خبر فوری

سریال تکراری کلاهبرداری پیامکی / این بار به اسم ثبت نام یارانه + نکات مهم حفاظتی

هرمزبان – کلاهبرداری پیامکی از مردم و تخلیه حساب بانکی آنها به یک سریال تکراری تبدیل شده و هوشمندی و دقت و توجه بیش از پیش را می طلبد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، براساس گزارش های مردمی، کلاهبرداران پیامکی با این مضمون به افراد ارسال می کنند:

«پیرو اصلاح نظام توزیع یـا‌ر‌انه‌‌ـ ها، خانوار شما مشمول دریافت یـا‌ر‌انه‌‌ـ نشده است. ثبت نام و فعال سازی مجدد:»

کلاهبرداران اینترنتی با ارسال این گونه پیامک ها از یک شگرد تکراری استفاده می کنند که اصطلاحاً به آن فیشینگ گفته می شود.

روش کار هم به این گونه است که سایتی مشابه سایت های رسمی ایجاد می کنند و از کاربر برای تکمیل ثبت نام می خواهند که مبلغ ناچیزی را پرداخت کند.

در ادامه کاربر به درگاه تقلبی مشابه درگاه های پرداخت هدایت می شود وهمزمان با ورود اطلاعات بانکی توسط کاربر، این اطلاعات در درگاه پرداخت واقعی ثبت می شود و پس از دریافت و ثبت رمز پویا، حساب بانکی کاربر تخلیه می شود.

 

نکات مهم حفاظتی:

1- معمولاً اینگونه پیامک ها در افراد هیجان و عجله ایجاد می کند تا سریع بر روی لینک ها کلیک کنند. به محض دریافت هر گونه پیامکی آرامش خود را حفظ کرده و از اصالت ارسال کننده پیام اطمینان حاصل کنید.

2- پیامک های دریافت شده از سیمکارت های اعتباری و دائمی اپراتورها قابل اطمینان نیستند و قریب به یقین برای هک کردن حساب بانکی ارسال شده اند بنابراین از کلیک کردن بر روی لینک های این گونه پیامک ها خودداری کنید.

3- هنگام ورود به صفحه سازمان ها و نهاد ها از درست بودن آدرس سایت اطمینان حاصل کنید. در فروشگاه های اینترنتی نیز به دنبال «اینماد» باشید و با کلیک بر روی آن اصالت فروشگاه را استعلام بگیرید.

4- در صفحه پرداخت دقت کنید در ابتدای آدرس https و علامت قفل که نشانه اتصال ایمن است موجود باشد. همچنین درگاه بانکی باید زیرمجمعه shaparak.ir باشد. به عنوان ابتدای آدرس صفحات پرداخت در درگاه بانک ملی این است: https://sadad.shaparak.ir/

5- کدهای یک بارمصرف تا دو دقیقه اعتبار دارند برای همین کلاهبرداران فرصت کافی برای استفاده از آنها خواهند داشت، برای همین پیشنهاد می شود رمز یک بارمصرف را در ده یا بیست ثانیه آخر وارد کنید تا اگر هم نادانسته گرفتار صفحات فیشینگ شده بودید کلاهبرداران فرصت کمتری برای استفاده از رمز داشته باشند.

6- یک حساب بانکی غیراصلی خود را مخصوص خرید اینترنتی قرار بدهید و هر بار قبل از خرید موجودی متناسب با نیاز به خرید را به آن واریز کنید تا چنانچه گرفتار کلاهبرداران شدید همه موجودی خود را از دست ندهید.

7- با گزارش دادن پیامک های جعلی به پلیس فتا فضا را برای کلاهبرداران ناایمن کنید.

8- از آنجا که کلاهبرداران از سیمکارت های متعلق به دیگران برای ارسال چنین پیامک هایی استفاده می کنند با یکی از روش های زیر از تعداد سیمکارت های ثبت شده به نام خود آگاهی پیدا کرده و سیمکارت های اضافی را مسدود کنید:

* مراجعه به اپلیکیشن اپراتور تلفن همراه

* مراجعه به سایت mobilecount.cra.ir

* ارسال کد ملی به یکی از شماره‌های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت خود.

9- از ایجاد درگاه پرداخت اصلی یا واسط و ارائه آن به افراد غیر (به هر قیمتی) خودداری کنید.

10- با ارسال این پیام به دوستان و آشنایان به افزایش آگاهی عمومی کمک کنید.

انتهای پیام/

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید