خبر فوری

سلطان‌محمدی: مضمون سریال‌های امسال مناسب ماه مبارک نیست

یک کارشناس رسانه گفت: «احضار»، «بچه مهندس» و «یاور» کارهایی هستند که تنها برای پر کردن پخش می‌شود، وگرنه به لحاظ مضمونی همخوانی خوبی با ماه مبارک ندارند.

حسین سلطان‌محمدی، منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون تولیدات مناسبتی سیما در ماه رمضان اظهار کرد: خروجی تلویزیون تا امروز با توجه به شرایط موجود مطلوب نبوده است، زیرا اولاً در ماه مبارک بهترین شرایط برای نمایش وجود دارد و همین موضوع عاملی است در جهت بالا رفتن مخاطب. در کنار این موضوع، شرایط کرونایی حاکم بر جامعه وضعیتی را به وجود آورده بود تا برنامه‌هایی، چون نمایشگاه قرآن برپا نشود، با این توضیح همه چیز دست به دست هم داده تا مردم بیش از گذشته بیننده کار‌های نمایشی باشند، ولیکن آنچه در عمل شاهدش بودیم این خواسته را رقم نزده است.

وی افزود: من فضای فعلی برنامه‌سازی در رادیو تلویزیون را با کار‌هایی که دو یا سه دهه پیش روی آنتن می‌رفتند مقایسه می‌کنم. در آن دوران نیز همانند امروز برنامه‌های طنز روی آنتن نمی‌رفت، البته در این میان باید کاری، چون «پایتخت ۵» را استثنا دانست که به واسطه پرداختن به موضوعاتی چون داعش، توانسته بود با زبانی طنز تا حدودی حال مردم را بهتر کند.

این کارشناس رسانه درباره سه مجموعه نمایشی امسال هم چنین توضیح داد: «یاور»، «بچه مهندس» و «احضار» کار‌هایی هستند که امسال عنوان رمضانی را به خود اختصاص داده بودند. این تولیدات که قرار بود مردم را جذب خود کند در عمل چنین توانایی را نداشت، اما به واسطه همزمانی لیگ قهرمانان آسیا، عدم موفقیت این کار‌ها چندان جدی گرفته نشد، زیرا پخش فشرده بازی‌ها در این ایام، بیشتر تمرکز مردم را به خود اختصاص داد، وگرنه مطمئنم کار‌های بی‌ارتباطی، چون «احضار» قادر نبوده مخاطب را جذب خود کند.

سلطان‌محمدی ادامه داد: سریال احضار با آن پرش‌های بینابینی خود که مخاطب را به لحاظ سنی دسته‌بندی می‌کرد نشان داد سلیقه خوبی برای انتخاب کار‌های مناسبتی امسال مد نظر قرار نگرفته است. درباره سریال «بچه مهندس» هم که در چند سال اخیر روی آنتن ماه رمضان رفته نیز باید بگویم. این سریال که در ابتدا، اثری اجتماعی با رویکردی انسانی بود در فصل ۳ و ۴ به سمت موضوعاتی امنیتی سوق پیدا کرد؛ اتفاقی‌‌که برای من قابل درک نیست، چون می‌شد رویکرد حماسی یا امنیتی را در کاری مجزا تصویر، اما وقتی در کاری، پایه فیلمنامه را روی موضوعی انسانی یا اجتماعی بنا می‌کنیم و به موفقیت هم می‌رسیم دیگر نیازی به تغییر اساسی آن نیست، چون تماشاگر نسبت به آن واکنش منفی نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:
مخاطب سریال‌های سیما در بهترین شکل سی درصد است
مدیران دنبال پر کردن ویترینند

وی افزود: با رویکردی که سیما در پیش گرفته، بعید نیست در فصل بعد سریال «نون خ» هم شاهد مبارزه شخصیت‌هایی این سریال با ضد انقلاب باشیم! این چنین اتفاقاتی این سوال را در ذهنم به وجود می‌آورد چه ضرورتی دارد تا بخواهیم هر چیزی را به موضوعات امنیتی و… ربط دهیم؟! به ویژه که هیچگاه این اعمال نتیجه مثبت به همراه نداشته، چون هر کاری ظرفیت و ویژگی خاص خود را دارد و نمی‌توان در جهات مختلف از آن سود برد.

این کارشناس درباره سریال «یاور» نیز اینگونه اظهار نظر کرد: شواهد نشان می‌دهد که مدیران سیما خواسته‌‌اند اثری ساخته شود که در آن عوامل اصلی سریال «ستایش» حضور داشته باشند. این اتفاق حتی در شکل داستان‌گویی مجموعه هم مد نظر قرار گرفته است، البته اینکه مجموعه‌ای بخواهد از اثری دیگر الگو‌برداری کند به نظرم اتفاق مذمومی نیست، اما اینکه بخواهیم از داستانی که ضروری بیانش چندان در جامعه احساس نمی‌شود را بخواهیم باز تکرار کنیم را درک نمی‌کنم. در این سریال هدف مشخص نیست. آیا این کار به دنبال ترویج پدرسالاری است یا اینکه می‌خواهیم ساختار قدیمی که بر زندگی ایرانیان حاکم بود را مجدد احیا کنیم؟

این کارشناس رسانه ادامه داد: الگوسازی صحیح برای خانواده‌ها جز اولویت‌هاست، اما به شرطی‌که تمامی جوانب کارشناسی شود نه اینکه بدون پشتوانه بخواهیم شکلی را که مطلوب نظرمان است را به عنوان الگو مطرح کنیم. این اتفاق در «یاور» یا کار‌های مشابه رخ می‌دهد، اما هیچگاه جواب نمی‌دهد، چون آن چیزی که سعی دارد ترویج کند با اقتضائات زمان همخوانی ندارد.

سلطان‌محمدی در پایان تاکید کرد: بی‌سلیقگی آشکاری که در تولیدات رمضانی امسال شاهدش هستیم، شاید امری آگاهانه باشد، چون مدیران می‌دانستند به واسطه پخش مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بیشتر تمرکز مردم روی فوتبال است، برای همین سعی کردند آنتن رمضانی خود را با آنچه موجود دارند، پر کنند. انتهای پیام

منبع: ایکنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید