خبر فوری

خطر در کمین کارگران ناایمن / اول ایمنی بعد کار

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، امروزه بسیاری از فعالیت‌های عمرانی، تولیدی و اقتصادی به خصوص در مقیاس‌های بزرگ توسط شرکت‌های پیمانکاری و پیمانکاران فرعی انجام می‌گیرد.

کار در محیط‌های صنعتی همواره با مخاطرات ایمنی همراه است.

با افزایش تعداد، حجم کار و سرعت گرفتن فعالیت ها، حوادث ناشی از کار نیز بیشتر اتفاق می‌افتد.

شرکتهای پیمانکاری مقررات ایمنی را دقیق اجرا کنند

در این خصوص برای حفاظت از نیروی کار و منابع مادی و انسانی، ضروری است قوانین و مقررات مربوط به ایمنی در محیط کار دقیقا اجرا گردد. و بین پیمانکاران، کارفرمایان و کارگران هماهنگی و همکاری به نحو احسن انجام گیرد.

انتظار می‌رود با آموزش اصول ایمنی، ارتقای سطح دانش، فرهنگ ایمنی و آشنایی بیش تر کارگران با علل بروز حوادث و بیماری‌های ناشی از کار، شرایط کار بهبود یافته و شاهد کاهش حوادث و بیماری‌های ناشی از کار در کارگاه‌های سطح کشور باشیم.

اول ایمنی بعد کار باید فرهنگ سازی شود/ ایمنی در کارگاه‌ها برعهده کارفرمایان است

احمد سلامات، رییس بازرسی کار خوزستان گفت: متاسفانه سالانه در سطح کشور حوادث متعددی ناشی از کار اتفاق می‌افتد که سبب آسیب‌های روحی، روانی و همچنین اقتصادی ناگواری در سطح جامعه می‌گردد.

وی افزود: در استان خوزستان نیز با توجه به وجود صنایع عظیم و بنیادی از قبیل “نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی و صنعت ساختمان” شاهد وقوع حوادث ناشی از کار به دلیل رعایت نکردن ضوابط ایمنی از سوی کارفرمایان هستیم.

سلامات اظهار داشت: اگر بخواهیم به صورت اصولی به مقوله ایمنی بپردازیم در واقع لازم است بحث ایمنی نهادینه گردد و از ایجاد کارگاه‌های ناایمن جلوگیری شود؛ که همانا پیشگیری بهتر از درمان است، چرا که ایمن نمودن کارگاه ناایمن بسیار دشوار و عمدتا “غیر ممکن” است.

بیشترین حوادث کاری در ساختمان سازی

این مقام مسئول تصریح کرد: بیش‌ترین حوادث ناشی از کار و حدود نیمی از این حوادث در بخش ساختمان سازی است که متاسفانه به دلیل شیوه غیر اصولی ساختمان سازی و ساخت وسایل و تجهیزات غیر ایمن و بکارگیری آن‌ها در بخش ساختمان است.

اول ایمنی بعد کار باید فرهنگ سازی شود/ ایمنی در کارگاه‌ها برعهده کارفرمایان است

رییس بازرسی کار خوزستان اذعان داشت: بازرسان کار حوادث ناشی از کار را بررسی و راه‌های پیشگیری را به کارفرمایان گوشزد می‌کند. با توجه به گستردگی کارگاه ها، تعداد محدود بازرسان کار، کمبود امکانات و همچنین با توجه به آنکه نظارت بازرسان کار نظارت عالیه است؛ آیین نامه مسئولان ایمنی در جهت استقرار و نظارت مستمر مسئولان ایمنی بر کارگاه‌ها تصویب گردید که در استان خوزستان در حال پیگیری و اجرایی شدن است.

مسئولیت ایمنی کارگاه‌ها برعهده کارفرمایان است

وی گفت: بر اساس قانون مسئولیت رعایت ضوابط ایمنی در کارگاه‌ها برعهده کارفرمایان است و آن‌ها می‌بایست در این خصوص اهتمام نموده و در این راستا فرهنگ سازی لازم در جامعه صورت پذیرد.

احمد سلامات اذعان داشت: متاسفانه بسیاری از صنایع ما فرسوده است و جهت ارتقاء ایمنی می‌بایست نوسازی گردد و روش‌های قدیمی جای خود را به روش‌های نوین در جهت ارتقاء سطح ایمنی دهند.

سهیلا پولادوند، رییس اداره امور فنی بیمه شدگان اداره کل تامین اجتماعی استان خوزستان بیان کرد: وفق ماده “یک” قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی مصوب ۱۳۵۲/۸/۲۱ کارگران شاغل در کار‌های ساختمانی اعم از ایجاد، توسعه، تحدید بنا و تخریب مربوط به آن، نزد سازمان در مقابل حوادث بیمه خواهند بود.

اول ایمنی بعد کار باید فرهنگ سازی شود/ ایمنی در کارگاه‌ها برعهده کارفرمایان است

وی افزود: بنابراین حوادث کلیه کارگران و مالکین مشروط به اینکه اشتغال آنان در کار ساختمانی، حین وقوق حادثه از هر حیث مورد تایید باشد و در صورت وجود مدارک از قبیل “پروانه ساختمانی و برگ پرداخت حق بیمه مربوطه” قابل بررسی خواهد بود.

حوادث در هنگام رفت و آمد، حادثه کار تلقی نمی‌گردد

پولادوند اظهار داشت: ضمنا حوادث ساختمانی صرفا حوادثی است که در محدوده کارگاه ساختمانی اتفاق افتاده باشد لذا حوادثی که در هنگام رفت و آمد از منزل به محل کار و بالعکس رخ دهد، حادثه ناشی از کار تلقی نمی‌گردد.

این مقام مسئول اداره کل تامین اجتماعی استان خوزستان افزود: حادثه بیمه شده قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب ۱۳۸۶/۸/۹ و ۱۳۸۷/۱۲/۱۴ مجلس شورای اسلامی، کارگر ساختمانی به فردی اطلاق می‌گردد که به نحوی از انحا در رابطه با ایجاد ساختمان، تجدید بنا، تعمیرات اساسی و تخریب ساختمان به طور مستقیم اشتغال داشته و مشمول مقررات خاص از نظر بیمه و بازنشستگی نبوده و همچنین دارای کارت مهارت فنی معتبر از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است، و همچنین راسا با دریافت برگ پرداخت حق بیمه مربوطه را پرداخت می‌نماید، حادثه این قبیل افراد در صورت وجود پروانه ساختمانی معتبر، کارت مهارت فنی و برگ پرداخت و با رعایت سایر ضوابط مربوطه قابل بررسی است.

فرزاد حسینی، مدیر کل اداره کل پزشکی قانونی استان خوزستان اظهار کرد: خدمات سازمان پزشکی قانونی کشور در زمینه حوادث کار در ۲ بخش معاینه مصدومان و معاینه اجساد ارائه می‌شود و مراجعین حوادث کار را افرادی تشکیل می‌دهند که در اثر حوادث کار دچار آسیب جسمی می‌شوند برای معاینه و تعیین میزان خسارت به مراکز پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند و توسط کارشناسان این سازمان مورد معاینه بالینی قرار می‌گیرند.

اول ایمنی بعد کار باید فرهنگ سازی شود/ ایمنی در کارگاه‌ها برعهده کارفرمایان است

وی بیان داشت: علاوه بر مصدومان، اجساد متوفیان حوادث کار نیز برای تعیین علت فوت به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود. عواملی همچون “سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، کمبود اکسیژن، سوختگی و…” از مهم‌ترین دلایل مرگ حین حوادث کار هستند.

مدیر کل اداره کل پزشکی قانونی استان خوزستان گفت: سقوط از بلندی و برخورد جسم سخت بیشترین دلایل مرگ ناشی از حوادث کار است.

حسینی ادامه داد: آمار متوفی‌های استان خوزستان در حوادث کار، طی ۹ ماهه ابتدای سال ۹۷، ۴۵ نفر مرد و در سال ۹۶، ۵۷ نفر مرد گزارش شده؛ همچنین تعداد مصدومین حادثه کار طی ۹ ماهه سال ۹۷، در مجموع یکهزار و ۳۸۶ نفر اعلام شد که یکهزار و ۳۶۹ نفر مرد و ۱۷ نفر از آن‌ها زن است.

وی تصریح کرد: تعداد مصدومین حادثه کار سال ۹۶ در بازه زمانی مذکور در مجموع یکهزار و ۳۵۲ نفر ثبت شد که یکهزار و ۳۱۶ نفر از آن‌ها مرد و ۳۶ نفر زن عنوان شد.

این مقام مسئول گفت: با مقایسه اعداد و ارقام مشاهده می‌کنیم که تعداد متوفی‌ها در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۲۱ درصد کاهش یافته است. ولی در آمار مصدومین ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۲.۵ درصد افزایش صورت گرفته است.

اول ایمنی بعد کار باید فرهنگ سازی شود/ ایمنی در کارگاه‌ها برعهده کارفرمایان است

امید دلفی، کارفرما گفت: ایمنی مهم‌ترین جزء یک فعالیت است. چون انسان سالم می‌تواند یک فرآیند کامل را برای مجموعه‌ای که کار می‌کند انجام دهد.

انبوه ساز برتر استان خوزستان با اشاره به حیطه تخصصی خود در بحث ساخت و ساز بیان کرد: رعایت ایمنی بسته به کار مورد نظر متفاوت است؛ رعایت ایمنی در ساختمان شامل بٌعد فردی و ساختمانی است.

این کارفرما اظهار کرد: ایمنی فردی یعنی اینکه هر کسی که وارد کارگاه می‌شود کلاه ایمنی، پوتین ایمنی و لباس مخصوص کار استفاده کند؛ و مورد دوم مربوط به محل کار است که از در ورودی کارگاه شروع می‌شود که به شرح زیر عنوان کرد:

۱. سیستم‌های برق در جای مطمئن کار گذاشته شود.
۲. وسایل مورد استفاده‌ی ساختمان به صورت ایمن نصب شوند.
۳. ورودی کارگران در جای مطمئن باشد، یعنی زیر بالابر یا جایی که نقل و انتقال مصالح صورت می‌گیرد نباشد.
۴. پله‌ها تا بالا به صورت اصولی چیده شده باشند.
۵. دور پله ها، دور چاهک آسانسور و هر پرتگاه دیگری، گارد محافظ کشیده شود.
۶. وسایل آتش نشانی و امداد‌های اولیه در کارگاه موجود باشد.
۷. سرکارگر موارد قید شده را به صورت مستمر بازرسی و به مالک یا مدیر مجموعه اطلاع رسانی کند.
۸. به صورت متناوب و مستمر از کارشناسان ایمنی به صورت خصوصی یا دولتی دعوت و گواهی ایمنی دریافت گردد.

اول ایمنی بعد کار باید فرهنگ سازی شود/ ایمنی در کارگاه‌ها برعهده کارفرمایان است
۵۰ درصد کارگر و ۵۰ درصد کارفرما مقصر هستند

انبوه ساز برتر استان خوزستان در ادامه گفت: در ۹۹ درصد حوادث کار، مالک را مقصر قلمداد می‌کنند به دلیل اینکه مالک بیمه دارد و از او پرداخت می‌شود؛ اما چیزی که من مشاهده می‌کنم ۵۰ درصد کارگر و ۵۰ درصد کارفرما مقصر هستند.

وی تصریح کرد: در حوادث کار‌های ساختمانی ۹۵ الی ۹۸ درصد کارگران مجروح و مصدوم می‌شوند و موارد فوتی خیلی کم پیش می‌آید.

این کارفرما اذعان داشت: با توجه به اینکه کارگران غیر مجاز (که اکثرا افغانی هستند) هیچ بیمه‌ای ندارند، از طرفی در صورت بروز حادثه کار، مجازات سنگینی از جمله دیه، زندان و جریمه برای پیمانکار یا کارفرما به دنبال دارد؛ یعنی کارفرما باید به امنیت جانی کارگران غیر مجاز خیلی بیشتر از کارگران ایرانی توجه کند.

اول ایمنی بعد کار باید فرهنگ سازی شود/ ایمنی در کارگاه‌ها برعهده کارفرمایان است

آمار حوادث و بیماری‌های ناشی از کار نشان می‌دهد سالانه ۲۷۰ میلیون حادثه ناشی از کار در جهان رخ می‌دهد و هر سال بیش از ۲ میلیون نفر در اثر حوادث و بیماری‌های ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند.

همچنین بیش از ۴ درصد تولید ناخالص ملی کشور‌های جهان، به جبران خسارات ناشی از حوادث کار اختصاص می‌یابد.

هزینه‌های حوادث ناشی از کار، شامل هزینه‌های مستقیم و هزینه‌های غیر مستقیم است؛ هزینه‌های مستقیم بخش کوچکی از هزینه حوادث ناشی از کار بوده و مخارجی را شامل می‌شود که بابت آن پول پرداخت می‌شود. هزینه‌های غیر مستقیم، مانند کوه یخ، بخش عمده آن پنهان و غیر قابل مشاهده است و اکثرا قابل محاسبه نیز نیست. هزینه‌های غیر مستقیم معمولا ۴ تا ۱۰ برابر هزینه‌های مستقیم است. / باشگاه خبرنگاران جوان

اول ایمنی بعد کار باید فرهنگ سازی شود/ ایمنی در کارگاه‌ها برعهده کارفرمایان است

گزارش از فاطمه خدادادی آرپناهی

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید