خبر فوری
حسین دهقان : برنامه ریزی برای توسعه 5ساله زیرساختهای اساسی شرق هرمزگان و سواحل مکران

حسین دهقان : برنامه ریزی برای توسعه 5ساله زیرساختهای اساسی شرق هرمزگان و سواحل مکران

هرمزبان- حسین دهقان دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران گفت: باید در یک دوره پنج ساله، زیرساخت های اساسی منطقه شرق هرمزگان و سواحل مکران متناسب با برنامه های وسیع پیش بینی شده برای آن توسعه یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایرنا، حسین دهقان دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران شامگاه دوشنبه در نشست با رییس و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بندرعباس گفت:جبران عقب ماندگی های شرق هرمزگان و تقویت و توسعه زیرساخت ها بر اساس رهنموردهای رهبر معظم انقلاب برای دولت سیزدهم یک اولویت مهم است.

وی افزود: بحث توسعه مکران اولین بار در سال ۱۳۸۷ و پس از آن که رهبر معظم انقلاب از این منطقه به عنوان گنج پنهان نام بردند شروع شد اما مجموعه اقدامات دولت های قبلی تناسبی با خواسته رهبری در این حوزه نداشت.

حسین دهقان ادامه داد: اگر قرار باشد فعالیت ها در این بخش، مثل گذشته با تاخیر و بدون مطالعه باشد به سمت اتلاف منابع خواهیم رفت اما دولت آیت الله رییسی عزم خود را بر جبران کاستی ها گذاشته است.

مشاور فرمانده کل قوا اضافه کرد:مکران ظرفیت هایی دارد که می تواندپیشران توسعه ملی باشد که اقتصاد دریامحور یکی از مبناها و ویژگی های این توسعه خواهد بود.

وی اتصال به آب های جهانی و برنامه ریزی برای تبدیل شدن به کانون فعالیت های حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و شیلاتی را بخش دیگری از ظرفیت های سواحل مکران دانست.

حسین دهقان خاطرنشان کرد: می توان با اتکا بر احیای ظرفیت های منطقه ، توسعه را با کمترین عوارض ناشی از آن پیش برد و بندر جاسک نیز در این مبحث جایگاه ویژه ای دارد.

به گفته دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران، جاسک به عنوان یک قطب مهم پتروپالایشی مطرح شده و یک مگاپورت(اَبَربندر)با ظرفیت جابجایی ۱۲۰میلیون تن کالا برای آن تعریف شده که باید تا سال ۱۴۰۸ محقق شود و در کنار آن، صنایع پتروشیمی هم در آن مستقر وجاسک به عسلویه دوم ایران تبدیل می شود.

وی نقش صنایع پایین دستی برای کامل شدن زنجیره توسعه در سواحل مکران را مهم توصیف و اضافه کرد: سیریک نیز با ظرفیت های فوق العاده کشاورزی و شیلاتی ، به عنوان منطقه ای تاثیرگذار در ارتقای امنیت غذایی اهمیت راهبردی خواهد داشت.

حسین دهقان تکمیل کریدور ساحلی جنوب از چابهار تا شلمچه از مسیر هرمزگان را نیز یکی دیگر از محورهای مهم فعالیت های توسعه ای در سواحل مکران معرفی کرد.

این مسئول با اشاره به برنامه احداث یک نیروگاه در منطقه سیریک توسط روسیه اظهار داشت: مشکلات اعتباری و فنی این طرح پیگیری شده ودر حال حل شدن است.

حسین دهقان از توسعه فرودگاه جاسک به عنوان یک نیاز مهم نام برد و یادآور شد: این فرودگاه باید بتواند خدمات مورد نیاز را به تمام صنایع مستقر در منطقه ارائه کند.

برنامه ریزی برای توسعه پنج ساله

دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران تصریح کرد: باید در یک دوره پنج ساله، زیرساخت های اساسی منطقه شرق هرمزگان و سواحل مکران متناسب با برنامه های وسیع پیش بینی شده برای آن توسعه یابد که با توجه به عزم و اراده جدی بخش های مختلف ، تحقق آن امکان پذیر است.

حسین دهقان توانمندسازی جامعه محلی سواحل مکران در این رویداد توسعه ای از راه گسترش آموزش در سطوح مختلف و به ویژه آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای یک ضرورت دانست.

در این نشست رییس اتاق بندرعباس نیز بر عزم جدی این تشکل برای مشارکت در مباحث توسعه ای سواحل مکران تاکید کرد.

محمدرضا صفا اظهار داشت: توسعه روابط تجاری و فرهنگی با هند و عمان از ظرفیت های مهمی است که می تواند مورد توجه جدی تر قرار گیرد.

وی همچنین خواستار همکاری شورای توسعه مکران برای راه اندازی دفتر دبیرخانه توسعه سواحل مکران در بندر جاسک شد.

به گفته صفا راه اندازی این دفتر، شرایط مشارکت جامعه محلی و سرمایه گذاران در سواحل مکران را تسهیل خواهد کرد.

انتهای پیام/

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید