خبر فوری

نمایندگان مجلس پس از نمایندگی کجا می روند؟/ از معلمی تا کشاورزی

 چهار سال نمایندگی مجلس برای ۲۲۹ نماینده مجلس دهم به پایان رسید. از ۲۹۰ نفر نماینده راه یافته به مجلس دهم، تنها ۵۶ نماینده به مجلس یازدهم راه پیدا کردند. از میان ۲۹۰ بهارستانی، عمر ۲ نفر از نمایندگان به پایان مجلس دهم نکشید و از همراهی با یاران بهارستانی خود بازماندند.  همچنین ۳ نفر از نمایندگان دیگر نیز به دلیل حضور در پست‌ها یا مناصب دیگر، بهارستان را ترک کردند.

همواره این سوال پس از پایان دوره نمایندگی مجلس مطرح شده که نمایندگان پس از پایان دوره به چه کاری مشغول می‌شوند؟

واقعیت این است که بسیاری از مردم بر این باورند که نمایندگان مجلس پس از پایان دوره نمایندگی خود، بار خود را بسته‌ و از جایگاه اجتماعی و مادی بسیار خوبی نیز بهره‌مند شده‌اند. حتی شائبه مادام العمر بودن حقوق نمایندگان نیز به این مسئله بیشتر دامن زده است.

از سوی دیگر این نکته نیز باید در نظر گرفته شود که نمایندگان طی این چهار سال از تجربیاتی برخوردار شده‌اند که می‌توانند آن را در اختیار دستگاه‌های مختلف به ویژه دولت قرار دهند. اخیرا احمد امیرآبادی فراهانی از نامه دبیر هیئت دولت به کابینه دولت برای به کارگیری نمایندگان مجلس دهم خبر داده بود. نامه‌ای که به گفته عضو هیئت رئیسه مجلس، به امضای سیمایی‌صراف به اعضای هیأت دولت بوده که در آن خطاب به دستگاه‌های اجرایی تاکید شده تا نمایندگان مجلس دهم را با طرح در کارگروه این اقدام به کارگیری کنند. هر چند این نامه گویا به مذاق این نماینده اصولگرای قم خوش نیامده است.

 در این ارتباط با نمایندگان مجلس دهم که تا روزهای آینده قرار است کرسی‌های نمایندگی خود را به مجلس یازدهمی‌ها واگذار کنند، گفت و گو کرده‌ایم.

نمی‌توانیم قرآن برداریم و در خیابان‌ها بگردیم!

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نمایندگی مردم رشت در دو دوره نهم و دهم، را در کارنامه سوابق خود دارد. او رئیس فراکسیون مستقلین ولایی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم است. او به علت عدم التزام به اسلام رد صلاحیت شد و نتوانست به مجلس یازدهم راه پیدا کند. با او در این باره که پس از دوره نمایندگی به چه کاری مشغول می شود، گفت‌وگو کردیم.

او با بیان اینکه به دانشگاه باز می‌گردم، در پاسخ به سوال آیا با این باور بسیاری از مردم که فکر می‌کنند نمایندگان پس از چهارسال بار خود را بسته‌اند، موافقید یا خیر؟، گفت: وقتی مردم چنین سخنانی را مطرح می‌کنند نمی‌توان کاری کرد. به هر حال زندگی ما مشخص است، حساب بانکی ما نیز مشخص است. خودمان هستیم و خانواده‌مان. نمی‌توانیم قرآن برداریم و در خیابان‌ها بگردیم!

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی افزود: به نظر می‌رسد در ماجرایی قدم گذاشته‌ایم که ببینیم وضعیت فلانی و فلانی چگونه است! این باورها ناشی از فقر اقتصادی است. همواره بر این باورم که یک سناریوی فسادسازی برای مسئولین در کشور آغاز شد که بسیاری نیز در این دام افتادند مبنی براینکه همه مسئولان نظام جمهوری اسلامی فاسد هستند در حالی که واقعیت این نیست. به هر حال باید زمان بگذرد و زمان اینها را حل می کند.

او در این باره که آیا برای دوره بعد مجلس نیز فعالیت خواهد کرد یا خیر؟ گفت: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای ندارم. احساس می‌کنم خسته هستم  و باید استراحت کنم.

57423496

دیگر نماینده‌ای که با او در این باره که پس از نمایندگی، چه خواهد کرد؟ گفت‌وگو کردیم. «قاسم میرزایی‌ نیکو»، نماینده اصلاح‌طلب، عضو فراکسیون امید و همچنین عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس دهم است. او نماینده مردم دماوند و فیروزکوه است که به دلیل رد صلاحیت نتوانست به مجلس یازدهم راه پیدا کند.

در موسسه فرهنگی فعالیت خواهم کرد

میرزایی نیکو در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه پس از نمایندگی  به چه کاری مشغول خواهد شد؟ گفت: ابتدا به کارهای عقب مانده خود می‌پردازم. قبلا تدریس داشتم. هماهنگی‌هایی انجام دادیم که کار تاسیس یک موسسه فرهنگی را انجام دهیم. در این موسسه فعالیت خواهم کرد. به هر حال سخنگوی حزب و عضو شورای مرکزی ایثارگران هستم و به فعالیت‌های حزبی خود ادامه خواهم داد. برای زندگی روزانه خود نیز باید تلاش‌هایی را انجام دهیم تا بتوانیم، روزی حلال خانواده را تامین کنم.

نماینده مردم دماوند درباره جذب در دولت نیز عنوان کرد: بنده در این باره چیزی نشنیده‌ام.

او درباره تصوری که مردم درباره درآمد نمایندگان دارند، تصریح کرد: بنده اصلا این تصور را قبول ندارم چون به ویژه برای نمایندگان شهرستان، به دلیل هزینه‌های بسیار دفاتر خود در مجموعه‌های مختلف و نیروهایی که باید فعالیت کنند، چیزی باقی نمی‌ماند که حال بخواهد بار خود را ببندد.

تجری

به شغل قضاوت و کشاورزی خواهم پرداخت

علاوه بر قاسم میرزایی نیکو، فرهاد تجری، دیگر نماینده‌ شهرستانی بود که با او درباره سوال‌های فوق گفت و گو کردیم. تجری که نمایندگی دو دوره هشتم و دهم مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب را در کارنامه خود دارد. او در مجلس دهم، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس است که او نیز به دلیل رد صلاحیت نتوانست به مجلس یازدهم راه پیدا کند.

تجری در پاسخ به این سوال که بعد از دوره ۴ ساله نمایندگی به چه کاری مشغول خواهید شد؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: بنده پس از نمایندگی،  به عنوان قاضی در دادسرای دیوان عالی کشور مشغول خواهم شد در عین حال کار کشاورزی هم دارم.

نماینده مردم قصرشیرین درباره تصوری که مردم درباره درآمد نمایندگان دارند، نیز تصریح کرد: شاید ذهنیت مردم نسبت به برخی نماینده‌ها این گونه است. به هر حال در هر جمعی ممکن است افرادی باشند که از موقعیت خود سوءاستفاده کنند اما نیت واقعی این نیست چراکه به هر حال نمایندگان دارای وظیفه ملی هستند و تا لحظه آخر نیز به ویژه در بحث کرونا، بسیاری از نمایندگان در جلسات مجلس حضور پیدا کردند و قوانین خوب و راهگشایی را برای کشور تصویب کردند. حال ممکن است دو نفر نیز مصداق چنین سوءاستفاده‌هایی باشند. اما کلیت قضیه این نیست.

فرهاد تجری درباره استفاده از نمایندگان و تجارب آنها در دولت نیز بیان کرد: در این باره چیزی نشنیده‌ام. به هر حال تعدادی از نمایندگان نه صرفا در این مقطع ممکن است دارای تجربیاتی باشند. وقتی عملکرد وزرای دولت را بررسی می‌کنیم و حتی خود رئیس جمهور نیز سابقه نمایندگی در مجلس را در کارنامه خود دارند. بنابراین استفاده از ظرفیت نمایندگان، بسیار ایده خوبی است چون نمایندگان هم در میان مردم، بودند و هم به مشکلات آنها آگاه هستند و در نتیجه اگر در حوزه اجرا باشند، شاید بهتر به مشکلات مردم و خواسته های آنها رسیدگی کنند.

201810105133881201

به شغل معلمی ادامه می‌دهم

آخرین نماینده‌ای که با او در این باره گفت و گو کردیم، داود محمدی، نماینده مردم تهران، عضو فراکسیون امید و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم است که به گفته خود به علت رأی نیاوردن نتوانست به مجلس یازدهم وارد شود.

او گفت: بنده از ابتدا معلم بودم و تدریس می‌کردم. در آموزش و پرورش و همچنین نهادهای دیگری چون وزارت کشور و فرمانداری فعالیت کردم اما عمده فعالیت بنده، تعلیم تربیت و آموزش و پرورش است. در حال حاضر همین حوزه یعنی کلاس درس و رفت و آمد به نهادهای آموزشی را  ادامه خواهم داد امیدوارم توانایی اینها را داشته باشم.

او با بیان اینکه این بار خود بستن در مورد برخی نمایندگان صدق می‌کند اما در مورد برخی دیگر این گونه نیست، توضیح داد:  به هر حال ایرادی است که وجود دارد. نگاه مردم نیز باید اصلاح شود. اگر در واقع نماینده‌ای به مجلس می‌آید و بار و پشت خود را می‌بندد و این گونه رفتار می‌کند اصل قضیه، دچار مشکل شده که باید آن را اصلاح کرد. مردم نیز نباید چنین افرادی را انتخاب کنند و نباید فضایی ایجاد شود که این گونه نمایندگان وارد مجلس شوند.

این عضو کمیسیون آموزش در مورد استفاده از نمایندگان با تجربه در دولت نیز تاکید کرد: کسی که چهار سال نماینده بوده است تجارب زیادی دارد و مجلس نیز جایی است که به صورت همه جانبه در حوزه‌های مختلف، تجربه کسب می‌کنیم. طبیعتا فردی هم که آمده مجلس، سوابق اجرایی از گذشته داشته و بنابر دلایلی به مجلس آمده است. از این تجارب چه در دولت و چه در دستگاه های دیگر باید استفاده شود که امر پسندیده ای است.

پیش از این علی لاریجانی، رئیس مجلس دهم، نیز در گفتگویی گفته بود که به دانشگاه باز می‌گردد. لاریجانی در واکنش به این سوال که «بعد از مجلس به کجا خواهید رفت؟» با لحنی آمیخته به طنز و جدی گفته است: «کجا برویم؟ خوب است خانه اصلی ما دانشگاه است، حضور من در صداوسیما، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و مجلس بنا بر وظیفه‌ام و خدمت به کشور و نظام بود.»

حال با این تفاسیر باید دید که نمایندگان مجلس دهم پس از دوره ۴ ساله نمایندگی در چه جاهایی مشغول می‌شوند.

منبع: برنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید