خبر فوری

علیرضا امینی: هر قاضی درگیر 1500 پرونده/شرکت 15 هزار نفر زن در آزمون منصب قضا

به گزارش هرمزبان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا امینی روز جمعه در نشست خبری آزمون سراسری تصدی منصب قضا در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران افزود: طی پنج سال گذشته حدود سه هزار و 600 نفر (به عنوان قاضی ) جذب دستگاه قضا شدند و حدود یکهزار و 20 نفر نیز از دستگاه قضا (به دلیل بازنشستگی) خارج شده اند، بنابراین جذب نیروی جدید لازم است .
وی خاطرنشان کرد: بنابراین از وضعیت کمبود نیرو خارج شده ایم، اما فضای کار نباید برای قاضی تا آن اندازه شلوغ باشد که نتواند از مرخصی های خود استفاده کند یا اینکه به برنامه های آموزشی نرسد.
وی تاکید کرد:اکنون نیروهای دادسراهای کشور جوان هستند، درعین حال به نیروهای جدید نیاز است.

**برگزاری آزمون منصب قضا در 19 استان بطور همزمان
معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: آزمون جذب عمومی داوطلبان منصب قضاوت در 19 استان به صورت همزمان برگزار شد و در این آزمون دانش آموختگان رشته های حقوق شرکت می کنند ؛ هفته گذشته نیز دو هزار نفر از دانش آموختگان حوزوی در این آزمون شرکت کردند و با احتساب سه هزار نفری که در آزمون اختصاصی شرکت کردند، در مجموع امسال 50 هزار نفر از داوطلبان قضاوت در آزمون تصدی منصب قضا شرکت کرده اند.
امینی افزود: آزمون مزبور به صورت تستی برگزار شده و نتایج آن اوایل آبان ماه امسال از طریق سایت سنجش اعلام شده و از پذیرفته شدگان برای آزمون تشریحی در 28 آبان ماه ، دعوت به عمل می آید و نتایج آن هفته اول بهمن ماه اعلام خواهد شد.
وی گفت: پس از آن پذیرفته شدگان آزمون تشریحی برای مرحله سوم یعنی مصاحبه علمی دعوت شده و از بین آنها اسامی قبول شدگان تا پایان اسفندماه امسال اعلام می شود، سپس پذیرفته شدگان مورد گزینش های سنجش شخصیت و عمومی قرار گرفته و بعد به دوره های آموزشی دعوت می شوند.
معاون قوه قضائیه خاطرنشان کرد: دوره های آموزشی برحسب اینکه داوطلبان در آموزشگاه یا حوزه درس خوانده باشند، یک سال تا 18 ماه طول می کشد و پس از سنجش نهایی ، ابلاغ قضایی برای آنان صادر می شود.
معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: امسال علاوه بر شیوه های معمول سال گذشته، تست آمادگی شغلی نیز از پذیرفته شدگان گرفته می شودتا آزمون جذب در تصدی قضا در سطح بالاتری انجام گیرد.
امینی اظهار داشت: برخی از دانش آموختگان مراکز علمی در آزمون جذب اختصاصی شرکت می کنند که ثبت نام این آزمون طی سال ، چند بار انجام می شود و شرکت کنندگان در آن باید از امتیازات خاص و نمرات بالاتری نسبت به دیگر داوطلبان برخوردار باشند و این دسته از شرکت کنندگان بطور مستقیم دعوت به مصاحبه علمی می شوند اما در بقیه مراحل با دیگر داوطلبان فرقی ندارند.
وی افزود: سایت ثبت نام برای آزمون به منظور جذب اختصاصی منصب قضا دوباره در آبان ماه باز می شود.
امینی یادآور شد:سالانه 800 نفر در آزمون تصدی منصب قضا پذیرش می شوند، اما امتیازات پاره ای مواقع به گونه ای است که تا 200 نفر دیگر را نیز می توانیم بپذیریم.

**صدور ابلاغ تصدی قضا تا پایان سال
معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: اکنون یکهزار و 700 نفر از داوطلبان منصب قضا که در دو سال گذشته پذیرفته شده اند در 11 مرکز آموزشی ما مشغول به فعالیت هستند و امید می رود تا پایان سال یکهزار و 100 فقره ابلاغ قضایی برای تصدی منصب قضا برای این داوطلبان صادر شود.
امینی افزود: استخدام افرادی که ابلاغ منصب قضا را می گیرند، آزمایشی است یعنی چنانچه این افراد در مدت سه سال طی ضوابط تعیین شده کار نکنند از دستگاه قضا خارج شده یا به آنان مهلتی داده می شود.
وی خاطرنشان کرد: اکنون هیات ممیزی هشت نفره آموزشی ، روند قضاوت این افراد را در دوره آزمایشی استخدام ، رصد می کند و روند قضاوت 500 نفر از اینگونه افراد را در هفت استان کشور بررسی کردیم که نتیجه آن به زودی به کمیسیون نقل و انتقالات اعلام می شود.

**قاضی مستقل برای شوراهای حل اختلاف
معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: اکنون برنامه ریزی شده تا برای شوراهای حل اختلاف، قاضی به صورت مستقل و تمام وقت اختصاص پیدا کند و بیش از یکصد قاضی در دو سال گذشته در اختیار این شوراها قرار گرفته و در مجموع 500 پست برای این شوراها در نظر گرفته شده است.
امینی اضافه کرد: قانون جدید اجازه می دهد که قضات بازنشسته در شوراهای حل اختلاف به کار گرفته شوند.

**یک سوم داوطلبان زن هستند
معاون منابع انسانی قوه قضائیه اظهار داشت: امسال 15 هزار نفر قاضی زن در آزمون تصدی منصب قضا شرکت کردند و در مجموع یک سوم داوطلبان را زنان و دو سوم داوطلبان را مردان تشکیل می دهند.
امینی افزود: قوه قضائیه برای جذب قاضی، نسبت جنسیتی تعیین نمی کند، بلکه براساس نیازهای محاکم و دادسراها در آن سال ، داوطلبان جذب می شوند.
وی تصریح کرد: زنان به شکل عمده در تصدی های دادیاری در دادسراها جذب می شوند و برای کسب تصدی منصب قضا در محاکم خانواده به چهار سال سابقه نیاز است که زنان کمتر آن شرایط را دارند.
وی گفت: هشت درصد قاضی های دستگاه قضایی را زنان تشکیل می دهند به آن معنا که از 10 هزار قاضی موجود، 800 نفر آنان زن هستند و به نظر می رسد این نسبت در آینده تغییر نکند، زیرا که پست های منصب به سوابق و شرایطی نیاز داردند که تعداد پست ها برای زنان کمتر است، بنابراین طبیعی به نظر می رسد که در آینده نیز زنان کمتر از مردان، جذب شوند.

**نیمی از پست های اداری قوه قضائیه بلاتصدی است
معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: هر قاضی که وارد دستگاه قضا می شود ، 2.5 برابر آن باید نیروی اداری داشته باشد و از دولت انتظار داریم که مجوز جذب پنج هزار نفر کارمند اداری را به دستگاه قضا بدهد و بودجه آن را نیز تامین کند.
امینی افزود: حدود نیمی از پست های اداری در این قوه بلاتصدی است و چنانچه قاضی به اندازه کافی، کارمند نداشته باشد ، موجب اطاله پرونده ها خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: طی برنامه ششم توسعه ، حداقل سالی سه هزار نفر نیروی اداری باید وارد دستگاه قضا شوند.
وی یادآور شد: سال گذشته ، یکهزار نفر کارمند اداری و امسال نیز 500 نفر نیروی اداری را به دلیل بازنشستگی از قوه خارج شدند و اکنون دادگستری ها نیاز به نیروی اداری دارند.

**آزمون تصدی منصب قضا برای مناطق محروم
معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: قاضی ها درمناطق محروم از آزمون های معمول جذب می شوند و تمام داوطلبان باید بپذیرند که برابر اولویت بندی ها و بنا به شرایط در مناطق محروم به کار گرفته شوند.
امینی افزود: سال گذشته، آزمونی برای منصب قضا در پنج استان محروم کشور از جمله خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان داشتیم که نتایج آن اعلام شده است؛ دو هزار و 600 نفر در این آزمون شرکت کردند که 200 نفر به مرحله مصاحبه رسیدند و منتظر سپری شدن دیگر مراحل این آزمون هستیم.
وی خاطرنشان کرد: استان های محروم نیاز زیادی به قاضی دارند و حضور قضات غیربومی موجب بروز مشکلاتی می شود و سعی ما بر این است که با بومی گزینی مشکلات مردم را حل کنیم.
امینی یادآور شد: قرار است امسال 300 نفر قاضی به مجموعه قضایی تهران و 30 نفر قاضی به شورای حل اختلاف تهران اختصاص یابد.

منبع: ایرنا

خبرنگار:سادات حسینی خواه** انتشار دهنده: حسین عضدی فسا

انتهای پیام /

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید