خبر فوری

اختراع دستگاه تصفیه پساب با بستر فتوکاتالیستی در کشور

به گزارش هرمزبان، ام ‌الفروه نخعی، کارشناس ارشد شیمی معدنی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با استفاده از بستر ثابت فلزی و پلیمری با ویژگی تثبیت مواد سنتز شده، دستگاه تصفیه پساب ساخته شده است.

وی با بیان اینکه به علت بحران آب در منطقه خاورمیانه، این اختراع می‌تواند کمک زیادی به باز چرخش آب ‌کند، افزود: این نوآوری موجب استفاده صحیح از پساب در کشاورزی و کارخانه‌ها می‌شود و از هدر رفت پساب جلوگیری می‌کند.

این کارشناس ارشد شیمی معدنی، با بیان اینکه در دیگر دستگاه‌های تصفیه پساب از نانو فیلترها، زئولیت‌های جاذب، گرافن‌ها و نانو ذرات آهن استفاده می‌شود که به دلیل نوع ماده به کار رفته، فیلترها نیاز به شستشو و تعویض مکرر دارند، ادامه داد: در دستگاه بستر غیرغشایی فتوکاتالیستی تصفیه پساب از هیچ غشایی استفاده نشده به همین علت فیلترهای دستگاه تصفیه پساب نیاز به شست و شوی مکرر یا تعویض ندارد.

نخعی یادآور شد: از روش‌های منحصر به فرد بستر غیرغشایی فتوکاتالیستی تصفیه پساب، ذرات ناشی از پراکنده شدن سموم، حشره کش‌ها، آفت کش‌ها، روغن‌ها، رنگ و سموم برای سنتز نانو ذرات و نوع تثبیت آن بر روی این دستگاه استفاده شده است.

وی با بیان اینکه بحران آب موضوعی جدی است، گفت: نمونه‌ صنعتی و مشتری پسند بستر غیرغشایی فتوکاتالیستی تصفیه پساب می‌تواند در هر بار بارگیری مخزن، 6 تا 7 لیتر پساب را به حدود همان مقدار آب با استانداردهایی در حد آب آشامیدنی تبدیل کند که برای مصارف کشاورزی و صنعت بسیار مناسب است.

این مخترع با اشاره به حذف کامل مواد سمی پساب‌ها در بستر غیر غشایی فتوکاتالیستی این دستگاه، افزود: تمامی مواد آلی سرطان‌زا از جمله کلرات‌ها که به هیچ وجه در تصفیه معمول حذف نمی‌شوند، در این نوآوری حذف خواهد شد.

نخعی تاکید کرد: در روش استفاده از بستر غیر غشایی فتوکاتالیستی، زمان ماندن پساب به 3 ساعت کاهش می‌یابد و تمامی سموم، حشره کش‌ها، آفت کش‌ها، رنگ روغن و نیز باکتری‌های گرم منفی و نزدیک به 97 درصد گرم مثبت از بین می‌رود.

وی، با اشاره به مزایای این دستگاه، تصریح کرد: قابل حمل بودن، برای تهیه زیر ساخت‌ها و انتقال به مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی نیاز به صرف هزینه ندارد که این از جمله مهمترین مزایای عمده این دستگاه است.

وی خاطرنشان کرد: این اختراع در جشنواره جوان خوارزمی و جشنواره رویش لوح سپاس دریافت کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید