خبر فوری

لذت کپرنشینی و طبیعت بکر بشاگرد را ازدست ندهید + تصاویر

هرمزبان:بشاگرد به مرکزیت شهر سردشت یکی از شهرستان‌های واقع در غرب استان هرمزگان با مساحت بیش از ۹ هزار کیلومترمربع است که در سال ۸۷ به شهرستان ارتقاء یافت.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، پس از انقلاب با حضور جهادگران جهاد سازندگی در این منطقه و نیز افراد تاثیرگذاری همچون مرحوم حاج عبدالله والی و شهید آوینی روند تحولات در این منطقه آغاز شد.

ساکنان منطقه معتقدندنام بشاگرد از ریشه عبارت «پخش کرد» است و دلیل آن را تقسیم و پخش عادلانه آب باران به طور متناوب و طبیعی در تمامی منطقه بشاگرد بیان می کنند.

این عبارت به دلیل کثرت استعمال به بشگرد و بشاگرد تبدیل شده است. این سرزمین در لهجه محلی «بشگرد» و اهالی آن را «بشگردی» می خوانند.

لذت کپرنشینی و طبیعت بکر بشاگرد را ازدست ندهید+تصاویر

ساختن کپر و کپرنشینی با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی بشاگرد از متداول ترین و مناسب ترین روش های تهیه مسکن میان بشاگردیان بوده و از قدیم در این منطقه رواج داشته است که اکنون به یکی از جاذبه های گردشگری در منطقه تبدیل شده است.

حصیر بافی، بافته های پشمی، دوخت برقع و خشابه، گلابتون دوزی، نقش حنا، زری بافی از زیباترین و مهمترین صنایع دستی زنان هنرمند بشاگرد است.

یکی از کهن ترین و اصلی ترین صنایع دستی استان هرمزگان و به خصوص منطقه بشاگرد حصیربافی است.

مواد اولیه موردنیاز این هنر «پیش» نام دارد که از بوته داز تهیه می شود که در منطقه به وفور یافت می شود.

لذت کپرنشینی و طبیعت بکر بشاگرد را ازدست ندهید+تصاویر

از مهم ترین ابزارهای حصیری که بافت آن ها در منطقه رواج دارد می توان به تولک، تَخیر(حصیر)، بیوِزگ (الک)، مُشاک (جارو)، ساچی (کیف)، سواس (کفش) و بادبزن اشاره کرد.

مهمترین بافته حصیری مورد استفاده در بشاگرد تخیر است که یکی از مهم ترین نیازمندی های ساخت کپر به شمار می رود.

شاخ و برگ درخت خرما و نخلستان های خودروی محلی از مصالح اصلی ساختمانی کپر است که پوشش سقف، بدنه و کف آن از حصیرهای بافته شده در محل است.

لذت کپرنشینی و طبیعت بکر بشاگرد را ازدست ندهید

همچنین مکان های عمومی چون مسجد، حسینیه و جایگاه مراسم عزاداری نیز از کپر ساخته می شود.

شهرستان بشاگرد بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت مساحت دارد.

بشاگرد بیش از ۲۷۰ روستا و آبادی دارد و اکوسیستم کوهستانی آن شرایط زیست گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری را فراهم نموده است.

خرس، پلنگ، بز کوهی، کفتار، گراز، گربه وحشی و انواع پرندگان در کوه های بشاگرد یافت می‌شود.

سیر و سیب بشاگرد کیفیت بسیار بالایی دارد و میوه‌های سردسیری همچون هلو، انار و انگور در این شهرستان کشت می‌شود.

وجود کوهستانها و مناطق صعب العبور سبب شده جاذبه های طبیعی و گردشگری همچون آبشارها، دریاچه ها، رودخانه ها، باغ های میوه و صنایع دستی منحصر به فرد و زیبای این منطقه کمتر شهرت بگیرد.

لذت کپرنشینی و طبیعت بکر بشاگرد را ازدست ندهید
در خانه مردمان خونگرم و مهمان نواز بشکردی همیشه به روی رهگذران باز است و گذراندن یک شب در کپر خاطره ای است شیرین که هرگز فراموش نخواهد شد.

سد سهران نیز از دیگر مناطق زیبا و دیدنی  بخش گوهران شهرستان بشاگرد با ارتفاع پی۲۰ متر که در ۶۰ کیلومتری شهر سردشت ساخته شده است.

منطقه بکر سد سهران به دلیل دارا بودن آب و هوای مساعد و بهاری مکانی مناسب برای پیاده روی، برگزاری اردوهای یک روزه سیاحتی، صعود به ارتفاعات نزدیک سد سهران، ماهیگیری و قایقرانی است که جذابیت های طبیعی این منطقه علاقه و رغبت دیدار مجدد مسافران و گردشگران را از این منطقه افزایش می دهد.

پوشش گیاهی و نی زارهای زیبا در کنار دریاچه سد ورود و بازدید گردشگران و مسافران را نیز چند برابر کرده است.

لذت کپرنشینی و طبیعت بکر بشاگرد را ازدست ندهید+تصاویر

زمینه ماهیگیری برای مسافران که قلاب و وسایل ماهیگیری به همراه دارند در این سد آماده است و مسافران می توانند بعنوان یک ورزش و تفریح در مکان سد سهران به ماهیگیری بپردازند و ماهی های سردسیری همچون قزل آلا و کپور پرورش را صید کنند.

بشاگرد از شمال به استان کرمان، از مشرق به استان سیستان و بلوچستان‌، از جنوب به بخش مرکزی شهرستان جاسک و از غرب به بخش مرکزی شهرستان میناب محدود می شود.

انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
کد خبر: 4080

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید