خبر فوری

17 بیمارستان هرمزگان به دستگاه بی خطرساز پسماندهای عفونی مجهز هستند

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرنگار ایرنا، عباس شیرخانلو شنبه شب در دومین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان هرمزگان با اشاربه بررسی موضوع پسماندهای عفونی بیمارستانی در این نشست بر لزوم دفع صحیح این زباله ها تاکید کرد.
وی بیان داشت: دو بیمارستان نیز در هرمزگان دارای دستگاه بی‏خطر ساز پسماندهای عفونی اما غیر فعال است که اقدامات لازم جهت رفع نواقص آنها باید به عمل آید.
شیرخانلو ادامه داد: طبق قانون مدیریت پسماندها، وظیفه معمولی سازی پسماندهای خطرناک عفونی به عهده تولید کننده است اما پس از بی ‏خطرسازی این گونه پسماندها و تبدیل شدن آن به پسماند عادی، توسط شهرداری ها برای دفع بهداشتی آن اقدام می شود.
شیرخانلو با اشاره به ارائه طرح جامع مدیریت پسماند منطقه بستک شامل اجرای طرح تفکیک از مبدأ پسماندها از شهر بستک و نیز ساماندهی سایت دفن پسماندهای شهری، تصریح کرد: این طرح از محل اعتبارات بند 1 و 2 تبصره (6) قانون بودجه سال 1395 و توسط اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری در سال قبل تأمین اعتبار شده است.
براساس آمارهای جهانی بین 10 تا 25 درصد زباله‌های بیمارستانی عفونی است، زباله‌هایی که حتی پس از بازیافت نیز می‌تواند باعث انتقال بیماری‌های واگیردار شوند، بیماری‌هایی مانند هپاتیت ب و سی و حتی ایدز.
طبق قانون مدیریت پسماندها، پسماندهای بیمارستانی به کلیه پسماندهای عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، و سایر مراکز مشابه گفته می‌شود که به دلیل بالابودن حداقل یکی از خواص خطرناک از قبیل سمیّت، بیماری‌زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه آن که به ‌مراقبت ویژه (مدیریت خاص) نیاز دارند.
پسماند پزشکی به چهار دسته اصلی از جمله پسماند عفونی، پسماند تیز و برنده، پسماند شیمیایی و دارویی و پسماند عادی تقسیم می‌شوند.
مدیریت دفع زباله های عفونی و بیمارستانی از مهمترین معضلات شهرنشینی است که اگر درست و اصولی انجام نشود به یک تهدید جدی برای سلامت عمومی تبدیل می شود.
بنا بر برخی آمار غیر رسمی، بیمارستانهای کشور به عنوان یکی از بزرگترین منابع تولید پسماندهای بیمارستانی روزانه بیش از 400 تن پسماند تولید می کنند.
ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد ﻣﺎده 11 ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ ﺗﻤﺎم ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪه ﭘﺴﻤﺎﻧﺪهای وﯾﮋه و زﺑﺎﻟﻪ های ﻋﻔﻮﻧﯽ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﺪاﺳﺎزی ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ های ﻋﻔﻮﻧﯽ پرخطر از زباله های عادی اقدام کنند.
در تعریف زباله های عفونی از واژه 'خطرناک' استفاده شده که دفع آن باید در شرایط ویژه ای انجام شود.
زباله عفونی شامل موادی از جمله سرسوزن ، تیغ جراحی، زایدات پانسمان و ضایعات دارویی است که باید در جعبه هایی که بدین منظور تهیه شده و جعبه ایمن نام دارد جمع آوری شود.
تاکنون سه روش سوزاندن، دفن بهداشتی و اتوکلاو برای دفع زباله های عفونی توصیه شده که استفاده از اتوکلاو بهترین و جدیدترین روش دفن می باشد که در آن زباله های عفونی پس از جمع آوری توسط دستگاه اتوکلاو خرد و کاملا ضدعفونی و استریل می شود به طوری که پس از خروج از دستگاه بصورت زباله بی خطر درآمده و می توان آن را همراه زباله های خانگی حمل و دفع کرد.
روزانه 380 تن زباله توسط 78 دستگاه خودرو مکانیزه و معمولی از سطح بندرعباس جمع آوری و به سایت سازمان پسماند شهرداری بندرعباس تحویل داده می شود.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید