خبر فوری

یک کارشناس تغذیه : میوه چیکو سرشار از مواد مغذی است

هرمزبان- کارشناس تغذیه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان گفت: میوه چیکو در مرحله رسیدگی دارای گوشت شیرین و نرم و رنگ قهوه‌ای بوده و باتوجه به حدود ۲۱ درصد قند پس از فرآوری به محصولات با ارزش دیگری مانند مربا و مارمالاد مفید، سبب افزایش ارزش افزوده می شود.

ایران محمدپور روز شنبه در گفت وگوبا ایرنا افزود: میوه چیکو با حدود ۵ درصد فیبر و یک درصد چربی ۴درصد پروتئین، سرشار از منابع از ویتامین‌ث و نیز ویتامین‌های گروه ب شامل، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک اسید، فولات، ویتامین ب۶ ، مقدار قابل توجه عناصر معدنی نظیر آهن، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی  است.

وی ادامه داد: همچنین براساس یک باور محلی، میوه رسیده چیکو می‌تواند مشکل ناباروری در مردان را بهبود بخشد و عصاره متانولی برگ‌های درخت چیکو، توانسته است در بهبود افسردگی ناشی از دیابت در موش موثر باشد.

وی یاد آور شد: یکی از ویژگی‌های مهم میوه چیکو، قابلیت فریزکردن میوه آن است که به دلیل بالابودن درصد قند در آن، می‌توان میوه را بعد از رسیدن در دمای زیر صفر به‌راحتی نگهداری کرد و سپس جهت تهیه بستنی میوه‌ای و نیز در مخلوط با شیر مورد استفاده قرار داد.

محققان بر این باورند که عصاره متانولی این میوه حاوی فیتوکمیکال‌ها فعالی است که روی سلول‌های سرطانی تومور تأثیر گذاشته و می‌تواند این سلول‌ها را از بین ببرد وخاصیت های ضدسرطان ترمیم دندان و منبع تامین مواد مغذی است که در مناطق آب و هوایی خشک و یا گرم و مرطوب مانند هرمزگان رشد می‌کند.

یافته‌های به دست آمده حاکی از آن است که قرار دادن میوه چیکو در رژیم غذایی روزانه از بدن در برابر پیشرفت سلول‌های سرطانی حفاظت می‌کند و همچنین این میوه گرمسیری سحرآمیز به دلیل تنوع شیمیایی وسیع برای درمان انواع سرطان موثر است.

 شهرستان میناب در شرق هرمزگان با توجه مقام نخست سطح زیر کشت درسالجاری ۴۰۰تن میوه چیکو از باغهای آن برداشت شد و زمینه برای صادرات این محصول به کشورهای همسایه دارد.

درخت چیکو در آب‌ و هوای گرم و مرطوب یا خشک  بویژه اقیلم های ساحلی رشد و ثمردهی می کند و با مصرف انواع کودها بطور معمول با وزن معمولی ۱۰۰-۴۰۰ گرم به رنگ زرد تا قهوه‌ای روشن، سفت و مزه آن خیلی شیرین، آبدار و طعم اسیدی بسیار کمی دارد.

منبع: ایرنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید