خبر فوری

بندرعباس مشکل کمبود آب دارد/آبشیرین کن بندرعباس اولویت اول است

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،امین قصمی ظهر چهارشنبه در نشست با اعضاء موسسه نگاهبانان جلگه میناب، در خصوص سهم صنایع غرب بندرعباس از آب شرب شهری، بیان داشت: در حال حاضر به دلیل استمرار خشکسالی های طولانی مدت و محدودیت منابع آبی، میزان تخصیص آب شرب به صنایع غرب را کاهش داده ایم. به طوری که از مجموع ۶۰۰ لیتر آب که تعهد این شرکت نسبت به تامین نیاز آبی صنایع است، تنها ۱۰۸ لیتر در ثانیه تحویل مجتمع های مسکونی صنایع غرب می شود و مابقی نیاز آبی آن ها از طریق آبشیرین کن هایی که خود صنایع احداث و یا در دست احداث دارند، تامین می شود.

قصمی با اشاره به وضعیت منابع آبی شهر بندرعباس، گفت: در حال حاضر متوسط میزان تولید آب در سال ۹۵، دو هزار و ۱۵ لیتر در ثانیه است. در صورت مدیریت مصرف آب و کاهش ۲۰۰ لیتر بر ثانیه از میزان مصرف همچنین با کاهش سهم صنایع غرب از آب شرب، حداقل نیاز آبی شهر بندرعباس دو هزار و ۴۹۰ لیتر خواهد بود.

وی گفت: در حال حاضر آب مورد نیاز شهر بندرعباس، از سد استقلال به میزان ۹۶۵ لیتر، چاه های دشت شمیل و نیان ۹۰۰ لیتر و چاه قنات دشت شمیل نیز به میزان ۱۵۰ لیتر در ثانیه تامین می شود و ۴۷۵لیتر در ثانیه کمبود آب دارد.

قصمی در ادامه با اشاره به میزان مصارف آب در کابری های مختلف استان، گفت: ۸۵ درصد مشترکان ما با کاربری خانگی اند که ۶۳ درصد از آب تولیدی را به خود اختصاص داده اند. همچنین میزان مصرف آب در بخش صنایع ۲درصد، در بخش مراکز آموزشی، درمانی و مذهبی ۵درصد، نیروهای نظامی و انتظامی ۱۲درصد، فضای سبز ۵درصد، عمومی و دولتی ۹ درصد، آزاد ۲درصد و تجاری نیز ۲درصد است.

آبشیرین کن بندرعباس اولویت اول آبفای هرمزگان است

مدیرعامل آبفای هرمزگان یکی از اولویت های کاری خود را استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در تحقق اهداف این شرکت عنوان کرد و گفت: این شرکت بنا دارد ضمن شفاف سازی اطلاعات و اقدامات خود، به صورت نظام مند با سازمان های مردم نهاد تعامل و همکاری داشته باشد.

قصمی در پاسخ به سوال محافظان جلگه میناب در خصوص دلایل کندی روند اجرای پروژه آبشیرین کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی بندرعباس و ضرورت کاهش سهم آب شرب این شهر از منابع آبی میناب، تصریح کرد: این پروژه اولویت اول شرکت آب و فاضلاب هرمزگان است اما مشکل اصلی تامین منابع مالی آن است که در حال رایزنی با صندوق توسعه ملی و بانک عامل صنعت و معدن و تجارت برای دریافت تسهیلات هستیم.

وی افزود: هم اکنون این پروژه ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مجموع سرمایه گذاری آن ۲۴۰ میلیون دلار است که در صورت تامین ۱۵۰ میلیون دلار آن (مبلغ مصوب) از طریق صندوق توسعه ملی، ۸۰-۷۰ درصد این پروژه تامین مالی خواهد شد.

قصمی تاکید کرد: در صورت تامین مالی، با تحویل پکیج آبشیرین کن از کشور اتریش تا پایان شهریور ماه امسال، بخشی از فاز اول این پروژه با ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب در شبانه روز تا شهریور ماه سال آینده (۱۳۹۶) وارد مدار می شود.

مدیرعامل آبفای استان در ادامه با اشاره به کاهش منابع آبی طی سال های گذشته، اظهار داشت: گرچه این شرکت صرفا مسئول توزیع آب شرب بوده و طبق قوانین وزارت نیرو اجازه ورود به تامین و تولید منابع آبی را ندارد اما به دلیل کاهش و محدودیت منابع، ناگزیر با احداث آبشیرین کن به بخش تامین آب نیز ورود کرده و به جد در حال پیگیری و تسریع در اجرای آن است.

وی همچنین به کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب شرب در فضای سبز شهری اشاره کرد و گفت: تا کنون ۱۴۹ انشعاب آب فضای سبز جمع آوری شده و از مجموع ۱۹۴ انشعاب، ۱۴۵ انشعاب کنتور گذاری شده است. همچنین طی یک ماه آینده نیز یک پکیج تصفیه فاضلاب با هدف آبیاری فضای سبز که از سوی این شرکت خریداری شده، جهت بهره برداری تحویل شهرداری بندرعباس می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید