خبر فوری

سرشماری زمستانه وحوش در قزوین انجام شد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی محیط زیست قزوین، سیاوش شمسی پور در این باره اظهار داشت: سرشماری زمستانه وحوش در استان از روز چهارشنبه ۲۱ آذر ماه با سرشماری در منطقه طارم با حضور ماموران اجرایی یگان حفاظت، کارشناسان، ادارات محیط زیست شهرستان‌ها، محیط‌بانی‌ها و با  برنامه ریزی معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین به پایان رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: هدف از این سرشماری برآورد جمعیت، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق برای بکارگیری در سیاستگذاری و مدیریت وحوش شاخص استان از جمله قوچ و میش، کل و بز و آهو بود.

وی تصریح کرد: در این برنامه گونه­های شاخص علفخوار مناطق نظیر قوچ و میش ارمنی، آهو و بز وحشی شمارش شدند. همچنین مشاهدات پرندگان خشکزی نیز ثبت شد که آمار  آن به عنوان سرشماری پرندگان خشکزی لحاظ شد.

شمسی پور تاکید کرد: در این سرشماری همچنین وضعیت گروه های سنی وحوش و ویژگی های آنها، نسبت جمعیت گونه های نر وماده، تصمیم گیری درباره  ظرفیت مناطق و اینکه آیا برداشت از گونه های نر امکان پذیر است یا نه و همچنین بررسی در مورد وجود یا عدم وجود بیماری هایی در گونه هایی که آبشخور مشترک با دام های اهلی دارند، مورد توجه قرار گرفت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین افزود: استان قزوین به خاطر تنوع اقلیمی زیستگاه پستانداری چون گوسفند وحشی، کل و بز، آهو، پلنگ، گراز، خرس، روباه، گرگ و خرگوش و پرندگانی مانند عقاب طلایی، دال، هما، تیهو، کبک دری، کبک چیل، سارگپه، انواع چرخ ریسک ها و غیره است.

شمسی پور یادآور شد: سرشماری از حیات وحش دو بار در سال انجام می گیرد که مرحله اول آن در اوایل تابستان و مرحله دوم در اواخر پاییز و اوایل زمستان صورت می گیرد و از موارد قابل ذکر مشارکت علاقه مندان، جوامع محلی و اعضای تشکل ها به تعداد ۹ نفر روز و حضور ۲ نفر از کارشناسان دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان به عنوان ناظر سرشماری در منطقه حفاظت شده باشگل بود.

در پایان مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین به حضورهمکاران در سرشماری به میزان ۱۵۵ نفر روز در۵۶ گروه در پنج منطقه تحت مدیریت در استان اشاره کرد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید