هرمزبان: … دوستان خلبان عنایت داشته باشند موقع استارت، تیک آف و لندینگ سیستم روی بنزین باشد و در زمان سوئیچ کردن از گاز به بنزین و بالعکس حتماً پایشان را روی کلاچ نگه دارند تا هواپیما لرزش اضافی پیدا نکند! …

پایگاه خبری هرمزبان: حقیقت امر این است که ما خودمان مطالبی را که برای جراید می فرستیم خط خطی و جناج بندی نمی کنیم. بلکه آنها را به صورت درهم و فله ای برای نشریه می فرستیم و دوستان در  واحد تحریریه علی رغم میل باطنی حقیر به نوشته های ما انگ طنز چسبانده و در این ستون به عنوان مطالب طنز به ملت شریف و همیشه در صحنه ارائه می کنند. غافل از اینکه برخی از مطالب و پیشنهادات ما در حد تئوری ها و نظریات اقتصادی جان مینارد کینز و سایر اساتید بزرگ اقتصادی دنیا قابل تعمیم در بسیاری از امورات رایج مملکت است و چه بسا می توانند مانع از هدر رفت میلیارد ها دلار سرمایه مملکت در سال شوند و یک شوک اساسی به اقتصاد منطقه و حتی خاور میانه وارد کنند. اما چه کنیم که دست ما کوتاه و چیپس خرما بر نخیل و هیچکس برای پیشنهادات ما گشنیز هم خرد نمی کند چه رسد به تره! یعنی اگر ما پیشنهاد می دادیم به منظور حل معضل پرداخت هزینه سوخت ایرلاین ها و شرکت فراورده های سوختی هر هواپیما دارای یک عابر بانک باشد، می شد طنز و در همین ستون خار های پیشنهاد ما به سخره گرفته می شد حالا که این طرح از سوی شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي مطرح شده است شده عین صلاح و تدبیر و بیگ لایک و قس علی …!

حتماً در جریان هستید که بدهي ايرلاين‌ها به شركت ملي پخش بابت سوخت مصرفي به نزديك هزار ميليارد تومان رسيده و در مواقعي منجر به قطع سوخت‌رساني به ايرلاين‌ها شده است. سال گذشته بود كه وزارت نفت دستور قطع سوخت‌رساني را صادر كرد و پروازهاي داخلي و خارجي با تأخير‌هاي چند ساعته مواجه شدند. در نهايت مقرر شد شركت‌هاي هواپيمايي پول سوخت خود را مانند اتومبيل‌ها پرداخت كنند و به آينده موكول نكنند. با توجه به كمبود نقدينگي ايرلاين‌ها براي پرداخت پول سوخت بسياري از شركت‌هاي هواپيمايي در پرداخت پول ناگزير به ارتباط و توافقنامه‌ها شدند اما بازهم مشكل را برطرف نكرد و نهايت كار به اولتيماتوم‌ها رسيد.به تازگي هم شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي بدون مشورت با ايرلاين‌ها مهلت زماني براي كارتي كردن بهاي سوخت هواپيما هنگام سوخت‌گيري و پرداخت لحظه‌اي تعيين كرده است.( روزنامه جوان)

هر چند با این رویه و حرمت نگه نداشتن افاضات ما در سطح کلان علی الاصول حقیر باید عطای نوشتن را در این ستون را به لقای آن می بخشیدیم اما چه کنیم که وظیفه شناسی مانع از نیکی کردن و در دجله انداختن نمی شود و کما فی السابق به ارائه رهنمود های مدبرانه ادامه می دهیم. یکی از معضلات و گرفتاری های صنعت هواپیمایی مشکل تاممین هزینه سوخت و آلودگی هوا است. ما قصد داریم با حلمه توامان به این دو گرفتاری هر دو را با هم حل و فصل کنیم. به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی و کمک به داشتن هوای پاک و سالم  و حل مشکل هزینه بالای سوخت هواپیما پیشنهاد می شود تعدادی از هواپیما های کشور را گاز سوز کنیم . خرجش چهار تا مخزن است که در قسمت بار جا ساز می کنیم و از مسافران می خواهیم بار بیشتری با خود به داخل هواپیما ببرند و زیر پایشان بگذارند. در صورتی که طرح خوب جواب دادیم به میتسوبیشی، بمابرد ایر، بوئینگ، ایرباس و سایر شرکت های هواپیما سازی هم سفارش می کنیم هواپیما های ما را پایه گاز سوز طراحی کنند. با این رویکرد هم مشکل هزینه سوخت حل می شود؛ هم آلودگی هوا و هم ممکن  است در قیمت بلیط ها تغییری حاصل شود. فقط دوستان خلبان عنایت داشته باشند موقع استارت، تیک آف و لندینگ سیستم روی بنزین باشد و در زمان سوئیچ کردن از گاز به بنزین و بالعکس حتماً پایشان را روی کلاچ نگه دارند تا هواپیما لرزش اضافی پیدا نکند! در ضمن کمک خلبانان محترم به خاطر داشته بانشد که موتور گاز سوز از موتور بنزینی داغ تر است. بنابراین موقع تعویض آب رادیات هواپیما بیشتر مراقب باشند! سفر بی خطر…

وحید حاج سعیدی

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد