خبر فوری

53 هزار رأس دام سبک و سنگین در رودان واکسینه شدند

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،حمیدرضا محبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودان اظهار داشت: طرح بهاره واکسیناسیون تب برفکی از اول خردادماه با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی در تمام سطح شهرستان و بخش‌های تابعه شامل بخش‌های جغین، بیکاه و رودخانه اجرا شد.

وی افزود : در این طرح که تمام دام‌های سبک و سنگین به‌صورت رایگان واکسینه شدند از سه اکیپ دولتی و سه اکیپ بخش خصوصی که در هر اکیپ دو نفر از کارشناسان امور دامپزشکی حضور داشتند که تعداد 50 هزار دام سبک و 3 هزار دام سنگین در شهرستان را واکسینه کردند.

رئیس دامپزشکی رودان با اشاره به رایگان بودن واکسن تب برفکی در استان بیان کرد: این واکسن در تمام استان‌های کشور به‌صورت بهاء‌دار به دام‌ها تزریق می‌شود ولی خوشبختانه در استان هرمزگان واکسن تب برفکی به صورت کاملا رایگان به دام‌های سبک و سنگین تزریق می‌شود.

محبی اضافه کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی است که به اشکال مختلفی ظاهر می‌شود به‌طور کلی نشانه‌های بالینی، تب و عوارض عمومی، بی‌اشتهایی، ناآرامی، ترشح بزاق کشدار از دهان و بینی و گاها زمین‌گیری و نقصان وزن را می‌توان ذکر کرد که شدیدترین علایم در گاو دیده می‌شود و گوسفند و بز معمولا دچار علائم غیرآشکار و مخفی می‌گردند.

این مسؤول در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی گفت: با توجه به پوشش واکسیناسیون خیلی خوبی که در سنوات گذشته بوده است هیچ‌گونه تلفات در زمینه تب برفکی در شهرستان نبوده است و یکی از وظایف مهم اداره دامپزشکی حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی است که در این راستا هرساله برنامه گسترده واکسیناسیون جهت پیشگیری از وقوع بیماری دامی در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس دامپزشکی رودان خاطرنشان کرد: با توجه به پراکندگی جمعیت دامی در شهرستان و عدم توان بکارگیری نیروی انسانی بیشتر از سوی اداره دامپزشکی و همچنین امکانات خودرویی جهت پوشش صددرصدی واکسیناسیون، نیازمند همکاری بیشتر دامداران و بهره‌برداران حوزه دام می‌باشیم.

وی در پایان افزود: از همکاری تمامی شوراها و دهیاران به‌ویژه فرماندار محترم شهرستان جهت توجه ویژه به حوزه سلامت دام و حفظ سرمایه‌های دامی شهرستان و کمک به اجرای هر چه بهتر طرح‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه دام و تجهیز پست دامپزشکی بخش رودخانه با توجه به وجود جمعیت دامی 50 درصدی شهرستان رودان صمیمانه تقدیر و تشکر به‌عمل آورد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس (hbref.ir/tY)

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید