هرمزبان: رییس مرکز توسعه سلامت کیش با تاکید بر رعایت تنوع و تعادل در مصرف مواد غذایی در ایام ماه مبارک رمضان گفت : استفاده از غذاهای آماده پرحجم ، پرکالری وبدون ارزش غذایی در وعده افطار و سحر ،سلامت روزه داران را تهدید می کند.

هرمزبان: رییس مرکز توسعه سلامت کیش با تاکید بر رعایت تنوع و تعادل در مصرف مواد غذایی در ایام ماه مبارک رمضان گفت : استفاده از غذاهای آماده پرحجم ، پرکالری وبدون ارزش غذایی در وعده افطار و سحر ،سلامت روزه داران را تهدید می کند.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایرنا، محمد رضا رضا نیا روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مورد استفاده از تغذیه صحیح در ماه رمضان اظهار داشت : پیروی از اصول تغذیه ای برای روزه داران در این ماه از اهمیت زیادی برخورد دار است و بدون رعایت آن سلامتی افراد به خطر می افتد .

وی با بیان اینکه استفاده از سه وعده غذایی افطار، شام و سحری در ماه رمضان برای روزه داران ضروری است گفت : حذف وعده های غذایی ضرورت ندارد و فرد روزه دار دستکم بایستی ۲۰ درصد کمتر از ماه های دیگر سال غذا بخورد تا بتواند چربی های اضافی بدن را بسوزاند .

رضا نیا با تاکید بر استفاده از غذاهای متنوع و رعایت تعادل در آن اظهار داشت : فرد روزه دارد باید از چهار گروه اصلی مواد غذایی همچون نان و غلات، گوشت، تخم مرغ و حبوبات، شیر و لبنیات، میوه ها و سبزی ها بهره بگیرد ، همچنین باید از غذاهای فیبردار همچون غلات و حبوبات ، آرد سبوس دار، سبزیجاتی چون کاهو ،تره و جعفری و اسفناج استفاده کند .

وی با تاکید بر نوشیدن آب و مایعات فراوان به دلیل گرمی هوا گفت : برای پیشگیری از ایجاد یبوست و رفع آن، دفع سموم و مواد زاید و تنظیم سوخت و ساز بدن به ویژه در بیمارانی که مشکل کلیوی دارند مصرف دستکم هشت لیوان آب و مایعات توصیه می شود .

* روزه داران از مصرف عذاهای سرخ شده و آماده پرهیز کنند

این پزشک با بیان اینکه مصرف غذاهای سرخ شده در این ماه توصیه نمی شود گفت : روزه داران باید از مصرف غذاهای سرخ شده که سبب افزایش چربی خون، سو هاضمه ، ورم معده و همچنین افزایش وزن می شود پرهیز کنند.

وی تاکید کرد که مصرف انواع فست فودها ، ساندویچ ها ، غذاهای آماده نه تنها در ماه مبارک رمضان بلکه در طول سال باید به حداقل برسد .

رییس مرکز توسعه و سلامت کیش با بیان اینکه بهتراست غذاها به شکل کبابی یا بخار پز تهیه شود افزود : از روغن گیاهی بجای روغن نباتی باید استفاده کرد.

این پزشک در مورد مواد غذایی که در افطار می توان از آن استفاده کرد گفت : خوردن آب یا شیر گرم ، خرما، کشمش ، عسل و قندهای طبیعی ، چای کم رنگ، فرنی، شیر برنج و حلیم کم روغن می تواند برای شروع افطار مناسب است .

وی با تاکید بر اینکه روزه داران باید از مصرف شیرینی های پرچرب و شیرین در افطار پرهیز کنند افزود : این مواد سبب افزایش چربی و قند خون می شوند ، همچنین استفاده از آب سرد و نوشابه های گاز دار برای روزه داران مشکل آفرین است .

به گفته رییس مرکز توسعه و سلامت، آش رشته غلیظ همراه با پیاز ونعنا داغ در افطار سبب بروز سوهاضمه می شود و بهتر از سوپ های رقیق استفاده شود؛ غذاهایی همچون سیب زمینی آب پز، صیفی جات پخته چون کدو ، کرفس، کلم بروکلی، هویج ، نان و پنیر و گردو، عسل و تخم مرغ آب پز برای افطار مناسب است .

* خوردن شام برای روزه داران مهم است

وی با بیان اینکه خوردن شام در ماه رمضان بسیار مهم است افزود : روزه داران پس از افطار سبک ، بهتر است شام بخورند وتا قبل از خواب دستکم دو لیوان چای کم رنگ، یک لیوان شیر و دو نوع میوه همچون سیب با پوست استفاده کنند ،شام روزه داران هم بایستی شامل چهار گروه غذایی اصلی باشد .

رضانیا سحری را وعده اصلی غذایی برای روزه داران عنوان کرد و گفت : گرفتن روزه بدون خوردن سحری سبب کاهش انرژی و کارآیی در طول روز می شود، زمانی که فرد بدون خوردن سحری ،روزه می گیرد سوخت و ساز بدن او به سمت تجزیه چربی ها پیش می رود که حاصل آن تشکیل ترکیبات ‘کتونی’ است ، جمع شدن این ترکیبات در بدن ، سبب بوی بد دهان ، سردرد، دردهای عضلانی و احساس بدحالی می شود .

وی گفت : مصرف غذاهای گرم و تازه، کم چرب ، کم نمک و کم شیرینی در وعده سحرضروری است ، استفاده از کربوهیدرات ها در این وعده باید شامل انواع غلات سبوس دار چون برنج، جوو جو دو سرباشد ، همچنین استفاده از سیب زمینی، حبوباتی همچون عدس و لوبیا ،میوه ها و سبزی ها ، ماست ،سوپ جوانه ها ، مصرف دوغ کم نمک و بدون گاز و آب آشامیدنی ساده در این وعده غذایی توصیه می شود ، کربوهیدرات ها سبب می شود فرد روزه دار دیرتر احساس گرسنگی کند .

رضا نیا گفت : مصرف چای پررنگ و قهوه ،خوردن غذاهای خشک و چرب همچون انواع کوکو ، گوشت های قرمز و کبابی، حلواهای شیرین و چرب، سس مایونز، خامه، سوسیس و کالباس و دیگر غذاهای آماده در این وعده مناسب نیست .

وی اضافه کرد :برای کاهش میزان تشنگی هم می توان از لیموترش، ماست و سبزی تازه استفاده کرد.

به گفته رییس مرکز توسعه سلامت کیش ، حذف وعده سحری سبب پایین افتادن قند خون ، بی حوصلی ، خستگی و کاهش یادگیری و کارآیی در افراد می شود .

وی تصریح کرد : روزه بدون سحری سبب کاهش وزن نمی شود ، دلیل چاقی در روزه دارانی که بدون سحری روزه می گیرند، افت شدید قند خون طی روز است که باعث می شود تا شخص روزه دار در زمان افطار به خوردن غذاهای شیرین و چرب تمایل زیادی پیدا کند و همین مساله سبب چاق شدن بیشتر می شود .

رضا نیا تاکید کرد ، روزه داران باید برنامه خواب خود را به درستی تنظیم و با آرامش غذای خود را در سحر صرف کنند ، همچنین پس از صرف وعده سحری نباید دراز کشید چرا که این عمل سبب برگشت غذا از معده به مری و ناراحتی های گوارشی در فرد می شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد