خبر فوری

حضرت زهرا (س) بهترین معلم و الگوی سواد و فعالیت سیاسی

کنال دفتر رهبریبه گزارش پایگاه خبری هرمزبان، کانال ریحانه از کانال‌های وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای به مناسبت ایام فاطمیه، مطلبی با عنوان “سواد و فعالیت سیاسی را از حضرت زهرا (س) بیاموزیم” منتشر کرد که در ادامه می‌خوانید.

دخترِ خانه‌ی انقلاب

سواد و فعالیت سیاسی را از حضرت زهرا (س) بیاموزیم

رهبر انقلاب در بیان شخصیت سیاسی حضرت زهرا سلام‌الله علیها بیان داشته‌اند: «شخصیت زهرای اطهر، در ابعاد سیاسی و اجتماعی و جهادی، شخصیت ممتاز و برجسته‌یی است؛ زنی که در بیت انقلاب متولد شد و تمام دوران کودکی را در آغوش پدری گذراند که در حال یک مبارزه‌ی عظیم جهانىِ فراموش نشدنی بود.» ۱۳۶۸/۱۰/۲۶

 یکی از مصادیق فعالیت سیاسی حضرت زهرا (س)، سخنرانی ایشان در مسجدالنبی (ص) یا همان خطبه‌ی فدکیه است. ایشان مجاهدی غیور در برخورد با حوادث سیاسی جامعه‌ی خود بودند که با بیانی شیوا و مستدل، درباره‌ی نفوذ جریان نفاق در جامعه هشدار دادند. حال این سوال به وجود می‌آید كه ما با چه روش‌هایی می‌توانیم پیرو این جنبه‌ی خاص از زندگی حضرت باشیم؟

۱- نسبت به اتفاقات جامعه بی‌اعتنا نباشید

منش اجتماعی و فعالیت‌های سیاسی حضرت زهرا (س) به ما می‌آموزد که حواس‌مان به اتفاقات سیاسی اطراف‌مان باشد. ساده‌ترین رویدادهای جاری در کشور و جهان، ممکن است مقدمه جریانی مهم باشد.
لازم نیست حتما نقش یا شغل سیاسی داشته باشید. تک تک افراد می‌توانند با پیگیری دقیق و به اشتراک‌گذاری اطلاعات موثق، نقش سیاسی ایفا کنند.

۲- سیاست با عبادت منافات ندارد

بعضی‌ها فکر می‌کنند کسی که اهل عبادت است، نمی‌تواند پیگیر مسائل سیاسی باشد؛ یا سیاست، انسان را از کدبانوگری بازمی‌دارد. در حالی که حضرت زهرا (س) در قله‌ی سیاست‌فهمی و جهاد سیاسی، همسری نمونه و مادری کامل بودند.

۳-دچار ناامیدی سیاسی نشوید

برخی با حرارت پا به عرصه‌ی فعالیت‌های سیاسی می‌گذارند، اما ناکارآمدی‌ها و عدم‌بهبودی‌ها خسته‌شان می‌کند و ناگهان مطالعه، مطالبه و پیگیری اخبار را ترک می‌کنند. آنها با تصور اینکه «پیگیری کنیم که چه بشود؟»،«هر چه بیشتر بدانیم، اعصاب‌مان بیشتر خرد می‌شود!» و… دانستن و اطلاع‌رسانی به دیگران را کنار می‌گذارند. در حالی که کوچک‌ترین تلاشی برای افزایش سواد سیاسی خود و دیگران، بی‌نتیجه نخواهد بود و به تدریج به مطالبه‌گری و بهبود می‌انجامد.

۴- حافظه‌ی سیاسی خود را تقویت کنید
افراد و اتفاقات را باید در بستر حوادث زمان خود بررسی کنیم. نباید گذشته‌ی سیاسی افراد و جریان‌ها را از یاد ببریم. با مطالعه‌ی منابع معتبر و پیگیری وقایع جاری می‌توان به تحلیل سیاسی رسید و به حضرت زهرا (س) تأسی کرد که در شرایط حساس، موضع‌گیری قوی سیاسی داشتند. ایشان در خطبه‌ی فدکیه حوادث جامعه را از قبل از بعثت پیامبر (ص) تحلیل می‌کنند که از قدرت حافظه‌ی سیاسی آن حضرت حکایت دارد. / باشگاه خبرنگاران جوان

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید