خبر فوری

فعالیت های پرورشی مدارس در سال تحصیلی جدید؛ در حاشیه یا متن؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایسنا، معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش تلاش کرده طی چندماه گذشته از بستر فضای مجازی استفاده و مسابقات ملی قرآن و دیگر مسابقات فرهنگی و هنری را برگزار کند.

همانطور که معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن مروری بر اقدامات انجام شده در ماه های گذشته می گوید: با درنظر گرفتن چهار استراتژی در دوران بحران کرونا، بیش از ۲۰۰ اقدام انجام دادیم.  ۳۰۰۰ گروه همیار سلامت در تشکلها شکل گرفت و تمرکز آنها بر ضدعفونی کردن مدارس و سپس اماکن عمومی قرار گرفت. پویش های مختلفی در فضای مجازی شکل گرفت و استمرار فعالیتهای فرهنگی و پرورشی در دو قالب متمرکز و نیمه متمرکز انجام شد.

وی می افزاید: به منظور ارتقای مهارت تاب آوری، کاهش استرس و افزایش ضریب نفوذ خدمات مشاوره ای، سه برنامه راه اندازی “صدای مشاور”، اجرای طرح “پیام مشاور” و تهیه پروتکل های ویژه برخورد با بحران هایی چون کرونا برای مشاوران اجرا شد.

کاظمی با اشاره به ورود به شبکه شاد می گوید: مشاوران وارد فضاهای کلاسی شده و هشت کانال اختصاصی ایجاد شده و مخاطب یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری دارد و بیش از ۵۰۰۰ محتوا تهیه و بارگذاری شده است. کانونها و دارالقرآن های مجازی شکل گرفته اند و مراحل برگزاری جشنواره های ملی حوزه فرهنگی را از طریق فضای مجازی پیش میبریم.

با وجود اقدامات گذشته و برنامه ریزی های صورت گرفته، اما کارایی و کیفیت برنامه های فرهنگی مدنظر برای اجرا در سال تحصیلی جدید هنوز روشن نیست و به نظر می رسد درصورت تداوم برگزاری غیرحضوری کلاس ها، به حاشیه برود؛ آن هم در شرایطی که باید به میزان اثربخشی فعالیت های پرورشی و برنامه های پیشگیرانه آسیب های اجتماعی در حالت عادی هم با دیده تامل نگریست.

حال آنکه قرار است در سال تحصیلی جدید تا زمان پایداری وضعیت قرمز شیوع کرونا، تعامل دانش آموزان با مدرسه و مشاوران خود تنها از طریق شبکه مجازی شاد برقرار باشد.

در این میان نقش تربیتی خانواده ها در منزل بیش از گذشته پررنگ است و به نظر می رسد بار تربیتی فرزندان در سال تحصیلی جدید تا حد زیادی بر دوش خانواده ها باشد.

وزارت آموزش و پرورش در شیوه نامه اجرایی بازگشایی مدارس که چندی پیش ابلاغ کرد به روند انجام فعالیت های پرورشی نیز اشاره ای گذرا داشته است و روند فعالیت ها را در سه وضعیت پیش بینی کرده است:

کنش و فعالیت های پرورشی و فرهنگی در وضعیت سفید:

همه فعالیت ها برابر دستورالعمل های ارسالی برابر سنوات قبل انجام خواهد شد و از بستر الکترونیکی سامانه شاد نیز به عنوان مکمل فعالیت ها استفاده خواهد شد.

کنش و فعالیت های پرورشی و فرهنگی در وضعیت زرد:

طوری برنامه ریزی شود تا فرصت حضور دانش آموزان در مدرسه و شبکه شاد، حداکثر استفاده صورت گرفته و انعطاف لازم در برنامه ها صورت گیرد.

مربیان و مشاوران بخشی از زمان خود را به تولید محتوای استاندارداختصاص داده و از سامانه شاد جهت تکمیل فرایند برگزاری فعالیت ها استفاده کنند.

کنش و فعالیت های پرورشی و فرهنگی در وضعیت قرمز:

کلیه فعالیت ها از طریق فضای مجازی و به صورت غیرحضوری پیش بینی می شود. مدیر آموزشگاه بستر لازم را برای اجرای فعالیت های پرورشی و فرهنگی در بستر فضای مجازی فراهم کرده و بر تداوم و استمرار آنها نظارت خواهد داشت.

در بخش ملاحظات اجرایی در مورد فعالیت های پرورشی و فرهنگی این شیوه نامه آمده است:

– معاونین، مربیان پرورشی و مشاوران مدارس می بایست کلیه برنامه های ابلاغی حوزه پرورشی را برابر دستورالعمل های
ارسالی در هر کدام از وضعیت های پیش بینی شده (سفید، زرد، قرمز) در بستر مورد نظر اجرا و از ظرفیت همه عوامل اجرایی و معلمان و مدیران و کلاس های ایجاد شده برای تحقق اهداف پرورشی و فرهنگی استفاده کنند.

– لازم است مدیران مدارس با توجه به اینکه مسئولیت اصلی راهبری کلیه فعالیت های آموزش و پرورش را بر عهده دارند، بسترهای لازم شامل ایجاد کانال، گروه، تولید محتوا، نظارت بر تولیدات و توجیه اولیا و دانش آموزان و …. را جهت اجرای کامل فعالیت های پرورشی و فرهنگی در هر کدام از وضعیت های پیش بینی شده (زرد، سفید، قرمز) فراهم آورند.

-ضروری است با به کار گیری ظرفیت های کلیه همکاران شاغل در مدرسه، اولیای متخصص و دانش آموزان توانمند و علاقه مند و تقسیم بندی وظایف بین همکاران، نسبت به تولید محتوای مورد نیاز در راستای اجرای کامل فعالیت های پرورشی و فرهنگی اقدام لازم را به عمل آورند.

– مدیران مدارس باید نسبت به ایجاد گروه ها و کانال های مورد نیاز معاونین، مربیان و مشاوران برای ارتباط دو طرفه در سطح مدرسه با دانش آموزان در شبکه شاد در سال تحصیلی جدید اقدام کنند.

– مدیران مدارس باید زمان لازم و پشتیبانی مناسب را برای اجرای برنامه ها و فعالیت های پرورشی و فرهنگی منظور کرده و بستر لازم برای اجرای فعالیت ها را مهیا کنند. به ویژه فعالیت پرورشی در شرایط زرد و قرمز نباید مورد غفلت قرار گیرد.

– لازم است مشاورین مدارس در زمینه اقدامات مشاوره ای به دانش آموزان متناسب با شرایط و نیازهای آنان برنامه ریزی کرده و اقدامات لازم را به عمل آورند.به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایسنا، پیش از این،

به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش؛ برای سال تحصیلی پیش رو، عمده فعالیت ها در فضای مجازی دنبال می‌شود و فعالیت های حضوری در مناطق زرد و سفید و با رعایت پروتکل های بهداشتی و مجوز وزارت بهداشت قابل انجام است.

انتهای پیام

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید