خبر فوری

تأخیر 15 ساله قیچی دولت در بریدن رُبان آب‌شیرین‌کن بندرعباس

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از ایسنا، با توجه به نیازمندی شهروندان بندرعباسی به تأمین آب شرب و انتظار دشت بحران‌زده میناب به افتتاح آب‌شیرین‌کن بندرعباس که در سال 81 مسئولان استانی نوید احداث آن را دادند اما بعد از گذشت 15سال هنوز این پروژه افتتاح نشده و به بهره‌برداری نرسیده است.

آب‌شیرین‌کن بندرعباس پایانی است بر خشک‌سالی مصنوعی دشت میناب

فعال زیست‌محیطی میناب در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: از سال 1381 تاکنون بحث ایجاد و به مدار آوردن آب‌شیرین‌کن بندرعباس بر سر زبان‌هاست.

محمدعلی مویدی ابراز کرد: از سال 81 تاکنون جلگه سابقاً سرسبز و آباد میناب چشم به دست و بازوی مسئولان آب استان و مدیریت عالی هرمزگان دوخته تا این افتتاح پایانی بر خشک‌سالی مصنوعی دشت و جلگه میناب باشد.

مدیر موسسه مردم‌نهاد و محیط‌زیستی “نجم” میناب بابیان اینکه  هر بار سراغی از آب‌شیرین‌کن موردبحث گرفته می‌شود بلافاصله اعداد و ارقام و تلاش‌های صورت گرفته برای تحقق این اتفاق نشان داده می‌شود، تصریح کرد: از آن زمان تا امروز بعد از بارها و بارها به قول افتتاح این پروژه عمل نشده است.

مویدی با ابراز گلایه از مصرف غیرمعقول آب در مصارف غیر شرب در بندرعباس، عنوان کرد: مصارف روزانه شهر بندرعباس، ساخت‌وسازهای بلندپروازانه و فضای سبز مثال‌زدنی این شهر که شانه‌به‌شانه با شهرهای شمالی کشور می‌ساید، صنایع غرب این شهر، فاضلاب دائماً در حال ورود به دریا، فروش آب به کشتی‌های تجاری، استخرهای شهر بندرعباس و توسعه افسارگسیخته و بدون توجه به اقلیم ناتوان در مقابل آن، از این شهر منبعی ساخته که به نظر می‌رسد هیچ‌گاه پر نخواهد شد.

این فعال مدنی، بیان کرد: در ابتدا و برای توجیه انتقال بین‌حوزه‌ای آب از جلگه میناب به مرکز استان نیاز شرب مردم این شهر عنوان شد اما به‌واقع چند درصد از آب منتقل‌شده صرف شرب هم استانی‌های عزیزمان شده است.

مویدی با طرح یک سؤال، عنوان کرد: چگونه است که برای ایجاد یک آب‌شیرین‌کن 100هزار مترمکعبی با هزینه 100 میلیارد تومان که قرار است بخش اعظم مشکل آب شرب بندرعباس را تأمین کند با مشکل مواجه می‌شویم اما برای تأمین هزینه بالای 400 میلیارد تومانی ایجاد یک سد دیگر که خود مخرب محیط‌زیست و ایجاد بلاهای دیگر برای مردمان استان است کوچک‌ترین مشکلی نداریم و این در حالی است که سد فوق‌الذکر فقط قرار است کمتر از یک‌هشتم آب بندرعباس را در صورت نزول باران کافی به دست بیاورد و چگونه است که موافق کشیدن خط لوله‌ای جدید، ایجاد تصفیه‌خانه‌ای پیشرفته و نو، خریدن خطر مشکلات انتقال آب به جان و مشکلات عدیده محیط‌زیستی و همچنین تأمین و نگهداری این تأسیسات بزرگ و پرخرج هستیم ولی نمی‌خواهیم آب‌شیرین‌کن بندرعباس و آب‌شیرین‌کن‌های دیگر در استان را آن‌گونه که همه می‌دانیم بهترین منبع و پایدارترین روش تأمین آب شرب است مهیا کنیم.

وی دریای عمان و سواحل آن را بهترین منطقه برای ایجاد آب‌شیرین‌کن در نوار ساحلی جنوبی کشور دانست و گفت: دریایی که به آب‌های آزاد راه دارد، عمق قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به خلیج‌فارس دارد و تخریب کمتری را تاکنون شاهد بوده و توان پذیرش آب‌شیرین‌کن‌های متعدد را برای تأمین آب هرمزگان و چند استان دیگر جنوبی کشور دارد.

مدیر موسسه مردم‌نهاد نجم در همین زمینه، افزود: شنیده‌ها حاکی از این است که از سد جگین در نزدیکی جاسک نیز خط لوله‌ای برای تأمین آب بندرعباس کشیده شود و بهتر نیست این خط لوله، آب شیرین شده دریا را از فاصله بیش از 300 کیلومتری بندرعباس به این شهر انتقال دهد.

وی گفت: مسئولان به این نکته بسیار مهم توجه کنند که خواسته مردم میناب برای تأمین پایدار آب بندرعباس درواقع یک خواسته استانی و ملی و برای جلوگیری از بحرانی بس بزرگ و دامن‌گیر برای پایتخت اقتصادی کشور است.

مویدی خاطرنشان کرد: هر وقت سخن از قطع برداشت از آبخوان میناب می‌شود محکومیت مینابی‌ها برای خواسته‌های منطقه‌ای را شاهد بوده‌ایم درصورتی‌که تأمین پایدار آب بندرعباس بیشتر از اینکه نجات‌بخش دشت بحران‌زده و ممنوعه میناب باشد، از ایجاد یک فاجعه در پایتخت اقتصادی کشور نیز جلوگیری می‌کند.

در روزهای پایانی شهریورماه 1396 بازهم منتظر عملی شدن وعده مسئولان آب استان برای افتتاح فاز نخست آب‌شیرین‌کن بندرعباس هستیم.

فاز نخست آب‌شیرین‌کن بندرعباس تا شهریور 96 ‌به بهره‌برداری می‌رسد

معاون نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور گفت: فاز نخست آب‌شیرین‌کن صد هزار مترمکعبی بندرعباس تا شهریورماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

شاهین پاکروح در بازدید از آب‌شیرین‌کن یک‌صد هزار مترمکعبی شهر بندرعباس، اظهار کرد: این پروژه از پروژه‌های مهم و تأثیرگذاری است که کمیت و کیفیت آب شهر بندرعباس را تغییر می‌دهد.

وی بر اتمام فاز یک این پروژه با ظرفیت 20 هزار مترمکعب تا پایان شهریورماه 96 تأکید و بیان کرد: علی‌رغم تأخیر در اجرای این پروژه به دلایل مشکلات اعتباری و اقتصادی، شاهد بهره‌برداری از فاز نخست این پروژه هستیم.

افتتاح آب‌شیرین‌کن بندرعباس اولویت اول شرکت آب و فاضلاب هرمزگان است

به گفته مدیرعامل آب و فاضلاب شهری هرمزگان، در حال حاضر استان هرمزگان با احداث ۱۵ دستگاه آب‌شیرین‌کن فعال و حجم آب تولیدی ۴۲ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در سطح شهرها و جزایر استان از استان‌های پیشرو در بهره‌مندی از سیستم شیرین سازی آب دریا از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، به‌طوری‌که بخش قابل‌توجهی از پروژه‌های آب‌شیرین‌کن کشور در این استان در حال اجرا و بهره‌برداری است.

امین قصمی تصریح کرد: پروژه احداث، تملک و بهره‌برداری از تأسیسات آبگیر و آب‌شیرین‌کن شهر بندرعباس به روش BOO با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با ظرفیت تولید آب به میزان ۱۰۰ هزار مترمکعب در روز است که به‌منظور تأمین این حجم، ظرفیت آبگیری به میزان ۳۳۰ هزار مترمکعب در روز از دریا توسط خط لوله دریایی موردنیاز است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای پروژه آب‌شیرین‌کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی بندرعباس در راستای رفع چالش کم‌آبی این شهر، به‌عنوان اولویت اول شرکت آب و فاضلاب هرمزگان است، اما مشکل اصلی، تأمین منابع مالی آن است که در حال رایزنی با صندوق توسعه ملی و بانک عامل صنعت، معدن و تجارت برای دریافت تسهیلات موردنیاز هستیم.

قصمی، عنوان کرد: با توجه به کاهش شدید منابع آبی استان و به‌ویژه شهر بندرعباس،فاز اول این پروژه با ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز تا شهریورماه 96 و پیش از موعد وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از ایسنا، در روزهای پایانی شهریورماه 96، دشت میناب با تمدن 5هزارساله و افتخارات، برای چندمین بار چشم به قیچی و رُبان مسئولان دوخته و بازهم منتظر عملی شدن وعده مسئولان آب استان برای افتتاح فاز نخست آب‌شیرین‌کن بندرعباس است تا ببیند با تصمیماتشان از پس این‌همه تخریب و نابودی، شاید همچنان بتواند هر آنچه در این 5 هزار سال کسب کرده را حفظ کند.

گزارش از عین اله چملی نژاد، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید