خبر فوری

نه فقط در سینما که در حوزه داستان هم درباره امام صادق(ع) غفلت کرده‌ایم

یک کارشناس رسانه گفت: در رابطه با امام صادق (ع) متاسفانه ما فقر شدید متن هنری داریم و تنها به سینما و تلویزیون اختصاص ندارد بلکه در حوزه‌های داستانی هم دچار فقر هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی آتش‌زر؛ کارشناس رسانه در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره ظرفیت سینما و تلویزیون در تصویرگری از ائمه (ع) اظهار کرد: ما در ابتدای راه تجربه تصویرگری ائمه و شخصیت‌‌های مقدس و معصوم هستیم. اولین اقدام در ساخت اثر درباره معصومین (ع)، ایجاد زیرساخت مبنای است که برای ساخت این کارها نیاز است، چراکه باید اصولی اندیشیده شود تا بتوان شخصیت‌های معصوم را به درستی تصویر کرد.

وی افزود: تصویر نمایشی بر اساس درام شکل می‌گیرد. درام کشمکش شخصیت‌های مثبت و منفی است، همچنین در شخصیت‌پردازی یکی از عناصر اصلی تحول کاراکتر است. با این توضیح برای دراماتیزه کردن آثاری با محوریت معصومان عناصری وجود دارند که کار را برای پرداختن دشوار ‌می‌کند. در ضمن نمی‌توانیم شیوه‌هایی که در هالیوود یا کشورهایی که به معصوم اعتقاد ندارند را پیش گیریم، چون اصل موضوع ضربه می‌خورد، بنابراین قدم برداشتن در این حوزه باید به آرامی و طی کردن آزمون و خطا پیش رود.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: نکته بعد، زبان بصری پیدا کردن برای شخصیت‌های مقدس است. در سینما و تلویزیون از حرکت دوربین گرفته تا کادرگیری، نورپردازی و میزانسن هر کدام معنادار هستند، لذا برای اینکه وجه تقدسی به تصویر کشیده شود باید زبانی متناسب با آن تقدس ایجاد کرد. تقدس باید به زبان حرکت دوربین ترجمه شود، البته منظور از بیان این نکات این نیست که صرفاً یک اسلومشن یا نور پاشیدن قادر است بیانگر تقدس باشد، چون اینها ابتدایی و سطحی‌ترین شکل ممکن برای نشان دادن تقدس بوده که بارها هم تکرار شده است. رسیدن به خواسته مورد نظر، تنها با طی کردن تجربه‌های هنری و همچنین ارتباط معنوی کارگردان با شخصیت‌ها شکل می‌گیرد.

تنها سینما و تلویزیون کم کار نیستند

آتش‌زر در پاسخ به این سوال که آیا جایگاه علمی امام صادق (ع) الزام کار کردن درباره ایشان را بیشتر نمی‌کند؟ چنین توضیح داد: در رابطه با امام صادق (ع) متاسفانه ما فقر شدید متن هنری داریم و تنها به سینما و تلویزیون اختصاص ندارد بلکه در حوزه‌های داستانی هم دچار فقر هستیم.

این پژوهشگر فرهنگی ادامه داد: امام صادق (ع) در یکی از دوره‌های پر تلاطمی که به لحاظ تاریخی گرانشگاه تاریخی بوده زندگی می‌کرد. در آن در آن زمان کل جهان اسلام در زلزله تغییر حکومت از اموی به عباسی بود. هوادارن امام صادق با طیف‌های مختلف درگیر درگیر یا ارتباط برقرار می‌کنند و همین امر باعث می‌شود موضع گیریهای مختلفی از لحاظ تاریخی و معرفتی به وجود آید.

وی متذکر شد: امام صادق (ع) از جهت معرفتی نسبت به تمامی علوم دانشی عمیق داشتند. درباره عظمت امام (ع) باید اضافه کنم که همه جهان اسلام مخاطب وی بودند، حتی بزرگان اهل سنت هم با امام در ارتباط هستند و از ایشان به عنوان منبع معرفتی بهره می‌بردند. از سوی دیگر گونه‌های مختلف علوم را در دوران ایشان داریم که امام (ع) در همه آنها آگاه کامل بودند، بنابراین اگر گوشه از چنین ظرفیتی را می‌توانستیم در عالم هنر نشان دهیم باز هم کم کار شده بود، اما چه فایده که ما حتی در این زمینه کم‌کار هم نبوده‌ایم، زیرا اصلاً کاری انجام نداده‌ایم.

توجه به نزدیکان و شاگردان امام صادق (ع)

آتش‌زر یادآور شد: فیلمسازی در رابطه با ائمه نیاز به ایثارگری و نیاز به یک حرکت جدی دارد، بنابراین شاید نزدیک شدن به شخصیت امام صادق (ع) در زمان حال دشوار باشد، اما کسانی هستند از نزدیکان و شاگردان امام صادق (ع) که انتظار می‌رود به لحاظ دراماتیک ظرفیت بسیاری بالایی برای تبدیل شدن به کار سینمایی و تلویزیونی داشته باشند. در حقیقت این رویکرد کمک می‌کند در قالب چنین رویکردی به آرامی به شخصیت امام صادق (ع) نزدیک شویم.

وی در پایان تاکید کرد: حوزه‌ علمیه، دانشگاه‌ یا موسسات و پژوهشگاهی که حوزه موضوعات دینی کار می‌کنند موظف هستند در این حوزه فعالیت کرده تا هنرمندان بتوانند به لحاظ معنایی پیش نیازهای ساخت چنین کارهایی را داشته باشند، البته منظورم نگارش فیلمنامه یا طرح نیست، بلکه آن دوره زمانی به شکلی دقیق تجزیه و تحلیل شود تا وقتی نویسنده یا کارگردان خواست به آن ورود کند، منبعی بزرگ از اطلاعات در اختیارش باشد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید