خبر فوری

سید مصطفی بهشتیان: امسال سه بندر صیادی در هرمزگان به بهره برداری کامل می رسد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،سید مصطفی بهشتیان روز چهارشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا این سه پروژه ها را شامل بندر صیادی گوگسر درجاسک، درگهان از توابع قشم و بندرعباس در حاشیه بازار ماهی فروشان (پشت شهر)عنوان کرد.
وی اظهار کرد: برای ساخت این سه پروژه ملی طی 14سال گذشته تاکنون 484میلیاردو 163میلیون ریال هزینه شده که برای بهره برداری کامل از آنها نیاز به 155میلیارد ریال اعتبار داریم.
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 94درصدی بندر صیادی بندرعباس(پشت شهر) و اینکه تاکنون برای اجرای آن 157 میلیاردو 192میلیون ریال هزینه شده افزود: امسال نیزبرای تکمیل این پروژه مبلغ 25 میلیارد ریال تخصیص یافته است.
بهشتیان از اجرای 280هزار مترمکعب لایروبی، 450مترمربع ساختمان و همچنین ساخت موج شکن های اصلی و فرعی در مجموع به طول یکهزار و 600 متربعنوان بخشی از کارهای انجام شده نام برد و گفت: با اجرای 10هزارمترمربع محوطه سازی وساخت تاسیسات زیربنایی، بندر صیادی بندرعباس در مجاورت بازار ماهی فروشان بطور کامل به بهره برداری می رسد.
به گفته بهشتیان ساخت بندر صیادی درگهان قشم نیز درماههای آینده با اجرای 10درصد کار باقی مانده شامل محوطه سازی و احداث ساختمان های پشتیبانی با پهلوگیری(رسمی) شناورهای صیادی و تخلیه صید، افتتاح و به بهره برداری می رسد.
وی گفت: برای احداث بندر صیادی درگهان تاکنون 124میلیاردو 707میلیون ریال هزینه شده که تکمیل این پروژه نیاز به 60 میلیارد ریال اعتبار دیگردارد که تا پایان امسال تخصیص می یابد.
مدیر کل اداره مطالعه و احداث بنادر صیادی سازمان شیلات ایران از بندرصیادی گوکسر در جاسک با 92 درصد پیشرفت فیزیکی بعنوان سومین بندر صیادی در هرمزگان نام برد که قرار است تا پایان امسال بطور کامل مورد بهره برداری صیادان قراربگیرد.
بهشتیان میزان سرمایه گذاری انجام شده برای اجرای بندرصیادی گوگسر را 202میلیاردو 264میلیون ریال عنوان و یادآورشد: برای بهره برداری کامل این پروژه شامل ساخت محوطه و تاسیسات پشتیبانی 70میلیارد ریال بودجه لازم داریم.
به گفته وی ورودهای صورت گرفته اتمام این پروژه صیادی به اعتباری بالغ بر هفت میلیارد تومان نیاز خواهد داشت که این میزان اعتبار قرار است به منظور ساخت محوطه ها و تاسیسات پشتیبانی هزینه شود.
وی پیشرفت فیزیکی ساخت تاسیسات زیربنایی و محوطه ها را 70 درصد و میزان لایروبی را 80 درصد دانست و گفت: تا پایان سال جاری شاهد اتمام این پروژه ها و بهره برداری کامل از بندر صیادی گوگسر در شرقی ترین ناحیه ساحلی هرمزگان خواهیم بود.
روستای ساحلی گوکسر با یکهزارو 500 نفر جمعیت در بخش لیردف واقع شده که تنها راه امرار معاش اکثریت ساکنان آن و همچنین شش روستای اطراف آن با چهارهزارنفر جمعیت از طریق فعالیت های صیادی تامین می شود.
هر چند عملیات اجرایی ساخت این سه بندرصیادی ازسوی شیلات 14سال پیش آغاز شده اما با توجه به پیشرفت کار از جمله ساخت موج شکن های اصلی و فرعی، صیادان از مزایای آنها -پهلوگیری شناور و تخلیه صید- طی مدت ذکر شده استفاده کرده اند.
دراطلاعات منتشره سازمان شیلات ایران آمده است: در لایحه بودجه امسال با افزایش قابل قبولی، مبلغ 410 میلیارد ریال برای طرحهای تکمیل وبهسازی بنادر صیادی کشور اختصاص یافته است.
میزان اعتبارات سال گذشته(94) این بخش 340 میلیارد ریال بود که به گفته مسوولان شیلات ایران تنها 18 درصد آن تخصیص یافت .
در آمارهای منتشره شیلات هرمزگان تعداد بنادر صیادی این استان 22بندر اعلام شده که مدیریت بهره برداری 12بندر صیادی به تعاونی های صیادی واگذارشده است.
طبق این آمارها، رتبه اول صادرات آبزیان (10هزارتن به ارزش بیش از 100میلیون دلار) و صید کشور(220هزارتن) و همچنین تعداد بنادر صیادی، تعاونیهای صیادی(74تعاونی صیادی)، بهره برداران(29هزارو 133نفرن) و مراکز امور صیادی به استان هرمزگان اختصاص دارد که آمار فعالان صید و صیادی آن نزدیک به 30هزارنفر اعلام شده است.
هرمزگان با تولید 27درصد میگوی کشور و 22درصد بچه میگو در رتبه دوم قرار دارد درحالیکه ذخایر فانوس ماهیان به میزان دو میلیون تن در انحصار این استان قرار دارد.
در این اطلاعات تعداد شناورهای صیادی هرمزگان چهار هزارو 412 فروند اعلام شده که 68درصد آنها ساماندهی شده اند و میزان صید توسط صیادان هرمزگان در آبهای بین المللی با محوریت اقیانوس هند بیش از 10هزارتن اعلام شده است.

منبع: ایرنا

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید