهم حداقل باید با مراجعه حداقل به هفت خانه در این شب خجسته و مبارک از آن “حق لیلی” (حق شب) که معمولا شیرینی، نخود آب‌پز، نخود و کشمش، کلوچه، سکه و یا شکلات است را دریافت کنند. 

وقتی از بزرگترها می پرسيم اين سنت دوست داشتنی از  كی آغاز شده است؟ كسی آغاز آن را به ياد نمی آورد. آنچه هست اين عيد را در ميان اعياد مذهبی در اين شهر متمايز و منحصر به فرد كرده است.

كودكان وقتی به هر خانه ای سر می زنند، از عبارت های «حق ليلی» يا «آرگيز گردون» استفاده می كنند. «حق ليلی» به عيد و ميلاد حضرت مهدی(عج) اشاره دارد و «آرگيز گردان» نيز به سيدهايی اشاره دارد كه پیش از اين، كودكان در زمان مراجعه به خانه ها آن را با خود همراه داشته  اند تا هدايای خود را در آن بريزند.

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید