خبر فوری
میراث ناملموس هرمزگان

پنج پرونده میراث ناملموس هرمزگان در کمیته ثبت ملی آثار بررسی می شوند

هرمزبان: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان از بررسی پنج پرونده میراث ناملموس هرمزگان در کمیته ثبت ملی آثار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان ، عباس نوروزی  معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با بیان این مطلب اظهار داشت: پرونده‌های «قایق شاشک»، «مهارت اشتروک سازی»، «سوند بافی»، «نقش حنا» و «کمه دوزی» در کمیته ثبت ملی آثار بررسی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه میراث ناملموس «قایق شاشک» از قایق‌های قدیمی در هرمزگان که به طور کامل از ساقه‌های درخت خرما ساخته شده، افزود: یکی دیگر از پرونده‌های ارسالی «مهارت اشتروک‌سازی» است که  اُشتُروک به معنای شتر است و مجسمه این شتر گاهی با سوار و گاهی بی سوار ساخته می شد و نقش ها و رنگ های بکار رفته در آن نیز متناسب با شرایط زمان دچار تغییر شده و به علت رواج شتربانی و اهمیت فراوان شتر در زندگی مردم منطقه، اشتروک سازی نیز در گذشته بین اهالی مرسوم بوده است .

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان اضافه کرد: جنس اُشتُروک از خاک رُس و گل است که توسط یک سفالگر و یک نقاش ساخته می‌شود که ظرافت بکار رفته در رنگ‌ها و نقش‌های این مجسمه کار دست و سلیقه دست بانوان است.

پرونده میراث ناملموس سوندبافی هرمزگان در کمیته ثبت ملی آثار

نوروزی با اشاره به اینکه پرونده میراث ناملموس «سوند بافی» نیز به کمیته ثبت ملی آثار ارسال شده، افزود: سوند بافی  یکی از رشته‌های صنایع دستی هرمزگان با قدمت پنج هزار ساله بوده که با استفاده از برگ و مشتقات درخت نخل و هنرنمایی هنرمندان و صنعتگران هرمزگانی ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته های دور که تکنولوژی به صورت کنونی پیشرفت نکرده بود، سوندها نقش مهمی در ساختن سایبان، خانه های روستایی، انباری، کپر، آغل احشام و حریم باغها داشته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان خاطرنشان کرد: کمیته ثبت بررسی آثار چهارم و پنجم تیرماه جاری در اردبیل به بررسی پرونده های ارسالی می‌پردازد. / خبرگزاری فارس – روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید