آغاز برداشت رطب لور (انجیر معابد) در سیریک

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایرنا، عون نکویی سه شنبه در آئین برداشت میوه لور در روستاهای سیریک افزود: برداشت رطب لور از خرداد آغاز و تا پایان مرداد ادامه دارد که پیش بینی می شود در این مدت بیش از 12 تن محصول برداشت شود.
وی بیان داشت: 2 هکتار از زمین های شهرستان سیریک به درخت لور اختصاص دارد که این درختان بیشتر در روستاهای پالور، روتان و شهر بندرکوهستک است.
مدیر جهاد کشاورزی سیریک اظهارکرد: عصاره پوست درخت لور برای دهان شویه، دندان درد، قوی سازی لثه و برای درمان اسهال و زخم معده و از برگ ها و شاخه های آن نیز برای درمان بیماری های پوستی استفاده می شود.
درخت لور و یا انجیر معابد دارای یک تنه اصلی تا ارتفاع 30 متری رشد می کند و به علت کاشت درخت لور در کنار زیارتگاه ها به انجیر معابد معروف است.
درخت لور و یا انجیر معابد به عنوان درختی زینتی در اماکن مذهبی، تفریحی، سیاحتی و خیابان ها و یا کنار جاده ها کاشته می شود که استفاده دارویی و اقتصادی دارد.
این درخت در زمین های حاصل خیز و یا زهکشی مناسب رشد می کند و در مناطق مرطوب ریشه های هوایی بسیار قطوری تولید می کند که به طرف زمین آویز می شود.مقاومت این درخت به شوری و خشکی کم است اما در مقابل آفت و وزش باد مقاومت زیادی دارد.
دوره گلدهی این درخت یکبار در سال و به مدت حدود 20 روز است که در فروردین و اردیبهشت گلدهی آن آغاز می شود و در این دوران نیازی به نظافت برای محوطه کاشت نیست و میوه دهی این درخت به مدت 40 تا 50 روز است که از خرداد شروع و تا پایان مردادماه ادامه دارد.
درخت لور یا همان انجیر معابد به انجیرهندی معروف است که یکی از بلندترین درختان جنگل های بارانی که در مناطق جنوبی کشور است و چرخه زندگی غیر معمولی برخوردار است.
شهرستان سیریک در 175 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده و دارای سه شهر سیریک ، بندر کوهستک و گروگ و 75 روستاست.
7195/2094
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده: هومن محمدکرمی

نظرات (0)
افزودن نظر