خبر فوری
ساسان صادقی : رهاسازی یک میلیون و پانصد هزار قطعه بچه ماهی در آبهای ساحلی استان هرمزگان

ساسان صادقی : رهاسازی یک میلیون و پانصد هزار قطعه بچه ماهی در آبهای ساحلی استان هرمزگان

هرمزبان – ساسان صادقی سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان از رهاسازی یک میلیون و پانصد هزار قطعه بچه ماهی در 84 قفس مستقر در آبهای ساحلی استان هرمزگان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایرنا، ساسان صادقی سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون حدود یکهزار تُن ماهی از قفس‌های پرورشی در این استان برداشت شده است که پیش بینی می‌شود تا پایان امسال به حدود سه هزار تُن برسد.

ساسان صادقی با اشاره به شناسایی ۱۱۳ هزار تُن ظرفیت پرورش ماهی در قفس در استان هرمزگان افزود: هم اکنون نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی در ۸۴ قفس دریایی مسستقر در محدوده آب‌های ساحلی استان هرمزگان برای پرورش، رهاسازی شده است.

وی بیان داشت: تاکنون ۸۴ قفس در استخرهای پرورش ماهی در دریا نصب شده است که طبق برنامه ریزی انجام شده قرار است تا پایان سال حدود ۴۰ قفس دیگر به آن اضافه شود.

ساسان صادقی سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان اظهار داشت: قفس‌های ماهی در شهرستان‌های قشم، بندرلنگه و سیریک نصب شده است که برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰ نفر غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

ساسان صادقی یادآور شد: با توجه به فشار بر ذخایر آبریان در نتیجه افزایش صید و صیادی و همچنین در مسیر تحقق برنامه‌های تحولی وزارت جهادکشاورزی، در حال تشویق و حمایت از سرمایه گذاران بویژه ورود صیادان به حوزه‌های آبزی پروری هستیم.

سرپرست اداره مدیرکل شیلات هرمزگان اظهار داشت: به زودی تعداد زیادی از مزارع ماهی قفسی در شهرستان‌های سیریک و قشم توسط جامعه صیادی ایجاد خواهد شد و این موضوع نشان دهنده اهمیت حفظ ذخائر طبیعی دریا و آینده نگری صیادان برای حفظ معیشت و اشتغال پایدار است.سرپرست اداره مدیرکل شیلات هرمزگان اظهار داشت: به زودی تعداد زیادی از مزارع ماهی قفسی در شهرستان‌های سیریک و قشم توسط جامعه صیادی ایجاد خواهد شد و این موضوع نشان دهنده اهمیت حفظ ذخائر طبیعی دریا و آینده نگری صیادان برای حفظ معیشت و اشتغال پایدار است.

وی در ادامه با اشاره به بازدید اخیر خود از مزرعه پرورش ماهی در قفس هندورابی در غرب بندرلنگه، به ذخیره سازی بیش از ۱۰۰ هزار قطعه بچه ماهی در این مزرعه اشاره و تصریح کرد: این میزان ذخیره سازی در سه قفس و از حدود ۶ ماه پیش صورت گرفته است که پیش بینی می‌شود حدود ۸۰ تُن ماهی با وزن هر قطعه حدود یک کیلوگرم برداشت شود.

ساسان صادقی افزود: مزرعه پرورش ماهی در قفس به ظرفیت ۵۰۰ تُن در سال توسط صیاد هندروابی در غرب بندرلنگه در مرحله نخست با ظرفیت ۲۵۰ تُن با ذخیره سازی بچه ماهی وارد چرخه  تولید می‌شود و برای حدود ۱۵ نفر اشتغال ایجاد می کند.

بعد از چهار سال توقف توسعه و نصب قفس، به علت تحریم‌ها و نبود امکان واردات به کشور از سال گذشته با کار جهادی سه شرکت داخلی با توان کامل بومی و با حمایت و پشتیبانی انجام شده استان هرمزگان، درحال نصب قفس‌های دریایی هستند که درگذشته این قفس‌ها صرفا ازخارج کشور وارد می‌شد و هزینه‌های زیادی نیز در بر داشت.
نسل جدید قفس‌های پرورش ماهی ساخته شده در هرمزگان بهینه‌، کارآمدتر و مطابق با شرایط  جوی این استان است، لذا استفاده از براکت یا پایه‌های استیل ضد زنگ و پلی اتلین تقویت شده در این قفس‌ها از ویژگی های مهم آن است.

استان هرمزگان با ظرفیت افزون بر ۱۱۳ هزار تن تولید ماهی در قفس بزرگ‌ترین و مهم‌ترین استان شیلاتی کشور است.
پرورش ماهی در قفس در استان هرمزگان با ۹۰۰ کیلومتر ساحل و ۱۴ جزیره در یک دهه‌ اخیر به عنوان تجارتی پرسود و کم‌هزینه در بین انواع صیدها با استقبال صیادان و ساحل‌نشینان روبرو شده، به طوری که امروز در بین استان‌های ساحلی این نوع صید مقام نخست را در اختیار دارند.
این استان با داشتن ۳۱ هزار کیلومترمربع وسعت در سطح جزیره و دریا، منحصر به فردترین استان در تولید وپرورش ماهی بوده که شمار زیادی از صیادان قدیمی نیز به جای صید در دریا به پرورش ماهی در قفس رو آورده؛ چراکه معتقدند ضمن کاهش هزینه‌های فراوان صید، ماهی رها شده در این استخرهای دریایی به صورت تضمینی برداشت می‌شود.

هرمزگان با ۲۲ بندر صیادی و صید سالانه افزون بر ۲۷۰ هزار تن انواع آبزی، ۳۰ درصد بنادر صیادی و ۳۶ درصد صید انواع آبزیان کشور را به خود اختصاص داده است که این آمارها نشان از جایگاه و اهمیت فعالیت‌های شیلاتی این استان در کشور دارد.

انتهای پیام/

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید