خبر فوری

ردپای انسان های اولیه در بام قشم/ تاریخ باستان شناسی جهان دگرگون می شود

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، فرزین حقدل روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه نخستین دوره این کاوش ها در سال 86 – 87 آغاز و پس از مدتی متوقف شد، افزود: تا پیش از این کاوش ها، تصور می شد که انسان های اولیه «نئاندرتال» و «نئونئاندرتال» پس از پیدایش در قاره آفریقا، به سمت اروپا عزیمت کرده و از آنجا به دیگر نقاط جهان رفته اند.
وی اضافه کرد: اما پس از کشف یافته های باستان شناسی در منطقه بام قشم، نظریه های پیشین رد و مشخص شده است که انسان های اولیه به دو دسته تقسیم شده اند که بخشی به سمت قاره اروپا و بخشی به سمت جزیره قشم کنونی حرکت و از اینجا به دیگر مناطق قاره آسیا عزیمت کرده اند.
حقدل گفت: تاکنون در محوطه باستانی بام قشم ابزارهای سنگی کوبشی و برنده ای همچون تبر، سرنیزه و چاقو کشف شده است که وسیله ای برای شکار و تکه تکه کردن گوشت بوده است و نتیجه آزمایش کربن و زمان سنجی، قدمت این ابزارها را اثبات می کند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم یادآوری کرد: در زمان اسکان انسان های اولیه در این منطقه، خلیج فارس به صورت یک دره سرسبز و حاصلخیز بود که رودخانه های بسیاری در آن جریان داشت.
حقدل با بیان اینکه وجود این جنگل ها عامل اصلی به وجود آمدن ذخایر عظیم نفت و گاز در خلیج فارس به شمار می رود، گفت: بر اساس یافته های زمین شناسی، حدود 150 هزار سال پیش زلزله عظیمی موجب شکستن تنگه هرمز و جاری شدن آب دریای عمان به این دره سرسبز شده است.
وی اضافه کرد: به اعتقاد دانشمندان پس از چند صد سال، آب این منطقه فرو می نشیند و جزایری همچون قشم سر از آب بیرون می آورند و به همین دلیل است که امروز در ارتفاعات قشم می توان فسیل های صدف و ماهی یافت.
حقدل با اشاره به اینکه در سال های نخست کاوش در منطقه بام قشم به عنوان معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم فعالیت می کرد، افزود: از همان تاریخ پیگیر کاوش های باستان شناسی در این منطقه بودم و امروز با هدف کشف یافته های بیشتر، این کاوش ها ادامه می یابد.
جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع وسعت، شامل 135 کیلومتر طول و عرض متوسط 14 کیلومتر در جنوب کشور و در فاصله 20 کیلومتری بندرعباس مرکز هرمزگان واقع شده و به تنهایی از 22 کشور جهان بزرگتر است.

انتهای پیام /

منبع: ایرنا

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید