خبر فوری

وزیر راه: سازمان راهداری و سازندگان راه باید جوابگوی کشته های تصادفات جاده ای باشند

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرد‌همایی رئیس‌های ادارات راهداری و حمل و‌نقل جاده‌ای شهرستان‌های سراسر کشور با بیان اینکه چند نباید را راهداران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید کنار بگذارند گفت: بسیاری از مرز‌های استان و ادارات کل باعث ایجاد اختلاف و دعوا بین راهداران ادارات کل و استان‌ها شده است که این تعارف‌ها و دعوا‌ها باید کنار گذاشته شود.

اختلاف در مرزهای استان ها

وی ادامه داد: متاسفانه در مرز‌های استان‌ها چند متر جاده باعث ایجاد اختلاف شده و همواره نیمه‌کاره رها می‌شود که امیدواریم مدیران ادارات کل و راهداران این اختلافات را کنار بگذارند و در نوروز ۹۸ شاهد هیچ مشکلی در این بخش نباشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه بخاطر مشکلات شهرداری شاهد چاله و حفره‌هایی در مناطق مختلف شهر هستیم، افزود: با هماهنگی که با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام داده ایم امیدواریم طی تعاملی با شهرداری‌ها مشکلات چاله‌های نقاط مختلف شهر برطرف شود.

اسلامی بیان کرد: مشکلات شهرداری باعث افزایش دغدغه‌های مردم شده و از سوی دیگر مشکلات شهری هیچ ارتباطی به راهداری ندارد، اما امیدواریم تا نوروز ۹۸ این مشکلات برطرف شود و اختلافات استان‌ها شهرستان‌ها و شهرداری‌ها که باعث افزایش رنج مردم شده است برطرف شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار شرکت ساخت و حمل و نقل جاده‌ای آیتم‌هایی را در بحث ساخت حذف و یا کاهش می‌دهد که این موضوع باعث می‌شود که سرمایه‌های هزینه شده در پروژه‌های راهسازی به صورت کامل از بین برود، اما سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید تکمیل و بازسازی جاده‌ها را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

وی اظهار کرد: بد بودن راه‌ها ضایعه و مشکلات بسیاری را برای ایجاد می‌کند و در این حوزه باید سازمان و شرکت ساخت تمامی اولویت‌های برنامه‌های خود را تا نوروز ۹۸ برای رفع این نواقص بگذارند.

تکمیل احداث 700 کیلومتر بزرگراه

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه احداث و به پروژه‌های قبلی اضافه کرده است گفت: ۲۰۰ کیلومتر از این بزرگ‌راه‌ها کامل و ۵۰۰ کیلومتر مابقی نیازمند آسفالت نصب علائم راهنمایی و خط کشی و گارد ریل است تا وارد ترافیک شود بنابر این طی تفاهم نامه‌ای که بین این دو سازمان امضا شده باید تا سال ۹۸ این پروژه‌ها به صورت کامل تکمیل و به بهره برداری برسد.

اسلامی به نقاط پر حادثه در جاده‌های فرعی کشور که باعث ایجاد ترافیک‌های زیادی می‌شود اشاره کرد و افزود: کامیون‌هایی که بار‌های معادن را جا به جا می‌کنند باعث ایجاد مشکلات بسیاری در مسیر و همچنین افزایش ترافیک‌ها می‌شود و همین موضوع زندگی مردم را در این مناطق مختل می‌کند بنابراین باید معاونت حمل و نقل جاده‌ای با کامیون داران و معدن داران برای رفع این مشکلات صحبت کند.

وی بیان کرد: متاسفانه در سراسر کشور با این مشکلات مواجه هستیم به طوری که تقاضا‌های مردم باعث می‌شود که جاده و یا بزرگ‌راهی ایجاد شود، اما به دلیل آنکه مدیریت و پشتوانه فکری برای ساخت این جاده‌ها وجود ندارد مشکلات بسیار زیادی گریبانگیر مردمان آن مناطق می‌شود.

240 کشته در جاده های یکی از شهرستان های کرمان/ سازمان راهداری و سازندگان راه باید جوابگو باشند

اسلامی توضیح داد: در طی سفری که به کرمان داشته ام ۲۴۰ نفر در طول سال به دلیل خراب بودن جاده در یکی از شهرستان‌های کرمان کشته شده‌اند و جواب این کشته‌های جاده‌ها را باید سازمان راهداری و سازندگان راه بدهند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: باید آیتم‌های اصلی در مدیریت را رعایت کنیم و به قبل حین و بعد توجه داشته باشیم به طوری که در قبل باید فکر، پیشبینی، پیشگیری در حین برنامه منسجم و دقیق و در بعد بازخورد و تصحیح داشته باشیم و با یک مدیریت خردمندانه بتوانیم از وقوع این حادثه‌ها جلوگیری کنیم.

اسلامی اظهار کرد: نباید با تصمیمات غلط و به دلیل راحتی مردم با ساخت جاده‌های نا ایمن شاهد بروز چنین مشکلاتی شویم.

وی بیان کرد: باید تعاملات فرمانداران، بخشداران، استانداران با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزایش یابد و ساخت جاده‌ها به گونه‌ای نباشد که به دلیل بی انضباطی و مهندسی بد در ساخت راه‌ها چنین اقداماتی ایجاد شود.

اسلامی گفت: طبق آمار‌های ارائه شده تلفات و کشته‌های جاده‌ها در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بیش از ۸۰ درصد در جاده‌های روستایی و فرهی بوده که باید با ایجاد و ساخت راه‌های درست و صحیح از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کنیم.

نصب دوربین های کنترل سرعت

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پیشبینی، پیشگیری و اتخاذ تمهیدات مناسب برای جلوگیری از رخداد‌ها بسیار مهم است و باید با نصب دوربین‌های کنترل سرعت و با یک اراده مستمر و مدیریت صحیح بتوانیم از وقوع چنین حوادثی در جاده‌ها جلو گیری کنیم.

وی افزود: ما به این نباید‌های همیشگی اختیار داریم و نیازمند برنامه درست هستیم و سازمان راهداری باید با داشتن کارشناسان دقیق و خبره بتوانند راه‌های درستی در جاده‌ها بسازند.

اسلامی افزود: با همتی که صورت گرفته کل راه‌های اصلی و فرعی اسکن شده و نسبت کیفیت آسفالت‌ها در مانیتورینگ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار گرفته بنابراین ما با اطلاعات مشخصی مواجه هستیم و داشتن این اطلاعات می‌توانیم بر اساس اولویت‌ها راه‌های درست را بسازیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پیش از پایان سال و آغاز سفر‌های نوروزی با احتمام ویژه نقاط مهمی که نیاز به ترمیم آسفالت دارند باید به هر طریق ممکن انجام شود.

نفوذ آب به آسفالت ها و تخریب جاده

وی با بیان اینکه متاسفانه نفوذ آب به آسفالت‌ها باعث تخریب جاده و از بین رفتن آسفالت می‌شود گفت: یکی از مسائل مهمی که باعث از بین رفتن آسفالت‌ها می‌شود ورود بار با توناژ بالا و بار‌های غیر مجاز است که باشد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

اسلامی گفت:نصب شیب‌های درست، شانه‌های مرتب و باز بودن دهانه برای عبور آب از اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد و اگر آب به آسفالت‌ها نفوذ کند مشکل از سازمان راهداری است و راهدار باید به صورت مرتب در جاده‌ها حرکت کند تا شاهد وقوع چنین حوادثی در جاده‌های کشور نباشیم.

اسلامی گفت: برداشت‌های غیر مجاز و تخریب پایه پل‌ها و همچنین لایه روبی رودخانه‌ها وظیفه راهداری است و باید به صورت مرتب این اقدامات را مطالعه و نظارت کند

وی افزود: نصب سیستم هوشمند و سیستم پهباد را در دستور کار قرار داده ایم تا نگه‌داری راه‌ها به نحو احسنت انجام شود.

وظیفه راهداری جلوگیری از آسیب ها است

اسلامی با بیان اینکه کنترل و جلوگیری از آسیب‌ها از وظایف اصلی راهداری است گفت: راهداران باید مراقب باشند که ساخت و ساز‌های غیر مجاز به حریم جاده تجاوز نکنند و پیش از ساخت چنین واحد‌های مسکونی ورود کنند.

وی افزود: ورود سازمان راهداری بعد از ساخت و تخریب این واحد‌ها باعث ایجاد مشکلات بسیاری می‌شود و اگر واحد مسکونی غیر مجازی تخریب شود اولین بخشی که باید مجازات شود سازمان راهداری است، زیرا که راهداران نباید اجازه می‌دادند که سازندگان غیر مجاز وارد حریم قانونی راه‌ها شوند و در این حوزه نصب مانیتورینگ ضروری است.

وزیر راه و شهرسازی به طرح‌های هادی اشاره کرد و گفت: باید مراقب باشیم که بحث‌های طرح‌های هادی که تصویب می‌شود عوارضی ایجاد نکند و ایمن نگه داشتن راه‌ها و همچنین نگهداری و آسفالت این راه‌ها باید با اسکن کامپیوتری به صورت مرتب رسد شود.

مجتمع های بین راهی بی کیفیت

وی به بی کیفیت بودن مجتمع‌های بین راهی اشاره کرد و افزود: باید مجتمع‌های بین راهی توسط شرکت‌هایی که به صورت زنجیرعه‌ای اقدام به ساخت مجتمع‌ها می‌کند واگذار شود و متاسفانه در تمام راه‌های کشور زمین امکانات و تسهیلات بسیاری را در اختیار سرمایه گذاران و سازندگانی قرار داده‌ایمکه مجتمع‌های بین راهی با کمترین امکانات را بسازند و وجود این مجتمع‌ها دور از شان مردم است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: باید سازمان راهداری به بهترین نحو وجود چنین مجتمع‌هایی را نظارت کند، زیرا که برخی از اتوبوس‌ها مجبور هستند در چنین مجتمع‌های بی کیفیتی مسافران را پیاده کنند و ایناقدامات را مردماز مال مطالبه می‌کنند و مردمباید در جاده‌ها رفاه و امنیت داشتهباشند.

وی با بیان اینکه برای نوروز بیاد نمازخانه وساختمان سرویس بهداشتی جدید ساخته شود گفت:فقر فضا برای اقامه نماز و همچنین کمبود امکانات در سرررر باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای مردم شده است.

وی توضیح داد: باید در کنار استقرار اورژانس آتش نشانی هم در خارج از شهر‌ها وجود داشته باشد، زیرا که هم اکنون آتش نشانی در اختیار شهرداری است و باید با جذب سرمایه این اقدام ار در جاده‌های کشور فراهم کنیم.

ضرورت ساماندهی خودروهای امداد جاده ای

اسلامی با بیان اینکه باید خودرو‌های امداد جاده‌ای ساماندهی شود گفت: چه کسی به خودرو‌های امدادی مجوز می‌دهدواین خودرو‌ها از طریق چه مجوزی تعرفه‌های نجومی دریافت می‌کنند سازمان راهداری باید هرچه سریع‌تر این ساماندهی را انجام دهد و مشکلاتی که خودرو‌های امداد برای مسافران ایجاد کرده اند را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه پیشبینی می‌شود امسال سفر با خودرو‌های شخصی بیشتر از سفر با اتوبوس باشد گفت: رانندگان باید در سفر تمامی مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند تا شاهد افزایش تصادفات جاده‌ای در نوروز ۹۸ نباشیم.

وزیر راه و شهرسازی به ضرورت هماهنگی دستگاه‌های ستاد سفر‌های نوروزی اشاره کرد و افزود: با نقش آفرینی درست و ارائه خدمات سفر باید کیفیت را در سفر‌های نوروزی به حداکثر برسانیم.

اسلامی گفت: در روز‌های باقی مانده از سال باید سازمان راهداری اقداماتی ازجمله شست و شوی علائم جاده‌ای، ترمیم خط کشی و پاکسازی جاده‌ها را در دستور کار خود قرار دهد و سرعت‌گیر‌های غیر‌استاندار که باعث تصادفات می‌شود را اصلاح کنند.

وی با بیان اینکه تعمیرات ماشین آلات راهداری ارتباط به پول ندارد گفت: به شما یاد می‌دهیم که ماشین آلات بدون پول هم تعمیر کنید و اگر انگیزه و علاقه و روحیه خدمت در راهداران باشد بولدوزر‌های جنگ جهانی دوم را هم میتوانیم عملیاتی کنیم.

اسلامی با بیان اینکه در نوروز امسال با سیستم‌های هوشمند به کمک همیاران پلیس راه برای افزایش انضباط در ترافیک جاده‌ای کمک می‌کنیم گفت: در نقاط بحرانی که ترافیک سنگین وجود دارد می‌توانیم که با نصب دوربین و پیشبینی صحیح از رخ دادن ترافیک جلوگیری کنیم.

احداث راه های روستایی توسط سازمان راهداری

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: احداث راه‌های روستایی و فرعی را به سازمان راهداری واگذار کردیم و امیدواریم در سال آینده این مصوبه را ابلاغ کنیم.

وی بیان کرد: احداث نگهداری و بهره‌برداری از راه‌های روستایی و صورت کامل به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شده است.

وی در پایان گفت: تغییر وضعیت پرسنل شرکتی و رسیدگی به معیشت راهداران از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید در اولویت خود قرار دهد. / باشگاه خبرنگاران جوان

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید