خبر فوری

مرحوم منصوری:‌ مداح بصیر باید یزید زمانه را بشناسد

خبرگزاری فارس – اردبیل/سرویس دیگر رسانه‌ها: شامگاه پنج‌شنبه ۱۰ مردادماه ۹۸ همزمان با شهادت امام جواد(ع)، مداح نامی و ولایی ایران اسلامی، حاج محمد باقر منصوری دانشور اردبیلی در ارومیه دعوت حق را لبیک گفت؛ در اواخر سال ۹۶ مرحوم منصوری همزمان با ولادت حضرت زهرا(س) در حضور رهبر انقلاب مداحی طوفانی داشت که پس از این حماسه‌سرایی وحماسه‌سازی، نشریه میدان امروز گفت‌وگویی با آن مرحوم منتشر کرد که به مرور آن می‌پردازیم.

اواخر سال ۹۶ رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای دیداری با مداحان داشتند که یکی از مداحان حاضر در این دیدار مراسم حاج محمدباقر منصوری بود؛ پس از پخش فایل‌های تصویری و صوتی این مراسم سرتاسر ایران اسلامی را اجرای این مداح انقلابی و ولایی همچون بمبی عظیم تکان داد مردم اردبیل نیز استقبال بی‌نظیری بعد بازگشتش از او داشتند، وظیفه خود دانستیم تا با این مداح ولایت‌مدار و انقلابی گفت‌وگویی را انجام دهیم.

حاج محمدباقر منصوری دانشور متولد سال ۱۳۶۰ در اردبیل است، وی در محله جمعه مسجد اردبیل بزرگ شده است و در حال تحصیل در رشته کارشناسی ارشد فقه و حقوق اسلامی می‌باشد، ۲۹ سال است که مدیحه سرایی اهل بیت(ع)‌ را انجام می‌دهد و شغل‌های متعددی داشته از جمله کارخانه آتا ماشین اردبیل و ۵ سال حضور در دادگستری استان اردبیل اما بدلیل حجم گسترده کار و مراسماتی که مداحی آن‌ها را بر عهده دارد و عموماً با مسافرت نیز همراه است قادر به ادامه شغل‌هایش نبوده و استعفاء داده است؛ حالا که او را معرفی کردیم به گفت‌وگو به وی می‌پردازیم.

میدان امروز: چه زمانی حس کردید که به مداحی علاقه دارید؟
منصوری: بر می‌گردد به سال ۱۳۶۵ که حس کردم به مداحی علاقه شدیدی دارم و این علاقه، با شرکت در مجالس روضه زنانه‌ای که مادرم می‌رفت و مرا نیز با خود می‌برد در من به وجود آمد و البته باید اشاره کنم که مداحی استاد تمدنی بود که مرا همراه این مسیر کرد.

میدان امروز: خاطره‌ای از اولین مداحی رسمی خود دارید؟
منصوری: بله؛‌ اولین مداحی خود را در خانه‌ای پشت مسجد طوی در هیات محترم پنج تن آلعبا(ع) که آن زمان عصر جمعه برگزار می‌شد،‌ اجرا کردم؛‌ خوب یادم است روضه‌ی وداع آخر امام حسین(ع) همان شعر استاد منزوی «وقتیکی قدم قویدی رکابه شه محشر، دوردی حرم اهلی الی قوینوندا مکّدر» خواندم، باور بفرمائید به لطف سیدالشهدا(ع) قیامتی برپا شد؛ همه گفتند بصورت دائم بیا به این هیات و بخوان، به یاد دارم که میکروفن را خیلی پائین می‌آوردند تا هم قد من شود.

میدان امروز: از خاطره انگیزترین مداحی خود برایمان بگوئید؟ حس و حالتان در آن مداحی چه بود؟
منصوری: بحمدالله؛ به اذعان همه صاحب نظران بهترین و اثرگذارترین مداحی و اجرای بنده همانی است که در محضر ولی امر مسلمین جهان اجرا کردم. حقیقتاً نقطه عطفی در تاریخچه مداحی بنده بود و به هیچ وجه خاطره‌اش حتی یک لحظه از ذهنم پاک نخواهد شد؛ حس و حالی که داشتم وصف ناپذیر بود، به محضی که رسیدم خانه نماز شکری خوانده و نذورات خویش را ادا کردم.

میدان امروز: خاطره‌ای از تجمع عصر تاسوعا و رجز عربی سید حسن نصرالله چند سال پیش دارید؟
منصوری: اوایل دهه عاشورای همان سال که بنده با ماشین از میدان بسیج می‌گذشتم، دیدم در بنری که به میدان نصب شده است، شعار لبیک یا حسین(ع) نوشته شده است بلافاصله سخنرانی آقا سید حسن نصرالله در ذهنم تداعی شد و رفتم سراغش و اجرایش را پیدا کردم و متن را نوشتم؛ چندین بار به فایلش گوش دادم، اول ترسی در دلم بود که مردم همچون شعار آذری و فارسی جواب ندهند با خود گفتم خوب یکبار می‌گویم اگر جواب دادند که ادامه می‌دهم وگرنه انفرادی تا پایان می‌خوانم و آخر سر شعار لبیک یا حسین(ع) را طنین انداز می‌کنیم که به لطف خدا جواب که هیچ، مردم قهرمان و ولایت‌مدار و حسینی شهرمان به محض شنیدن لبیک یا حسین یک‌صدا و محکم طوری که انگار در کربلا و روبروی گنبد حرم هستیم پاسخ می‌دادند و این حاکی از عشق و قدرت و قوت مستمع اردبیل یعنی شهر عاشقان آقا ابالفضل عباس(ع)‌ است؛ بلافاصله پس از این‌که اجرای بنده تمام شد رئیس وقت سازمان صدا و سیما شخصاً با مدیرکل استان تماس گرفتند و گفتند بگوئید فلانی دوباره اجرا کند می‌خواهیم پوشش ویژه بدهیم و بعدها کلیپ درست کنیم که همین‌طور هم شد.

میدان امروز: محرم امسال همراه آیت الله عاملی در روسیه بودید؟ فضای آنجا چگونه بود؟
منصوری: بنده پشت میکروفن در محضر آیت عاملی خودم را به مردم مثال زدم و گفتم: عزیزان، حسینی بودن من هنر نیست؛ چون من چشم باز کردم در هیات بودم و دور و برم پر از حسینی و هیاتی بود، این مسجد رفتم صدا مرحوم موذن زاده را شنیدم، آن مسجد رفتم صدای آقای تمدنی را شنیدم و در جایی دیگر سخنرانی عالمی چون حضرت آیت الله عاملی؛ اما شما چه؟ مردم مسکو شما هنرمندان حقیقی هستید شما هستید که شاهکار معنوی کرده‌اید و در کشوری که سال‌ها کمونیستی اداره شده؛ مسجد و حسینیه را انتخاب که و به آن عشق ورزیده‌اید؛ درود بیکران بر شما، مرحبا به این عشق، این عشق الهی است، حق لایتناهی است. حاج آقای اکبری جدی که کاردار فرهنگی ایران در روسیه هستند می‌فرمودند از شب عاشورا تا ظهر عاشورا طبق آمار دستگاه اکس‌ری بیش از ۶ هزار نفر وارد مرکز اسلامی(‌محل اجرای مراسم ما)‌ شده و عزاداری کرده‌اند.

میدان امروز: آیا خواندن اشعار بصیرتی ایرادی دارد؟ چرا برخی اکراه دارند و یا بعضاً جبهه می‌گیرند؟
منصوری: خیر اصلا اتفاقا خیلی هم لازم است؛ این مسئله که عده‌ای نسبت به خواندن این اشعار اکراه دارند و گاهاً جبهه می‌گیرند بی‌بصیرتی آن‌ها را می‌رساند و نشان می‌دهد که به‌روز نیستند.

میدان امروز: برویم سراغ دیدار؛ چه شد که فهمیدید قرار است خدمت آقا برسید؟
منصوری: تقریباً ۳۵ روز قبل از اجرا بود که تماس گرفتند و از بنده دعوت کردند و گفتند امسال توفیق شامل حال بنده شده که از طرف آذری زبان‌های عزیز مداحی کنم.

میدان امروز: حس و حالتان در روزها و ساعات قبل دیدار چگونه بود؟
منصوری: سه شب مانده به اجرا خواب نداشتم؛‌ مخصوصاً شب آخر که دیگر حالم قابل وصف نبود هر چه نزدیک‌تر می‌شد وسواسم نسبت به شعر و اجرا بیشتر و بیشتر می‌شد.

میدان امروز: هنگام انتخاب اشعار چه دغدغه‌ها و انتظاراتی داشتید؟ انتخاب سخت بود؟
منصوری: باور کنید که شعر خودش مرا پیدا کرد، در همان روزهای تلاش برای پیدا کردن شعر دوستم آقای رضایی که ساکن تهران است پیشم آمد و گفت: دوستی به نام آقای فیروز دولتی دارد و شنیده که در بیت آقا اجرا خواهی داشت برایت شعری فرستاده و گفته به فلانی بگو این شعر را یک دور بخواند، اگر به دلش نشست چند بیتی انتخاب کند؛ شعر را خواندیم و دیدیم همانی است که من به دنبالش هستم با همه محتویات حاضر و آماده به دستم رسیده است؛ البته با مقداری تغییر که به سلیقه خود انجام دادم و پس از اعمال نظر استاد کلامی زنجانی، شعر آماده اجرا شد؛ این از لطف و کرامت حضرت ولی عصر‌(عج)‌ بود.

میدان امروز: آقا پس از مداحی چه فرمودند؟ تبرکی نیز گرفتید؟
منصوری: فرمایشی که داشتند فقط تحسین و تشویق بود مثل «احسنت – بسیار عالی» و به درخواست بنده چفیه مبارکشان را به حقیر اهدا کردند.

میدان امروز: انتظار این استقبال و انتشار را داشتید؟ در عرض چند ساعت تیتر اصلی سایت‌ها و فضای مجازی شدید.
منصوری: بله انتظارش را داشتم که به لطف امام زمان(عج)‌ اگر اجرایم خوب باشد، اشعار بسیار خوب جواب بدهد و بحمدالله همانطور هم شد؛ حسم فقط شکرگزاری بود و تشکر از خداوند منان و بقیه الله اعظم(عج).

میدان امروز: یکی از مهم‌ترین تصاویر آن دیدار استقبال، تایید و شور و حال خاص مداحان مطرح کشور در آن دیدار نسبت به مداحی شما بود.
منصوری: لطف داشتند؛ اکثر مادحین بزرگ بنده را شخصاً مورد تشویق و تمجید قرار دادند؛ تعدادی دیگر هم پس از مراسم تماس گرفتند و مرا شرمنده خود کردند؛ بسیاری از دوستان نیز بصورت پیامک ابراز لطف کردند که از لطف همه آن‌ها سپاسگذارم.

میدان امروز: پس از بازگشت واکنش اهالی اردبیل، مردم و رفتار آن‌ها با شما چه بود؟
منصوری: به فرودگاه که رسیدم دیدم به استقبال بنده آمده‌اند؛ عزیزانی مثل برادرم آقای ابراهیمی و افتخاری لحظه به لحظه پیگیر حضور و زمان فرود هواپیما بودند و از لحظه فرود تا به الان که با شما مصاحبه می‌کنم حقیر غرق محبت‌های بسیار بوده‌ام از تحسین تا تجلیل آیت الله عاملی مسئولین استان و همچنین سردار بابازاده عزیزمان و دیگر هیاتی‌هایی که شرمنده‌مان کردند؛ از همه سپاسگذارم.

میدان امروز: مهم‌ترین عامل موفقیت یک مداح چیست؟
منصوری: مهم‌ترین عامل موفقیت مداح اخلاص و تقوای او است، البته مداحی که استعداد ذاتی داشته باشد را عرض می‌کنم شاخصه‌های بسیار شمرده‌اند اما مهم‌ترین آن تقوا و پرهیزکاری است و ویژگی یک مداح بصیر این است که حسین زمان و یزیدیان زمان خود را شناخته و انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم را دقیقاً در مواقع خاص مربوطه رعایت کند.

میدان امروز: آرزو و دعای شما در سال جدید؟
منصوری: سربلندی ایران اسلامی و اضمحلال صهیونیسم جهانی و تفاله‌های آنان و سلامتی همه ایرانیان بالاخص رهبر عزیزمان؛ همچنین ظهور حضرت حجت.

میدان امروز: سپاس‌گزاریم که این فرصت را در اختیار ما قرار دادید و آرزوی پیشرفت، موفقیت، سعادت و عاقبت‌بخیری برایتان داریم اگر سخن دیگری با ما، مردم، مسئولین، دشمنان یا با هر کسی که به فکرتان می‌رسد دارید ما درخدمت‌تان هستیم.
منصوری: سخن آخر حقیر با مردم همان سخن امام(ره)‌ است که فرمودند: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکتتان آسیبی نرسد، سخن آخر به مسئولان هم فرمایش رهبر معظم انقلاب است: هر کس که در خدمت به مردم کوتاهی بکند به امام و شهدا خیانت کرده و خداوند متعال دست خیانت‌گران را از این نظام مقدس قطع خواهد نمود؛ و سخن پایانی به دشمنان این انقلاب و مرز و بوم: ما با ولایت زنده‌ایم،‌ تا زنده‌ایم رزمنده‌ایم.

منبع: هفته نامه میدان امروز

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید