خبر فوری
حضور 3500 خانوار عشایری در استان هرمزگان/ 1500 خانوار برون کوچ و 2000 خانوار درون کوچ

حضور 3500 خانوار عشایری در استان هرمزگان/ 1500 خانوار برون کوچ و 2000 خانوار درون کوچ

هرمزبان –  3500 خانوار عشایری در استان هرمزگان زندگی می کنند که از این تعداد، 1500 خانوار برون کوچ و 2000 خانوار درون کوچ هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحیلی هرمزبان به نقل از ایرنا ، جامعه عشایری کشور و استان هرمزگان که از آن‌ها به عنوان رنگواره‌های همرنگ یاد می‌شود؛ از همان دوره پس از انقلاب تاکنون با فرهنگی غنی همراهِ نظام جمهوری اسلامی بوده و عشایر در واقع علاوه بر حفظ و امنیت مرزها، نقش موثری در تقویت اقتصاد مولد و تامین گوشت کشور دارند.

 

عشایر جامعه ای کم توقع و پرمنفعت و مردمی تولید کننده با کمترین زحمت برای کشورمان هستند که به دلیل وفاداری، امانت داری، تدین و اعتقاد راسخ به نظام جمهوری اسلامی، هر چادر ساده و بی آلایش آن‌ها به مثابه یک کارگاه تولیدی فعال و موثر و یک پایگاه امنیتی برای کشور عمل می‌کند.

همچنین وجود ذخایر ژنتیکی متعلق به دام عشایر و امکان مشارکت عشایر در حفاظت از منابع طبیعی و توسعه صنایع دستی و وجود دانش بومی و فرهنگی مبتنی بر تلاش و سخت‌کوشی عشایر از قابلیت‌های این جامعه است.

هرمزگان با دارا بودن بیش از سه هزار و ۵۰۰ خانوار و افزون بر ۱۵ هزار نفر جمعیت عشایری، به گفته رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان دارای ۵۰۰ هزار واحد دامی در چهار هزار هکتار زمین کشاورزی بوده که سه هزار تن گوشت قرمز، ۱۶ هزار تن محصول باغی و ۲۵ هزار تن محصول زراعی این استان را تولید می‌کنند.

عباس مویدی رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان به خبرنگار ایرنا گفت: جمعیت عشایری برون کوچ هرمزگان یکهزار و ۵۰۰ خانوار و عشایر درون کوچ ۲ هزار خانوار است که برای نخستین بار این آمار ثبت سامانه مرکز آمار کشور شده است.

وی بیان کرد: جمعیت عشایر هرمزگان در شهرستان‌های حاجی آباد، رودان، بندرعباس، میناب، بستک، بشاگرد، پارسیان، سیریک و جاسک به شکل رمه گردان و کوچ رو زندگی می‌کنند.

عشایر جمعیتی مولد، نه مصرف کننده

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان عشایر را قشری مولد نه مصرف کننده عنوان کرد و گفت: عشایر در واقع از نظر بعد اقتصادی تولیدات سالمی دارند و اگر روی عشایر سرمایه گذاری شود، چه بسا نتیجه‌های خوبی در حوزه های علمی، اقتصادی و فرهنگی خواهیم داشت.

مویدی افزود: جدای از تولیدات گوشتی و فرآورده‌های لبنی و پروتئینی، عشایر حتی در تولیدات زراعی و باغی هم به داد استان ما رسیده اند؛ به گونه ای که بیش از ۲۵ هزار تن در حوزه باغی، ۱۶ هزار تن در حوزه زراعی و بیش از سه هزار تن در تولید گوشت به استان کمک می‌کنند.

وی با اشاره به اختصاص سهم ۷۰ درصدی سازمان بودجه کشور در بحث آبرسانی به عشایر استان نیز گفت: در این بودجه سهم ۳۰ درصدی به سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اعلام نشده است که باید این موضوع که مبحثی ملی بوده، در کشور و همچنین نشست شورای برنامه ریزی استان ها پیگیری شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اظهار کرد: البته در استان هرمزگان، استاندار باتوجه به بافت و توزیع جمعیتی، نگاه ویژه ای به بخش کشاورزی و صنعت استان و توزیع منابع آن دارد؛ چرا که هیچ بخشی به اندازه کشاورزی نمی تواند با کمترین هزینه بیشترین اشتغال را ایجاد کند.

وی اظهار امیدواری کرد: امیدواریم در حوزه عشایر نیز در بخش کشاورزی بتوانیم به نسبت جمعیت و تولید در سال های آینده با حمایت های سازمان امور عشایر به میانگین کشوری دست یابیم که این مهم تلاش جهادی و مضاعف را می طلبد.

اسکان و تامین آب کشاورزی خانوارهای عشایر هرمزگان

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در حوزه اسکان و تامین آب کشاورزی عشایر که اقدامات خوبی در استان صورت گرفته است، گفت: باید در نشست شورای برنامه ریزی استان بحث اسکان عشایر نهادینه شود و طرح ها و اعتبارات لازم نیز برای این موضوع دیده شود.

مویدی اضافه کرد: تاکنون برای ۵۰۰ خانوار عشایر استان عملیات اجرایی اسکان انجام شده است، همچنین در ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان بیش از ۲ هزار خانوار از این خدمات بهره مند شده و در طرح جامع عشایر نیز بیش از ۱۵ نقطه کار مطالعات آن انجام شده و یا درحال انجام است.

وی با اشاره به شهرک های عشایری در هرمزگان افزود: ۶ سایت اسکان عشایری در هرمزگان عملیات اجرایی آن انجام شده است، یک کانون در حال انجام بوده و چهار کانون نیز در دست مطالعه و اقدامات اولیه است؛ همچنین در این سایت ها اطراق گاه‌های عشایری و حمام و سرویس بهداشتی نیز جانمایی شده است.

این مسوول ادامه داد: فعالیت های عمرانی در ساماندهی به عشایر داوطلب اسکان و ارائه خدمات پشتیبانی کوچندگان شامل برق دار کردن چاه‌های کشاورزی عشایر انجام شده که تاکنون بیش از ۷۰ حلقه چاه برق دار شده و ۱۰ حلقه چاه دیگر نیز در دستورکار است.

مویدی یادآور شد: تعداد ۴۰ حلقه چاه در دشت مسافر آباد شهرستان رودان جهت تأمین آب کشاورزی ۲۰۰ خانوار عشایر و ۳۰ حلقه چاه در کوهشاه، بخش مرکزی و فارغان شهرستان حاجی آباد برای تأمین آب کشاورزی ۱۵۰ خانوار عشایری اجرا شده است و در مجموع در سطح استان به میزان ۵۰۰ خانوار در اراضی کشاورزی مشغول شدند.

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان، تسطیح زمین‌های کشاورزی عشایر به میزان بیش از یکهزار و ۵۰۰ هکتار، احداث ۱۱ مخزن ذخیره سازی آب با ظرفیت ۳۵۰ متر مکعب و احداث شبکه آبرسانی به شهرها به طول ۳۳ کیلومتر از دیگر اقداماتی بوده که برای عشایر هرمزگان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه هرساله تیغ زنی برای مرمت راه های عشایر در استان هرمزگان انجام می‌شود، گفت: سالانه ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایری در سطح استان جهت دسترسی راحت عشایر به کانون‌های عشایری و رگلاژ تیغ زنی می شود.

مویدی اضافه کرد: نزدیک‌رسانی آب از سد کرن منطقه مازگرد به پایین دست به طول ۲۷ کیلومتر و دریافت انشعاب توسط عشایر سد کرن در بالای مازگرد، توزیع دستگاه پکیج های خورشیدی سیار بین ۱۵۵ نفر از عشایر برای تولید برق جهت تامین انرژی بین عشایر، خرید میزان ۴۰۰ هزار لوله پلی اتیلن در سایزهای ۲۵ تا ۳۲ میلیمتری و توزیع بین عشایر استان جهت تعویض و مرمت لوله های تامین آب از سرچشمه تا مناطق عشایری از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین برای خدمات رسانی به عشایر تخصیص سهمیه آرد، پیگیری تخصیص آب به چهار منطقه عشایری و دریافت مجوز حفر چاه به منظور تهیه آب مورد نیاز عشایر، تجهیز مدیریت امور عشایر به ماشین آلات، مطالعه و طراحی احداث سد آبخیزداری در بشاگرد، حاجی آباد و رودان جهت احیای اراضی و تامین آب کشاورزی عشایر استان به تعداد ۱۵۰ خانوار و ۵۰۰ نفر، اجرای سایت ۱۴۴ نفری اسکان عشایر شمس الدینی دشت مسافر آباد در رودان، اجرای سایت اسکان عشایر کوهشاهی ۴۰ خانوار در رودان و چهار سایت با تعداد ۱۴۰ خانوار و سوخت رسانی به عشایر در دست مطالعه و اقدامات اولیه است.

انتزاع اداره امور عشایر از سازمان جهادکشاورزی

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان یادآور شد: یکی از اقدامات شاخص سال‌جاری پیگیری انتزاع اداره امور عشایر از سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بوده که تا قبل از ۱۴۰۱ این اداره یکی از واحدهای زیرمجموعه آن سازمان بوده است که با پیگیری مستمر این امر در ابتدای امسال اتفاق افتاد و اداره امور عشایر در ساختمان جدید و با تعداد ۲۰ نفر نیرو شروع به کار کرده است.
مسائل و مشکلات جامعه عشایری هرمزگان

مویدی در ادامه به مسائل و مشکلات جامعه عشایری استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: به دلیل خشکسالی های متوالی و تخصیص نیافتن آب، امکان انجام امور زیربنایی شامل فعالیت‌های کشاورزی و احداث سایت های اسکان عشایر با محدودیت مواجه شده است.

وی گفت: همچنین پایین بودن شاخص های توسعه انسانی مانند میزان برخورداری از سواد، آب آشامیدنی بهداشتی، برق، راه مناسب عشایری؛ آسیب پذیری شدید در مقابل حوادث و سوانح طبیعی را افزایش داده است.

وی، ضعف سیاست های حمایتی در جامعه عشایری، محدودیت‌های منابع مورد نیاز جهت اشتغال در کانون های اسکان عشایری، پراکنش گسترده و نامناسب جمعیت عشایر، کمبود منابع غذایی مورد نیاز برای تعلیف دام عشایر و نداشتن شناخت بعضی از مسوولان اجرایی از جامعه عشایری را از دیگر مشکلات جامعه عشاری در هرمزگان برشمرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت: اقدامات انجام شده در جامعه عشایری استان لازم بود اما کافی نیست لذا این جامعه نیاز به توجه بیشتری دارد.

مویدی ادامه داد: جامعه عشایری به عنوان یک پاسگاه امنیتی و همچنین یک کارگاه تولیدی برای نظام جمهوری اسلامی ایران عمل می کند و این قشر با استقرار در جای جای استان به عنوان چشم و گوش نظام تمام وقت در خدمت امنیت کشور است.

وی گفت: سردار شهید سلیمانی فرمود افتخارم این است که خودم از عشایرم و هر چادر عشایر یک کارگاه تولید برای نظام جمهوری اسلامی است که در آن هم صنایع دستی و دیگر موارد تولید می‌شود و هم عشایر مهم ترین میراث داران ما در طول تاریخ هستند که حفظ ذخایر ژنتیکی دام و صنایع دستی که میراث فرهنگی کشور محسوب می‌شود در جامعه عشایری تولیدشده می شود.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت مشارکت جدی عشایر در حفظ منابع طبیعی و توسعه صنایع دستی و وجود دانش بومی و فرهنگی مبتنی بر تلاش و سخت کوشی عشایر از قابلیت‌های این جامعه است.
مویدی همچنین از توزیع هشت هزار تن نهاده یارانه دار اعم از جو و کنسانتره در سال ۱۴۰۰ و ابتدای سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: برخورداری از آب آشامیدنی بهداشتی (آبرسان سیار) به طور مستمر سالانه انجام می شود و منبع ذخیره آب در اختیار همه عشایر قرار گرفته است.

حضور 3500 خانوار عشایری در استان هرمزگان

انتهای پیام/

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید