خبر فوری

بازگشایی مدارس درهرمزگان؛واقعیت‌ها و چالش ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایرنا، در سال تحصیلی جدید بیش از ۳۸۰ هزار دانش آموز در هرمزگان مشغول به تحصیل می‌شوند و آموزش وپرورش با این تعداد جمعیت دانش اموزی از طیف‌ها، فرهنگ‌ها و نیازهای متفاوت، به طور حتم مشکلات و مسائلی را هم دارد که تلاش تمام مسوولان در پی کاهش این مسائل است.
البته آموزش وپرورشی ها از هفته ها قبل همه شرایط را برای آماده سازی مدارس در شهرهای با وضعیت سفید، زرد و قرمز مهیا کرده‌اند، اما خانواده‌ها نگران سلامت فرزندشان و دو به شک بین رفتن و نرفتن آن‌ها به مدرسه هستند.
گاهی حضور نداشتن دانش آموزان در کلاس درس بهانه‌ای برای محرومیت از تحصیل بوده اما اکنون ارائه روش هایی جدید و بدون حضور مستقیم در کلاس مهیا شده که کلید حل مشکلات شده است.

نگران سلامت فرزندانمان هستیم

خانم بنایی پور مادر رضا دانش آموز پایه اول ابتدایی و فاطمه هفتم متوسطه اول می‌گوید: واقعا در این شرایط سخت کرونایی نگران سلامت فرزندانمان در رفتن به مدرسه هستیم آیا آموزش وپرورش و دیگر متولیان امر در این زمینه چاره اندیشی کرده‌اند.
وی بیان داشت: امسال لباس فرم مدارس در بازار و مغازه‌ها دیده نمی‌شد، فرزندانم چون سال اولی هستند برای ورود به مدرسه نیاز به لباس دارند و باتوجه به اینکه منطقه ما وضعیت آن سفید بوده، باید در مدرسه حاضر شوند مانده ام چه بر تن آن‌ها کنم.
مادر رضا و فاطمه که در دهستان شمیل از توابع بندرعباس ساکن هستند، ادامه داد: البته تنها یک تلفن همراه هوشمند که بتوان واتساپ هم وصل کرد، در خانه داریم که آن هم مال بابای بچه‌هاست که روزها به سر کار می‌رود، واقعا در این شرایط خرید گوشی برای ما که درآمدی ناچیز داریم، بسیار سخت است.
خانم جمعه زاده مادر یکی دیگر از دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهر بندرعباس گفت: چند وقت پیش کلیپی از ورود دانش آموزان چینی به مدرسه دیدم که در ابتدای ورود به مدرسه تب سنجی شده و از سر تا پا ضدعفونی و سپس وارد کلاس درس می‌شدند که اگر مدارس ماهم اینگونه باشد، برای سلامتی فرزندانمان بهتر است.
مادر نگین اظهارداشت: البته فرزند دیگر هم در سن پیش دبستانی هست اما به خاطر شرجی و گرما و تنگی نفس با زدن ماسک حساسیت دارد لذا صلاح نمی‌بینم در این شرایط کرونایی آن را به مدرسه بفرستم، هرچند آشنایی با بچه‌ها و فضای مدرسه برایش بهتر است.
مادر نگین و محمدعلی می‌گوید: از سواد خواندن و نوشتن محرومم و پدرشان هم تا پنجم ابتدایی درس خوانده اگر فرزندانمان در مدرسه درس نخواند، در یاد دادن آن‌ها به روش مجازی مشکل داریم.

تلاش همه مسوولان آموزش وپرورش هرمزگان برای حفظ سلامت دانش آموزان

مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان نیز اظهارداشت: شیوه نامه‌های بهداشتی همانگونه که از وزارت خانه ابلاغ شده، در همه مدارس رعایت می‌شود و به خانواده‌ها اطمینان می‌دهیم که همه مدیران و مسوولان برای حفظ سلامتی دانش اموزان تلاش کنند.
موسی دادی زاده سرخایی درگفت وگو با ایرنا افزود: تمامی سه هزار و ۴۰۰  مدرسه هرمزگان در سال تحصیلی جاری با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی پذیرای بیش از ۳۸۰ هزار دانش آموز خواهند بود
وی بیان داشت: در صورت ازدحام دانش آموزان در مدارس به ۲ گروه تقسیم خواهند شد، گروه نخست در روزهای شنبه و دوشنبه و گروه دوم یکشنبه و سه شنبه به مدرسه خواهند رفت.
این مسوول اضافه کرد: همچنین در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نیز آموزش مجازی از طریق سامانه شاد برای دانش آموزان ابتدایی و متوسطه اول برگزار خواهدشد.

۳۱۰۰ مدرسه در هرمزگان متصل به اینترنت شدند

مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان گفت: درسال تحصیلی (۹۹-۱۴۰۰) از سه هزار و ۵۰۰ مدرسه در استان سه هزار و ۱۰۰ مدرسه به شبکه ملی هوشمند متصل شده و مابقی فضاهای آموزشی هم به محض فراهم شدن زیرساخت‌ها این اقدام صورت می‌گیرد.
دادی زاده سرخایی افزود: حدود ۴۰۰ مدرسه هرمزگان همچنان اینترنت ندارند و یا دانش آموزانی داریم که تبلیت ندارند که براین اساس اطلس آموزشی به تفکیک منطقه، مدرسه و دانش آموز تهیه شده است.
وی یادآورشد: آن دسته از مدرسه هایی هم که هنوز اینترنت ندارد از طریق (های وب) و ایرانسل، اینترنت دار می‌شوند. در مثال روستای کوه لهرو که یکی از مرتفع ترین و سخت گذرترین روستای بندرعباس است، صاحب اینترنت است ولی مردم آن محروم از داشتن گوشی هوشمند و اینترنت هستند.
دادی زاده ابرازداشت: البته دانش آموزان تا یک شعاع خاصی می‌توانند از اطراف مدرسه با کد و پسوردی که به آن‌ها داده می‌شود از شبکه شاد استفاده کنند.
وی بیان داشت: در آموزش مجازی آموزش‌ها از تلویزیون،  سامانه شاد و یا از طریق سایت‌های آموزشی انجام می‌شود و برای دانش آموزانی که توان استفاده از آموزش غیرحضوری ندارند، درسنامه چاپ و در اختیار آنان قرار می‌دهیم.
مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان گفت: باتوجه به شیوع ناگهانی و فراگیر ویروس کرونا و ایجاد یک چالش بزرگ در کشور و جهان، با پیگیری‌های صورت گرفته به جرات می‌توان گفت که هیچ  شهر و روستایی دراین استان بدون اینترنت نخواهد بود.
وی تصریح کرد: وظیفه دستگاه تعلیم و تربیت، فرایند آموزش و پرورش دانش آموزان است که با همکاری دستگاه های حمایتی و نهادهای خیریه و نیز بنگاه های اقتصادی به رفع مشکلات دانش آموزان نیز می‌پردازد.
دادی زاده در راستای مسوولیت اجتماعی این نهاد اظهارداشت: حدود ۱۸ هزار دانش آموز نیازمند در استان را شناسایی کرده و تاکنون موضوع را در ۲ مرحله در شورای آموزش و پرورش مطرح شده است.
محتواهای درسی دانش آموزان هرمزگان تا پایان بهمن ۹۹ آماده است
مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان اظهارداشت: محتواهای درسی دانش آموزان استان تا پایان بهمن ماه امسال آماده است و همکاران ما همچنان فعالیت دارند که محتواها را تا پایان سال تحصیلی جاری آماده کنند.
دادی زاده سرخایی اظهارامیدواری کرد: درسال تحصیلی جدید (۹۹-۱۴۰۰) به عنوان سال تحصیلی متفاوت که قسمتی از آموزش‌ها مجازی خواهدبود با همکاری رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها بتوانیم این روند روبه رشدی که از ابتدای دولت وجود داشته، در سال پایانی دولت نیز بروز بیشتری داشته باشد و بتوانیم نسلی را تربیت کنیم که در آینده پاسخگوی نیازهای جامعه ما باشند.
وی ابرازداشت: همچنین باتوجه به نیاز بازار کار و اشتغال درهرمزگان، تاکنون ۲۵ محل رشته جدید همچون حمل ونقل، آسانسور، طلا وجواهر، بورس، گردشگری و آتش نشانی در استان ایجاد کردیم.

مشکلی برای آموزش دانش آموزان نداریم

معاون آموزش ابتدایی آموزش وپرورش هرمزگان نیز گفت: درسال تحصیلی جدید هیچ مشکلی برای آموزش حضوری و غیرحضوری دانش آموزان نداریم.
ایرج بیت اللهی افزود: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، کادر اداری و آموزشی همزمان با آغاز سال تحصیلی در مدرسه‌ها حضور دارند و با استفاده از امکانات اینترنتی در مدارس به دانش آموزان خدمات ارائه می‌دهند.
وی بیان داشت: تولید محتواهای آموزشی و زیرساخت‌های لازم برای آموزش حضوری و مجازی دانش آموزان نیز فراهم شده است.
این مسوول اظهارداشت: در استان هرمزگان کار تولید محتوای آموزشی و بارگذاری در سامانه شاد و پخش تلویزیونی آغاز شده و در برخی از پایه‌ها این کار به اتمام رسیده و مابقی نیز تا روز شنبه همزمان با بازگشایی مدارس انجام می‌شود.

نگران انتقال بیماری کووید ۱۹ از طریق سرویس مدارس هستیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز گفت: مدارس از هر لحاظ پذیرای دانش آموزان است اما نگرانی ما از بازگشایی مدارس، بیشتر به خاطر ، خطر انتقال ویروس کرونا از طریق سرویس مدارس به دانش آموزان استان است.
دکتر حسین فرشیدی افزود: باید با برنامه ریزی مطلوب، مدون و مستمر نگرانی و اضطراب والدین دانش آموزان را کاهش داده و موجبات آرامش و امنیت را درجامعه فراهم کنیم.
وی بیان داشت: روند کووید ۱۹ در هرمزگان رو به کاهش است و بازگشایی مدارس و برگزاری کلاس‌ها به صورت نیمه حضوری بهتر خواهدشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهارداشت: آموزش وپرورش با این حجم بالای مخاطب باید خیلی جلوتر به سیستم الکترونیکی مجهز می‌شد و بسیاری از ارائه خدمات این دستگاه از جمله برگزاری آزمون و برخی از آموزش‌های قابل ارائه نیز در فضای مجازی برگزار و تصحیح اوراق و کاغذ از چرخه آموزش کاهش می‌یافت.
فرشیدی یادآورشد: آموزش وپرورش و علوم پزشکی  مکمل یکدیگر هستند؛ چرا کن یکی تربیت و دیگری سلامت نیروی انسانی را بر عهده دارد.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از کاهش بستری شدن بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، هم اکنون وضعیت شیوع بیماری کووید ۱۹ در هرمزگان رو به کاهش است.

۶ شهرستان هرمزگان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند

با اعلام ستاد مدیریت کرونای در هرمزگان، هم اکنون شهرستان های جاسک، بستک، پارسیان، بندرلنگه، میناب و بندرعباس در وضعیت قرمز و حاجی آباد، قشم، رودان و بندرخمیر وضعیت زرد یا هشدار قرار دارند و مابقی در وضعیت سفید هستند.

هرمزگان همچنان در وضعیت هشدار کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور گفت:بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.
سیما سادات لاری بیان کرد: تاکنون ۳۸۰ هزار و ۷۴۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۱ هزار و ۹۲۶ نفر رسیده است.
لاری بیان داشت: از دیروز تا امروز ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۹۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و یک هزار و ۶۳ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۸۰ هزار و ۷۴۶ نفر رسید.
وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۱ هزار و ۹۲۶ نفر رسید.
معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۲۸ هزار و ۵۹۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۰۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
لاری افزود: تاکنون سه میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۸۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

 

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید