به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایسنا، علیرضا کاظمی امروز چهارم خردادماه در همایش تجلیل از منتخبین طرحها و برنامههای دوره آموزش ابتدایی خراسان رضوی که در پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان بر گزار شد، با اشاره به اینکه آموزش ابتدایی مظلومترین بخش آموزش و پرورش کشور است، اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی ما این است که در سطح کلان کشور آموزش و پرورش مظلوم است و مظلومیت آن را در انتخابات اخیر دیدیم، مشاهده کردیم که تلاشهای معلمان و متولیان تعلیم و تربیت کشور را مورد هجمه بی رحمانه قرار دادند.
وی با بیان اینکه حمله ناجوانمردانهای به صندوق ذخیره فرهنگیان شد، ادامه داد: ذرهای از اتفاقاتی که در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کردند رخ نداده است، اما امروز با تریبونهایی که در اختیار دارند هجمههای ناجوانمردانه را گفتند، به وزیر فرهیخته و پرتلاش آموزش و پرورش ناجوانمردانه حمله کردند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: سند 2030 را غیرمنصفانه نقد کردند و مطالبی که اصلا در مخیلیه این سند وجود ندارد را بیان کردند و هیچ فضای توضیح و تبیینی هم در اختیار آموزش و پرورش قرار ندادند، در شهری همچون مشهد بیشترین جفا را در حق آموزش و پرورش کردند، ما و همکارانمان چهار سال متوالی تلاش کردیم تا 5درصد عوارضی که قانون برای آموزش و پرورش تصویب کرده است و ناجوانمردانه آن را از آموزش و پرورش گرفتند را برگردانیم، اما نتوانستیم آنها را متعاقد کنیم، الحمدلله پاسخ دندانشکن معلمان و فرهنگیان را در انتخابات شورای شهر دیدند.
کاظمی با اشاره به اینکه بی توجهی به آموزش و پرورش و جامعه معلمین چیزی جز عقبماندگی و پسرفت ندارد، گفت: کی میخواهد فاصله شعارها و عملها پایان یابد، نمیدانیم، ما منتظر هستیم آقای روحانی در دوره دوم دولت تدبیر و امید آموزش و پرورش را به گفتمان اول جامعه هم در حرف و هم در عمل تبدیل کند همچنین از وزیر فرهیخته آموزش و پرورش و معاون آموزش ابتدایی وزارت میخواهیم که آموزش و پرورش ابتدایی را به جایگاه اول آموزش و پرورش برگردانند.
وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش ابتدایی مظلومترین بخش است، گفت: اگر به مبنای علمی و نظری برگردیم مشاهده میکنیم تمام آنچه که قرار است در تعلیم و تربیت اتفاق بیفتد نظیر خلاقیت، مهارت، دانشاندوزی و … در این حوزه شکل میگیرد، کجاست توجهی که دارد به این حوزه میشود، نیروی انسانی کافی و توانمند این حوزه و برخورداریهای ویژهای که این حوزه را از سایر حوزهها متمایز کند کجاست؟ سختی کار معلمان ابتدایی و تلاشهای فوقالعاده آنان میطلبد که این تمایز را ببینیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه اگر قرار است سند تحول بنیادین محقق شود باید آموزش و پرورش ابتدایی را دریابیم و لاغیر، یادآور شد: البته ما به اندازه توان خود در خصوص آموزش و پرورش ابتدایی هم قول دادهایم و هم در عمل در این مسیر حرکت کردهایم که این موضوع به گفتمان اول آموزش و پرورش استان تبدیل شود، بیشترین تلاشها را بر کیفیتبخشی و عدالتبخشی متوجه و متمرکز بر آموزش و پرورش ابتدایی کردهایم، توسعه پیش دبستانی در مناطق محروم، کاهش کلاسهای چند پایه، توانمندسازی معلمان ابتدایی به ویژه معلمان کلاسهای چندپایه، دانشآموزان مرزی و دانشآموزان عشایر از مهمترین اولویتهای ماست که البته چالشهای متعددی هم در پیش رو داریم.
کاظمی افزود: امیدوار هستیم که این چالشها گام به گام برداشته شوند؛ نگاه به آموزش و پرورش ابتدایی و جایگاه معلمان ابتدایی تغییر پیدا کند، امتیاز این معلمان متمایز از سایر معلمان باشد، بهترین نیروها و منابع انسانی برای حوزه ابتدایی به کار گرفته شود و بهترین فضاها و تجهیزات را برای آموزش و پرورش ابتدایی لحاظ کنیم.
وی تصریح کرد: البته در این راستا نیاز داریم که خط مقدم رویکردی سنتی حاکم بر ساختار و محتوای آموزش و پرورش ابتدایی را محکم بشکنیم و از این حلقه خارج شویم وگرنه نمیتوانیم کاری کنیم، این ساختار آموزش و پرورش ابتدایی و این روشها و مدلهای حاکم بر آموزش و پرورش ابتدایی نمیتواند ما را خیلی جلو ببرد، تمرکز بر مهارتها، نقشپذیریها، طرحهای خلاقانه و شکوفایی خلاقیتها در این ساختار به کندی و مشکل جلو خواهد رفت این موضوع نیاز به بازبینی جدی دارد.
انتهای پیام