خبر فوری

عاقبت تالار مرکزی شهر بندرعباس چه خواهد شد؟

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، دو سه هفته‌ای است که خبرها با موضوع تخریب تالار مرکزی شهر بندرعباس که در ساحل غربی این شهر بنا شده در رسانه‌‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود چرا که مراجع قانونی حکم تخریب این سازه را به علت قرارگرفتن در حریم 60 متری دریا و عدم دریافت پروانه ساختمانی از شهرداری صادر کرده‌اند.

از یک سو قانون به روشنی تکلیف اماکن ساخته شده در حریم 60 متری دریا را روشن کرده و از سوی دیگر بسیاری بر این باورند که این سازه یک بنای عمومی است و مشمول قانون محدودیت ساخت در حریم 60 متری نمی‌شود و تخریب آن در تعارض با منافع ملی است چرا که تا مرحله فنداسیون این سازه بیش از 10 میلیارد تومان از محل منابع ملی هزینه شده است.

نگرانی از ناحیه تخریب این بنا سبب شد تا چند روز قبل معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با سفر به استان هرمزگان ضمن بازدید از این پروژه از نزدیک با استاندار هرمزگان رایزنی کند و تیم حقوقی و فنی وزارت ارشاد نیز با تمرکز در این زمینه، تلاش‌شان را برای یافتن راهکاری قانونی برای جلوگیری از تخریب این بنا بکار بگیرند.

اما عصر شنبه 6 شهریورماه جمعی از جوانان شهر بندرعباس با تجمع در برابر این سازه و با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامین جلوگیری از تخریب این بنای فرهنگی، خواستار تجدید نظر در آرای صادر شده از سوی مراجع قانونی در تخریب آن شدند و از مسؤولان امر بخصوص شهرداری و نماینده مدعی العموم درخواست کردند که این بنا را در شمول اماکن عمومی دانسته و از تخریب آن ممانعت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، رئیس و نایب رئیس شورای شهر بندرعباس و رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر و رئیس انجمن موسیقی که در جمع جوانان حاضر در برابر این پروژه که زنجیره‌ای انسانی تشکیل داده بودند، حاضر و در اظهاراتی ضمن توجه به پیگیری برای صیانت از این بنا بر اهمیت یافتن راهکاری قانونی برای جلوگیری از تخریب آن تأکید کردند.

درویش نژاد: هرمزگان با کمبود بناهای فرهنگی مواجه است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: استان هرمزگان با کمبود سرانه فضاهای فرهنگی مواجه است و ساخت تالار مرکزی شهر بندرعباس به منظور بهبود وضعیت فرهنگی این شهر صورت گرفته تا بتواند محلی فاخر برای میزبانی از گروه‌های فرهنگی باشد.

وی با بیان این که ساخت این مجموعه فرهنگی بزرگ از سال‌ها قبل در این مکان آغاز شده و تاکنون بیش از 10 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است، خاطرنشان کرد: 10 میلیارد تومان نیز امسال از محل منابع ملی برای آن اختصاص یافته که اگر این مکان تخریب شود، دیگر امکان تخصیص چنین اعتباری که رقم چشمگیری در حوزه منابع ملی برای عرصه فرهنگ بشمار می‌رود به استان هرمزگان وجود نخواهد داشت.

علیرضا درویش‌نژاد افزود: ما به دنبال نقض قانون و یا ایجاد مانع در برابر قانون نیستیم و لذا باید راهکاری بیابیم که این سرمایه‌گذاری صورت گرفته هدر نرود چرا که ارزش اجرای این پروژه برای فرهنگ و هنر استان هرمزگان بسیار بالاست و اعتبار بسیار زیادی صرف آن شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان همچنین عنوان کرد: در بسیاری نقاط جهان بناهای فرهنگی در مجاور دریا و با الهام گرفتن از طرح‌های بومی و منطقه‌ای ساخته می‌شوند و هدف از اجرای این طرح در ساحل بندرعباس نیز استفاده از دریا به عنوان یکی از عناصر زیبایی و نماسازی در مجاور دریا است که استفاده عمومی خواهد داشت و به فرد و یا شخصی نیز تعلق ندارد بلکه به کانونی برای رشد و پیشرفت فرهنگی استان تبدیل خواهد شد.

نجاتی: توان‌مان برای یافتن راهکاری برای ممانعت از تخریب تالار مرکزی بندرعباس بکار می‌گیریم

رئیس شورای شهر بندرعباس نیز در این زمینه معتقد است که یافتن راهکاری با استفاده از خرد جمعی برای جلوگیری از تخریب تالار مرکزی شهر بندرعباس ضروری است تا مانع از اتلاف منابع کشور بخصوص در این شرایط سخت اقتصادی شویم.

وی بیان کرد: شهر بندرعباس شهری با سابقه فرهنگی بالاست که وجود زیرساخت‌های مناسب فعالیت‌های فرهنگی در آن برای رشد جوانان و ظرفیت‌های اجتماعی این حوزه بسیار لازم است و پروژه تالار مرکزی شهر بندرعباس با وسعت بسیار بالا و کاربری‌های متنوع فرهنگی در آن یک گام بلند برای رساندن شاخص‌های توسعه فرهنگی استان به سطح ملی است.

مهران نجاتی با اشاره به کاربری عمومی این سازه، افزود: محدودیت‌های قانونی غالبا به منظور حفظ ساحل از گزند تصرفات فردی و شخصی صورت می‌گیرد اما تالار مرکزی شهر بندرعباس یک مکان عمومی است که همه مردم شهر از آن بهره می‌برند و کانونی برای تمرکز فعالیت فرهنگی و هنری شهر بشمار می‌رود.

وی گفت: ما از ظرفیت شورای شهر برای تحقق خواست مردم و یافتن راهکاری برای جلوگیری از تخریب این بنا استفاده خواهیم کرد و از شهرداری نیز خواسته‌ایم که در این زمینه توان و تمرکز خودشان را بر یافتن راهکاری قانونی قرار دهند تا این سرمایه‌گذاری ملی هدر نرود.

رئیس شورای شهر بندرعباس اضافه کرد: دولت برای ساخت این بنا از سرمایه‌های ملی که متعلق به مردم است استفاده کرده و اگر بنا به تخریب بود باید در همان زمان که این پروژه در ابتدای کار بود از آن ممانعت می‌شد چون اکنون این سازه در مرحله پیشرفت در فنداسیون‌ها است و بیش از 10 میلیارد تومان اعتبار در آن هزینه شده و تخریب آن صحیح نیست.

جهانبخش: تخریب تالار مرکزی شهر تضییع منابع ملی است

رئیس انجمن موسیقی هرمزگان و عضو شورای شهر بندرعباس، تخریب تالار مرکزی شهر بندرعباس را تضییع منابع ملی در حوزه فرهنگ می‌داند و معتقد است که پروژه‌ای که می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات حوزه فرهنگ را رفع کرده و استان را از محرومیت در این زمینه برهاند و بیش از 10 میلیارد تومان نیز برای آن هزینه شده نباید تخریب شود چون این 10 میلیارد به سختی در همه این سال‌ها تأمین و در این پروژه هزینه شده است.

وی عنوان کرد: همه مردم ایران، هرمزگان را به عنوان یک استان شاخص در عرصه فرهنگ می‌شناسند اما زیرساخت‌های فرهنگی در استان هرمزگان متناسب با استعدادهای موجود در آن توسعه نیافته و حالا که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک حرکت کم‌نظیر در کشور مصمم به تکمیل این پروژه بزرگ با منابع ملی است، این چالش تخریب، عرصه فرهنگی استان را متأثر ساخته که باید راهکاری قانونی برای آن اندیشید.

کیانوش جهانبخش با بیان این که همه دلسوزان فرهنگی در شرایط کنونی نسبت به آینده این سازه بزرگ فرهنگی دغدغه دارند، اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوع فرهنگ را اساس انقلاب و جامعه دانسته‌اند و این سازه فرهنگی یک فرصت خوب برای ارائه تولیدات فرهنگی فاخر و هدایت جوانان به سوی برنامه‌های سالم فرهنگی است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر بندرعباس همچنین گفت: در بسیاری از مناطق دنیا سازه‌های فرهنگی در کنار دریا ساخته می‌شوند و نمونه‌های بسیاری از ساخت هتل و مجتمع تفریحی در کشورمان در کنار ساحل را سراغ داریم که کاربری شخصی دارند اما تالار مرکزی شهر بندرعباس یک سازه شخصی و با کاربری شخصی نیست بلکه متعلق به همه مردم بندرعباس است.

وی ادامه داد: مردم بندرعباس خواستار تکمیل این پروژه هستند و کسی راضی نیست که پروژه‌ای که با خون‌دل خوردن‌های فراوان و از محل اعتبارات ملی ساخته شده و به این مرحله رسیده، تخریب شود.

جهانبخش در عین حال از حسن نظر مدیران استان در این زمینه نیز تقدیر کرد و گفت: امیدواریم با یک تصمیم جمعی و با نگاه به صیانت از منابع ملی بخصوص در سال اقتصاد مقاومتی مانع از تخریب این سازه شویم و همت کنیم تا این پروژه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

رفیعی: همه تابع قانون هستیم و باید راهکاری منطقی برای جلوگیری از تخریب یافت

نائب رئیس شورای شهر بندرعباس نیز درباره اهمیت این پروژه عنوان کرد: بندرعباس یک سالن ویژه برای برگزاری مراسم‌ها و همایش‌ها بزرگ ندارد که بتواند کارکردی چند وجهی داشته و میزبان برگزاری نشست‌های بزرگ ملی در حوزه جنوب کشور باشد و همین امر موجب شده تا بسیاری از این دست مراسمات و نمایشگاه‌ها در جزیره کیش برگزار شد اما در صورت تکمیل این پروژه، ظرفیت‌های بندرعباس جلوه‌ای ملی می‌یابد و بندرعباس می‌تواند ضمن رشد شاخص‌های فرهنگی، شاهد تحرک اقتصادی بیشتری نیز باشد.

وی افزود: اگر ساخت این پروژه غیرقانونی بوده باید از همان ابتدای ساخت، فکری اساسی می‌شد اما وقتی سرمایه‌گذار بخش دولتی و یا خصوصی وارد میدان شده و پروژه‌ها را پیش برده است، تخریب آنها ضربه زدن به اقتصاد شهر بوده و هدر دادن منابع بشمار می‌رود.

هومن رفیعی ادامه داد: این سازه بسیار بزرگ با سرمایه دولت یعنی با پول بیت‌المال ساخته شده است و بنابر اعلام وزارت ارشاد برای آن تاکنون 10 میلیارد تومان هزینه شده و اگر بخواهیم آن را تخریب کنیم نه تنها هزینه بسیار سنگینی خواهد داشت بلکه نابود ساختن منابع ملی است و وزارت ارشاد نیز حاضر نیست که دیگر پروژه‌ای با این عظمت را در هرمزگان بسازد و لذا فرصت‌سوزی خواهد بود.

وی از مسؤولان مرتبط با این بخش خواست تا با نگاه ویژه‌ای نسبت به توسعه استان و آینده فرهنگی جنوب کشور، مانع از تخریب این پروژه شوند و نشاط حاصل از تکمیل و راه‌اندازی این پروژه را که در روح فرهنگ و هنر استان دمیده می‌شود، دوچندان کنند.

به گزارش فارس، پروژه تالار مرکزی شهر بندرعباس موسوم به موزه‌هنرهای معاصر که در ساحل نخل ناخدای این شهر و با مساحت 21 هزار متر مربع بنا شده یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های فرهنگی کشور بشمار می‌رود که دولت در سال جاری نیز برای تکمیل آن 10 میلیارد تومان اختصاص داده اما طرح شدن موضوع تخریب این پروژه موجب شده تا واکنش‌های فراوانی را در این زمینه شاهد باشیم که تحرک هر چه بیشتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، استانداری و شهرداری را به منظور ممانعت از تخریب این پروژه می‌طلبد. پروژه‌ای که در صورت تکمیل شاخص‌های فرهنگی هرمزگان را به سه برابر میزان فعلی بهبود می‌بخشد و افق روشنی پیش‌روی توسعه فرهنگی استان هرمزگان قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید