خبر فوری

عده‌ای در جهت رسیدن به اغراض سیاسی خود از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند/ نمایندگان مجلس مطالبه‌گران خوبی برای مردم نیستند/ صدای مردم باید شنیده شود/ هیچ‌کس در آن سوی مرزها دلش برای ما نمی‌سوزد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، با بیان اینکه اختلاف بین مسئولین، مدیران و مردم در تصمیمات و سیاست گذاری ها یکی از موضوعاتی است که ممکن است در هرجامعه اتفاق بیافتد، گفت: بدون شک در چنین شرایطی شاهد واکنش‌ها، اعتراضات و مطالبه‌گری توسط ذی‌نفعان آن تصمیم خواهیم بود.

او ادامه داد: تصمیم گیری یک شبِ در خصوص افزایش قیمت بنزین یکی از همین موضوعات است که باعث به وجود آمدن اعراضات و اختلافات شد. در این خصوص علاوه بر قانون هدف‌مندی یارانه‌ها که سال‌های بسیاری از تصویب آن می‌گذرد، در ماده ۳۹ قانون برنامه ششم نیز به دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین با در نظر گرفتن تدابیر سیاسی و ملاحظات و عدالت اجتماعی در رابطه با خانواده‌های نیازمند اجازه داده شده بود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ابران با اشاره به اینکه موضوع گرانی بنزین در قانون پیش‌بینی شده بود اما اعلام یک شبِ آن منجر به واکنش و اعتراضات شد، عنوان کرد: این رفتارها دور از انتظار نبود به ویژه اینکه مردم در چند سال اخیر به دلیل تحریم‌ها و بی‌ثباتی قیمت ارز فشارهای زیادی را تحمل کردند.

موسوی چلک با تاکید بر اینکه به لحاظ رفتاری هنگامی که فشار بر مردم زیاد شود، این موضوع به شکل‌های مختلف خود را نشان خواهد داد، گفت: اعتراضات نوعی پاسخ به فشارهای اخیر بود. اما متاسفانه این اتفاق همراه شد با تخریب اموال عمومی که مورد تائید نیست.

او اعتراض را حق طبیعی مردم دانست و تصریح کرد: نکته‌ای که نباید از آن غافل شویم این است که مکانیسم اعتراض مردمی چیست؟ متاسفانه کشور ما دچار خلا مکانیسم اعتراض است. وقتی روشی برای اعتراض و شکایت در نظر گرفته نمی‌شود هر فردی درست یا اشتباه تنها با تکیه بر تصور خود، واکنش نشان می‌دهد.

موسوی چلک خاطرنشان کرد: تخریب اموال عمومی را به عنوان یک واکنش درست تائید نمی‌کنم و مخالف این موضوع هستم و همواره بر این تاکید می‌کنم آنچه که بیش از هر چیز می‌تواند کمک کننده باشد گفت‌وگوی بین ذی‌نفعان (مردم) و تصمیم‌گیرندگان است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: در طول چندین سال، هرگاه مردم اعتراضی داشتند و به خیابان‌ها آمدند در مجلس و دولت در خصوص ضرورت داشتن مکانیسمی برای اعتراضات بحث می‌شد اما به‌رغم این موضوع اهتمام جدی برای تعریف یک مکانیسم مردمی نداشتیم. به این ترتیب هنگامی که با چنین خلائی مواجه هستیم هر فرد با تفکر خود جلو رفته و اعتراض می‌کند تا صدایش برسد. طبیعتا در این هنگام، عده‌ای اصطلاحا «از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند» و با ایجاد شورش و تخریب در جهت رسیدن به اغراض سیاسی خود از مردمی که اعتراضات به حقی دارند سوءاستفاده می‌کنند.

موسویچلک

او با بیان اینکه این افراد سودجو در تمام کشورهای جهان هستند و در پی اعتراضات دست به ناامنی می‌زنند، ادامه داد: تخریب را تائید نمی‌کنیم ولی صدای مردم نیز باید جایی شنیده شود.

موسوی چلک به عملکرد ضعیف مجلس در رساندن صدای مردم به مسئولان اشاره کرد و گفت: مجلس در حوزه مطالبه‌گری اجتماعی در هیچ دوره‌ای عملکرد قوی نداشته و ندارد. همانطور که دیدیم بعد از گرانی، عده‌ای از نمایندگان نامه نوشتند یا طرح‌های دوفوریتی و سه فوریتی ارائه کردند اما شاهد بودیم در عمل اتفاقی نیفتاد. در واقع مجلس در تمام دوره‌ها مطالبه‌گر خوبی برای مردمی که این نمایندگان را انتخاب کردند نبود.

او ادامه داد: حتی به نظر می‌رسد رفتار نمایندگان مجلس در اتفاق اخیر تنها روشی برای گرفتن رای در روزهای نزدیک به انتخابات بود. متاسفانه برخی از نمایندگان در مشکلات با سینه چاک نشان دادن خود برای مردم سعی در جمع‌آوری رای دارند. همین افرادی که ۴سال ساکت بودند، چطور یک شبه فریاد می‌زنند که ای مردم همه چیز ما شما هستید؟!

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه باید راه رسمی اعتراضات مردمی را تعریف کنیم، گفت: اگر در این کار تعلل کنیم مجددا شاهد بروز چنین اتفاقاتی در آینده خواهیم بود و باز هم خشک و تر با یکدیگر خواهند سوخت و تمام مردم مجبور به پرداخت خسارات و تخریب‌ها می‌شوند. بعلاوه در شلوغی‌های این چنینی واقعیت‌ها به درستی شنیده نخواهد شد و در این زمان گاهی مسئولین علاقه‌ای برای رفع مشکل از خود نشان نخواهند داد و حتی ناتوانی مدیران در مدیریت بحران نشان داده نمی‌شود.

موسوی چلک ضعف‌های مدیریتی را مهمترین مشکل کشور در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: با انتصاب مدیران ناکارآمد در جایگاه غلط، کشوری مانند ایران را با این حجم عظیم منابع به تباهی می‌کشانیم. بعلاوه سوءمدیریت و انتخاب افراد ناکارآمد و ضعیف موجب شده هنگامی که در شرایط بحران قرار می‌گیریم نتوانیم عملکرد درستی داشته باشیم.

او با تاکید بر اینکه مردم انقلابی کشورمان که ۴۰ سال پای انقلاب نشستند اجازه ورود افراد سودجو را نخواهند داد، تصریح کرد: تاکید می‌کنم راه نجات مردم، اتحاد، پذیرش تمام گرایش‌های سیاسی و به کارگیری نخبگان است و باید بدانیم هیچ‌کس درآن سوی مرزها دلش برای ما نمی‌سوزد.    

بیشتر بخوانید:

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید