خبر فوری

مفید: پرداختن کارشناسانه به تولیدات ماورائی جلوی خرافه را می‌گیرد

یک تهیه‌کننده سیما گفت: اگر نگاه به موضوعات ماورائی بر مبنای کار کارشناسی باشد نمی‌توان آن را کاری در جهت ترویج خرافه قلمداد کرد.

بهروز مفید، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا پیرامون تولیدات مناسبتی ماه رمضان سیما گفت: کارهایی که در مناسبت‌های مذهبی روی آنتن می‌روند، شاخصه‌های خود را دارند، همانگونه که آثاری که قرار است در نوروز یا دهه فجر روی آنتن روند معیارهای خاصی را رعایت می‌کنند. این امر هیچ ربطی به یکسویه‌نگری ندارد، بلکه اقتضای زمان ایجاد می‌کند کاری که پخش می‌شود، متناسب با حال و هوای آن زمان باشد. بگذارید مثالی بزنم. آیا می‌توان به بهانه اینکه می‌خواهیم نگاهی نو داشته باشیم در نوروز، سریالی ملودرام روی آنتن بفرستیم؟ مسلماً جواب خیر است، بنابراین در ماه رمضان هم باید کارهای پخش شود که در آنها موضوعات دینی مد نظر باشد.

وی افزود: من چندان با عنوان‌هایی چون پرداخت مستقیم یا غیرمستقیم به موضوعات دینی ارتباط برقرار نمی‌کنم، چون هر دو شکل کار برای مناسبت‌هایی چون، رمضان و محرم نیاز است، اما آنچه اهمیت دارد این است که ما با چه کیفیتی می‌خواهیم موضوعات مد نظرمان را جلوی دوربین بریم. از نگاه من اگر یک کار با ظرفیت‌‌های خوبی سینمایی ساخته شود دیگر اهمیت ندارد به چه طریقی موضوع مد نظر قرار می‌گیرد.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه برخی برنامه‌هایی که به اسم تولیدات ماه رمضانی روی آنتن می‌رود این تصور را به وجود می‌آورد که مدیران تصور درستی از این ماه ندارند، گفت: ماه مبارک در همه کشورهای اسلامی به عنوان ماه شادی و جشن است، اما برنامه‌هایی که تلویزیون روی آنتن می‌برد نشانی از شادی در خود ندارد، حتی می‌توان گفت برخی از آنها تماشاگر را اندوهگین و آزرده‌خاطر می‌کنند! چرا باید اینگونه باشد؟ بنابراین من جای یک سریال طنز را در میان سریال‌هایی که برای اولین بار روی آنتن می‌رود خالی می‌دانم. کم‌کاری سیما سبب شده تا مردم برای اینکه جای خالی کار طنز را پر کنند، ترجیح دهند مجموعه‌هایی تکراری «متهم گریخت» یا «ترش و شیرین» را برای چندمین بار تماشا کنند.

بیشتر بخوانید:
مدیران دنبال پر کردن ویترینند
رمضان بهترین وقت ترویج مفاهیم قرآنی است

وی در پاسخ به این سوال که چرا سریال‌هایی نظیر «احضار» که موضوعی ماورائی دارند مورد استقبال واقع می‌شوند؟ چنین توضیح داد: معتقدم تازه بودن موضوعاتی که در این آثار مطرح می‌شود دلیل موفقیت چنین کارهایی هستند، برای همین مطمئن باشید اگر بخواهیم به واسطه موفقیت این کار یکباره به سوی چنین تولیداتی هجوم بیاوریم تماشاگر از این کارها رویگردان خواهند شد؛ اتفاقی که سال‌ها پیش رخ داد، چون وقتی کارهایی نظیر «او یک فرشته بود» و «اغما» مورد پسند واقع شد یک هجوم بی‌سابقه را به سمت این موضوعات شاهد بودیم، برای همین هم تماشاگر در آن مقطع از کارهای مورد نظر دلزده شد.

تهیه‌کننده سریال «محکومین» با بیان اینکه پرداختن به موضوعات ماورایی به معنای رواج خرافه نیست، گفت: برخی موضوعات که در قرآن به آن پرداخته شده، خرافات نیست، اما اینکه با چه آگاهی و منظوری به این موضوعات ورود شود، می‌تواند مشخص کند آن کار خرافه است یا خیر. با این توضیح اگر کاری برای پرداختن به موضوعاتی چون روح از نظر کارشناسان خبره مذهبی بهره برده باشد، به‌نظرم آن کار حتی می‌تواند تاثیرگذار نیز باشد.

مفید درباره برنامه‌های غیرنمایشی سیما در ماه رمضان همچنین توضیح داد: در این حوزه مشکلات جدی وجود دارد، چون معتقدم در این حوزه ما تکرارهای آشکاری را شاهد هستیم، به‌نحویکه قبل از افطار چند کار مشابهه با یک رویکرد روی آنتن می‌رود! در اکثر این کار رویکردی نظیر آنچه در برنامه «ماه عسل» رخ می‌داد را شاهدیم. نکته عجیب‌تر اینکه در این کارها موضوعات به اندازه‌ای اندوه‌بار است که به نظر پخشش در آن مقطع، برای روزه‌داران یک بی‌سلیقگی تمام عیار است!

وی در پایان تاکید کرد: اصلی‌ترین نکته‌ای که می‌خواهم در پایان روی آن تاکید کنم شتاب در ساخت کارهای ماه رمضان است که باعث شده کیفیت بسیاری از تولیدات این ماه از کیفیت خوبی بهره نبرند، درصورتی‌که اگر فرصت کافی در اختیار نویسنده و کارگردان چنین کارهایی قرار داد. مطمئن باشید اتفاقات بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید