خبر فوری

مرندی: با کاهش تعهدات، بازی را به صفر-صفر برمی‌گردانیم

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه درست است که ترامپ فشارها را به وجود آورد و ادامه داد تا ایران یکسری امتیازات را بدهد، گفت: با کاهش تعهدات خودمان بازی را به صفر-صفر برمی‌گرداندیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با سیدمحمد مرندی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل آمریکا انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

بایدن هم کار ترامپ را انجام می‌دهد

– فکر می‌کنم مواضع بایدن از اول قابل پیش‌بینی بود. برای همه روشن بود که ایشان به برجام عمل نخواهد کرد.

– برخلاف ادعای برخی از دوستان که ایشان می‌آید و همه فرمان‌های ریاست‌جمهوری ترامپ را لغو کرده و چنین و چنان می‌کند، دیدیم که نکرد و از تعجب دوستان تعجب می‌کنم.

–  بایدن هم مایل است که از تحریم‌های ترامپ به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده کند. او این تحریم‌ها را نمی‌خواهد مفت و مجانی از دست بدهد.

– درست است که ترامپ فشارها را به وجود آورد و ادامه داد تا ایران یکسری امتیازات را بدهد اما بایدن هم می‌خواهد همین کار را انجام بدهد.

ضرورت عدم‌انجام تعهدات برجامی ایران

– هدف بایدن شبیه هدف ترامپ است و تنها راه ممکن برای ایران که بتواند آمریکا را وادار کند اقدامی انجام دهد، همین مسیری است که امروز دنبال می‌شود.

– ما نباید هیچ‌کدام از تعهدات برجامی خود را انجام ندهیم و آمریکایی‌ها بدانند که این مسیر فایده ندارد.

با کاهش تعهدات، بازی را به صفر-صفر برمی‌گردانیم

– با عادی‌سازی برنامه هسته‌ای و کاهش تعهدات خودمان بازی را به صفر-صفر برمی‌گرداندیم که به نظرم خیلی بهتر است.

– طرف مقابل وقتی ببیند ما عمل می‌کنیم، ‌انگیزه‌اش برای اجرای برجام کاهش پیدا می‌کند و چه‌بسا به صفر نزدیک شود.

اطرافیان بایدن تندروتر از اطرافیان اوباما هستند

– چه در دوران ریاست‌جمهوری اوباما و چه در دوران بعد آمریکایی‌ها به بخش‌هایی از برجام عمل کرده بودند؛ بنابراین نباید توقع داشت که بایدن از اوباما بهتر باشد؛ به ویژه اینکه اطرافیان بایدن تندروتر از اطرافیان اوباما هستند.

دست باز ایران در آینده

– شرایط دنیا هم در حال تغییر است و آمریکایی‌ها با بحران‌های داخلی و متعدد مواجه هستند؛ بحران‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نژادی و بهداشتی و همچنین بحران در حاکمیت و وجود شکاف‌ها، دست آمریکا را در آینده می‌بندد و فرصت‌هایی را برای ایران به وجود می‌آورد و دست ما را در آینده بازتر خواهد کرد.

منبع: مشرق نیوز

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید