خبر فوری

آموزش غیرحضوری، ارزشیابی برای یادگیری را تقویت کرد

تهران-هرمزبان – معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران گفت: ارزشیابی در شرایط آموزش نیمه‌حضوری یا غیرحضوری از گزاره «ارزشیابی از یادگیری» به «ارزشیابی برای یادگیری» تغییر ماهیت داده و این نوع ارزشیابی تقویت شده است.

پانته‌آ درّی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره آموزش و ارزشیابی دانش‌آموزان در شرایط شیوع کرونا  اظهارداشت: با توجه به این شرایط، آموزش دانش‌آموزان به صورت نیمه‌حضوری یا غیرحضوری انجام می‌شود و در این نوع آموزش، ارزشیابی بیشتر فرایندی و عملکردی است یعنی از گزاره «ارزشیابی از یادگیری» به «ارزشیابی برای یادگیری» تغییر ماهیت می‌دهد.

وی گفت: در این شرایط، معلمان از میزان مشارکت دانش‌آموزان در یادگیری و بهبود، ارتقا و ترمیم فرایند پیشرفت تحصیلی آنان با مستنداتی که در انواع روش‌های پرسش و پاسخ، ارائه پروژه، حل تمرین، خلاصه‌نویسی، آموزش و ارزشیابی همتایان، تهیه فایل‌های متنوع و روش‌هایی که در دستورالعمل‌ها به آنها اشاره شده، تدوین می‌کنند.

درّی افزود: روند ارزشیابی در هر مدرسه متناسب با شرایط، امکانات و نیاز دانش‌آموزان انجام می‌شود و در نیمسال اول هم معلمان براساس ارزشیابی‌ها دریافتند که باید در چه حوزه‌هایی مداخله موثر کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: آزمون دانش‌آموزان همه پایه‌های دوره متوسطه در دی ماه ۱۳۹۹ به جز بزرگسالان پایه دوازدهم و نهم غیرحضوری بود و آزمون پایانی سال در خردادماه ۱۴۰۰ متناسب با مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت آموزش و پرورش تصمیم‌گیری خواهد شد.

آموزش دانش‌آموزان در شرایط کرونا
درّی درباره آموزش دانش‌آموزان در شرایط شیوع کرونا اظهارداشت: سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در ۱۵ شهریور آغاز شد، در شرایطی که در شهر تهران، با توجه به وضعیت کرونا، دانش‌آموزان می‌توانستند در یک ماهه اول داوطلبانه در مدارس حضور داشته باشند، در همان ابتدا تلاش شد تا استراتژی‌ها و راهبردهایی که وزارت آموزش و پرورش در شرایط شیوع کرونا اتخاذ می‌کند، با ماموریت‌هایی که دارد و تاکید بر حفظ سلامتی و آرامش خاطر دانش‌آموزان و خانواده‌ها متناسب باشد.

وی گفت: در این راستا، مدیران مدارس برنامه هفتگی مدرسه و درسی مصوب را به همراه برنامه‌های مکمل و فوق برنامه‌ به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردند که اگر شرایط از حالت زرد به نارنجی یا قرمز تغییر پیدا کرد، فرایند یادگیری یاددهی متوقف نشود و استمرار داشته باشد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران افزود: وقتی مدرسه تعطیل است و اجتماع یادگیری حضوری در فضای کالبدی آن اتفاق نمی‌افتد، مدرسه باید راهبردش را تغییر دهد و به عبارت دیگر بازطراحی آموزشی صورت گرفت و در این روند مدارس با اختیاراتی که شورای عالی آموزش و پرورش به آنها داده بود، یک گام مدرسه محوری را پیش بردند و از آن ظرفیت بیشتر بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به تدوین طرح درس جدید مبتنی بر آموزش‌های نیمه‌حضوری و غیرحضوری بیان کرد: براساس این طرح درس، مولفه‌هایی مانند روش تدریس، مقدمه، حضور و غیاب، ارائه، زمان آموزش و ارزشیابی بازتعریف شد.

درّی گفت: سپس معلمان دوره متوسطه تلاش کردند تا محتوای مناسبی را مطابق طرح درس با بهره‌مندی از تجربیات و هنر و فن معلمی(پداگوژی) و تکنولوژی؛ کاربرد هوشمندانه فناوری یا مهارت‌هایی که کسب کرده بودند، تولید کرده و در قالب بسته‌های چندرسانه‌ای همچون فایل‌های صوتی، متنی، فیلم، پاورپوینت و اسلاید در اختیار دانش‌آموزان قرار بدهند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران اظهارداشت: در این روند، بسیاری از معلمان از امکانات و اینترنت شخصی برای آموزش دانش‌آموزان و تولید محتوا استفاده کردند و بعضی از مدارس کلاس‌های درس را مجهز و تبدیل به یک استودیوی ساده کردند و امکانات لازم را برای تولید محتوا در اختیار معلمان قرار دادند که گامی ارزشمندی برای کاربرد هوشمندانه از فناوری و تولید محتوای چندرسانه‌ای بود.

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش فروردین سال گذشته از شبکه آموزش دانش‌آموزی(شاد) به عنوان اصلی‌ترین پلتفرم و بستر تعاملی برای فرایند یادگیری یاددهی رونمایی کرد و مدارس متناسب با شرایط و ظرفیت‌های خود توانستند از پیام‌رسان‌های ایمن یا برنامه‌های تعاملی دیگر هم استفاده کنند.

درّی افزود: خانواده‌ها در این روند نیازمند یک توجیه و همراهی بودند که مدارس تلاش کردند با بهره‌مندی از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان و آموزش خانواده، نقش آن را در همراهی برای آموزش غیرحضوری بیشتر ترمیم کنند.
وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه مدیریت جریان یادگیری توسط وزارت آموزش و پرورش اظهارداشت: بر اساس این سامانه نقشه راه یادگیری هر دانش‌آموز و امکانات و وضعیت میزان دسترسی او به تلفن همراه هوشمند، اینترنت، تلویزیون و شبکه شاد توسط مدارس مشخص و ثبت شد که در شهر تهران درصد کمی از دانش‌آموزانی بودند که به هیچ ابزار آموزشی دسترسی نداشته باشند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه اطلس یادگیری، اگر دانش‌آموزانی بازمانده از آموزش‌های مجازی بودند، مدارس بسته‌های آموزشی شامل جزوه، درسنامه، لوح‌های فشرده و پرینت بسیاری از آموزش‌های مجازی در مدارس و گروه‌های آموزشی مناطق را تهیه و در اختیار دانش‌آموزان قرار دادند و تلاش شد هیچ دانش‌آموزی به دلیل نداشتن اینترنت و تلفن همراه هوشمند، از جریان یادگیری محروم نباشد.

درّی افزود: بسیاری از مدارس برای دسترسی دانش‌آموزان به امکانات آموزشی، در طرح «خواهرخواندگی» سایر مدارس کم‌برخوردار را تحت پوشش قرار دادند و مدارس پیشران با محوریت دبیرستان البرز نه تنها دانش‌آموزان شهر تهران بلکه چندین هزار دانش‌آموز از استان‌های محروم کشور را تحت پوشش قرار می‌دهند.

وی اظهارداشت: علاوه بر این آموزش و پرورش شهر تهران چند استودیوی مجهز را ایجاد کرد تا به صورت حرفه‌ای و با استفاده از تکنولوژی جدید بتوان محتوای آموزشی خوبی را در اختیار دانش‌آموزان قرار داد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به نقش مهم این نهاد در اجرای برنامه مدرسه تلویزیونی ایران از رسانه ملی به دلیل مجاورت گفت: در دوره‌های متوسطه اول و دوم و فنی و حرفه‌ای و کاردانش، هزاران ساعت برنامه ضبط و اجرا شده است، بیش از ۸۰ درصد دبیران دوره اول و دوم متوسطه و ۹۵درصد هنرآموزان برنامه‌های مدرسه تلویزیونی ایران و رادیو از همکاران شهر تهران هستند.

درّی افزود: برای آموزش دروس عملی و کارگاهی در برنامه مدرسه تلویزیونی ایران، دانش‌آموزان و هنرآموزان فنی و حرفه‌ای و کاردانش و استادکاران به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کارگاه حضور پیدا کرده و ۴۷برنامه آموزشی برای دروس عملی و کارگاهی هنرستان‌ها در مدارس شهر تهران تولید و ضبط شده است و از تلویزیون پخش می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به بهبود وضعیت کرونا در بهمن ماه با موافقت ستاد مقابله با کرونا و دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش، آموزش و ارزشیابی حضوری دروس شایستگی‌های فنی و استانداردهای مهارتی و عملی و کارگاهی دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کاردانش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هنرستان‌ها امکانپذیر شد و دانش‌آموزان می‌توانستند به صورت اختیاری در هنرستان‌ها حضور پیدا کنند و آموزش‌ها را در موقعیت تجربه کنند.

هدایت تحصیلی
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران درباره چگونگی هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم اظهارداشت: فرایند هدایت تحصیلی، آزمون‌های مشاوره‌ای توانایی و رغبت از سال‌های گذشته از طریق سامانه «همگام» به صورت مجازی و غیرحضوری انجام می‌شد و سال گذشته این روند با پوشش بسیار خوبی انجام شد.

درّی گفت: با توجه به تجربیات سال‌های گذشته در بهره‌مندی از فضای مجازی و تاثیر نمرات خردادماه دانش‌آموزان پایه نهم با ضریب سه در هدایت تحصیلی، به موازات آن، دروس هدف در این پایه تحصیلی بیشتر مورد تاکید مدارس و خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به تعطیلی مدارس و برای آشنایی دانش‌آموزان و خانواده‌ها با رشته‌های تحصیلی و آینده شغلی آنها، ضمن برگزاری تورهای مجازی، بروشورها و کلیپ‌هایی برای معرفی رشته‌های تحصیلی به خصوص ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و فنی و حرفه‌ای و کاردانش، مدارس و هنرستان‌ها تدوین و از طریق فضای مجازی در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته تا آنان براساس توانمندی، علایق و استعدادشان انتخاب بهتری داشته باشند.

فعالیت پژوهش‌سراها
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به فعالیت ۱۹ پژوهش‌سرای‌ دانش‌آموزی در پایتخت گفت: این مراکز نیز همچون مدارس تعطیل هستند و فعالیت‌ها، جشنواره‌های علمی پژوهشی و وبینارهای علمی را با حضور اساتید برجسته و نخبگان در بستر فضای مجازی و شبکه «شاد» برگزار می‌کنند و تاکنون در جشنواره‌ها رتبه‌های برتر را در کشور کسب کردند.

درّی افزود: شهر تهران قطب کشوری نانو، زیست فناوری، دریا و حمل و نقل پیشرفته است و فعالیت‌های پژوهش‌سراهای کشور را در این سه حوزه راهبری می‌کند.

وی ضمن تقدیر از همکاران و معلمان دوره متوسطه خاطرنشان کرد: در شرایط شیوع کرونا، با توجه به تنوع جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی در شهر تهران خوشبختانه جریان یادگیری در حوزه متوسطه؛ متوسطه اول، نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش، گروه‌های آموزشی و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی مدیریت شده و تجربه ارزشمندی برای همکاران به وجود آمده است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران ابراز امیدواری کرد: نتایج عملکردی و کیفیت یادگیری به گونه‌ای باشد که با مشارکت فعال یادگیرنده از سیستم نمره محوری فاصله گرفته و لذت یادگیری در موقعیت‌های متنوع یادگیری برای دانش‌آموزان به وجود بیاید.

درّی با اشاره به تحصیل بیش از ۵۰۰هزار دانش‌آموز در دوره متوسطه در شهر تهران اظهارداشت: در دوره دوم متوسطه ۷۰ درصد دانش‌آموزان در شاخه نظری و ۳۰درصد آنان در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل می‌کنند که براساس سیاست کلی آموزش و پرورش، گرایش دانش‌آموزان به این رشته‌ها، حدود سه درصد در هنرستان‌های دولتی رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از گزارش ایرنا، بیش از یک میلیون دانش‌آموز در بیش از ۴هزار مدرسه تهران تحصیل می‌کنند.

با توجه به ایپدمی ویروس کووید-۱۹ در استان تهران، براساس ابلاغی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی بیماری کرونا، آموزش دانش‌آموزان در مدارس استان و شهر تهران از ۱۲ مهرماه ۱۳۹۹ تاکنون تعطیل است و از طریق فضای مجازی پیگیری می‌شود.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید