خبر فوری

فساد راه را بر گشایش اقتصادی می‌بندد/ برای مبارزه با فساد باید قانون را بخوبی بدانیم

دبیر قرارگاه مردمی مبارزه با مفاسد اقتصادی هرمزگان گفت: شیوع فساد در جامعه به معنای از دست رفتن همه دستاوردهای نظام و انقلاب است و نباید اجازه داد تا فساد سبب گسترش تلقی ناکارآمدی نظام شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان از بندرعباس، محمد رضا وجدان حقیقی در گفت‌وگویی با رسانه انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی در بیان و تبیین نقش مردم در مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سال 1380 با مردم قم به درستی تعریف مشخصی از فساد ارائه و عرضه کردند که ناظر بر این تعریف بود که فساد یعنی این که کسانی با زرنگی، قانون دانی و زبان چرب و نرم به جان بیت المال بیفتند و کیسه‌های خود را پرکنند.

وی با تصریح بر این تعریف، افزود: فساد در حقیقت دست درازی به بیت المال است و برای رسیدن به عدالت در جامعه باید به مسأله فساد ورود شود و نقش یک جریان مردمی برای رسیدن به عدالت و مطالبه‌گری اقتصادی در مسیر مبارزه با فساد اهمیت بسیار فراوانی دارد.

دبیر قرارگاه مردمی مبارزه با فساد اقتصادی ادامه داد: اهمیت مردمی شدن مبارزه با فساد آن است که مردم با دقت مراقب سفره خودشان باشند و با نظارتی که بر مسؤولان انجام می‌دهند، دریچه‌های آلودگی و فساد را مسدود کنند.

حفظ انقلاب از واقعه انقلاب مهم است

وجدان حقیقی در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ انقلاب اسلامی به عنوان میراث هزاران شهید و مجاهدت میلیونی ملت ایران، عنوان کرد: شیوع فساد در جامعه به معنای از دست رفتن همه دستاوردهای نظام و انقلاب است و نباید اجازه داد تا فساد سبب گسترش تلقی ناکارآمدی نظام شود.

وی اطلاع‌رسانی به مردم و آموزش آحاد جامعه در زمینه شکل و شیوه مبارزه با فساد و ایجاد نظارت همگانی در امور مختلف را یکی از کارکردهای قرارگاه مردمی مبارزه با فساد اقتصادی برشمرد و گفت: شکل‌گیری چنین مجموعه‌هایی و ساماندهی و سازماندهی مطالبه‌گران سبب برخورد و مواجهه‌ جبهه‌ای با فساد می‌شود و می‌تواند کار را منسجم‌تر به پیش برد.

نسبت فساد به گشایش اقتصادی نسبت جن و بسم‌الله است

دبیر قرارگاه مردمی مبارزه با فساد اقتصادی هرمزگان از نسبت میان فساد با گشایش اقتصادی در زندگی مردم به نسبت میان جن و بسم الله یاد کرد و بیان داشت: هر اندازه که فساد گسترش یابد، گشایش اقتصادی در زندگی مردم رنگ می‌بازد و هر اندازه که مبارزه با فساد جدی‌تر و قدرتمندانه‌تر باشد، گشایش‌ اقتصادی در زندگی مردم بیشتر خواهد بود.

وجدان حقیقی گفت: برخی می‌گویند مگر حجم فساد در جامعه چقدر است که اثر آن بر گشایش‌ اقتصادی زیاد است که باید در پاسخ به آنها بگوییم که اثرات وضعی فساد در جامعه سبب فرار سرمایه‌گذاری و از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران می‌شود و فساد می‌تواند تولید ملی را زمین‌گیر کند.

«به من چه» و «به تو چه» دیگر جایگاهی ندارد

این مدرس دوره‌های اقتصاد مقاومتی در ادامه در ارائه پیشنهادی به جامعه نخبگانی که مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هستند، اظهار کرد: دیگر «به من چه» و «به تو چه» جایگاهی در فضای عمومی جامعه ندارد و مبارزه با فساد می‌بایست به یک مطالبه عمومی در جامعه بدل شود.

وی تأکید کرد: اولین مجموعه‌ای که باید در مبارزه با فساد پیشگام باشد، خودِ دولت‌ها هستند و آخرین قسمت مبارزه با فساد باید قوه قضاییه باشد به طوری که دولت‌ها باید برای حفظ کارآمدی خویش در باطن خود با فساد مقابله و مبارزه کنند.

وجدان حقیقی با اشاره به این که فساد در نتیجه عمل نکردن به وظایف قانونی مسؤولان دولتی رخ می‌دهد، تصریح کرد: اهمیت مبارزه با فساد تا آنجاست که رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند اهمیت مبارزه با فساد به اندازه از دست رفتن دستاوردهای نظام و انقلاب است.

باید حلقه میانی مردم و حاکمیت را پر کرد

دبیر قرارگاه مردمی مبارزه با فساد اقتصادی در هرمزگان پر کردن خلاء میان مردم و حاکمیت را یکی از کارکردهای این قرارگاه مردمی برشمرد و گفت: پر کردن حلقه میانی دولت و مردم با جوانانی کاردان و کاربلد که بتوانند با علم و دانش و اشراف بر قانون، مطالبه‌گری کرده و با فساد مبارزه کنند، یک ضرورت برای جبهه‌سازی در مبارزه با فساد است.

وی مطالبه‌گری در زمینه‌های مبارزه با فساد اداری، محیط زیست، مفاسد اقتصادی، زمین خواری و فرارهای مالیاتی و … را از جمله مصادیق فعالیت‌های انجام شده از سوی این قرارگاه عنوان کرد و اظهار داشت: برای توفیق در این مسیر به آموزش نیاز داریم و در این زمینه دوره‌های مختلفی را در هرمزگان برگزار کرده‌ایم که البته با استقبال خوب جوانان همراه بوده است.

وجدان حقیقی بیان کرد: مسلط ساختن جوانان در عرصه مبارزه با فساد با قوانین جاریه کشور، موضوعات کلان مطرح، حقوق و وظایف قانونی، قوانین گمرکی و قاچاق و حدود وظایف دستگاهها و آشنایی با طرح کاداستر و حریم بندی نواحی و … از جمله سرفصل‌هایی است که در مسیر مطالبه گری مبارزه با فساد به جوانان آموزش می‌دهیم تا بتوانند با علم و دانش و منطق در این زمینه ورود کنند.

وی از فساد به مثابه اژدهایی هفت سر یاد کرد که عاملان و بانیان آن ضمن اشراف دقیق به قانون، تمامی خلأها و کمبودها و نواقص قانونی را شناسایی و برای پیشبرد امور خود از آنها استفاده می‌کنند و لذا فعالان عرصه مبارزه با فساد نیز باید در سایه آموزش‌هایی دقیق، قانون را به خوبی بدانند.

وجدان حقیقی در پایان با تجلیل از همکاری خوب رییس کل دادگستری هرمزگان و دادستان بندرعباس با این قرارگاه مردمی، سامانه پیامکی 30001922 و صفحات مجازی قرارگاه مردمی مبارزه با فساد در هرمزگان را به عنوان کانال‌ها ارتباطی این قرارگاه با مردم عنوان کرد.

انتهای پیام/ 88055

 

منبع: فارس

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید