خبر فوری
رپورتاژ خبری اسپوتنیک فارسی برای بن سلمان

رپورتاژ خبری اسپوتنیک فارسی برای بن سلمان

هرمزبان – اسپوتنیک فارسی مقاله ای به قلم عماد آبشناس با عنوان “چرا عربستان می تواند قلدرمعابانه با آمریکا حرف بزند؟” منتشر کرد که بیشتر از تحلیل به رپورتاژ خبری شبیه بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، در ابتدای این مقاله  اشاره ای به لابی قدرتمند رژیم صهیونیستی در آمریکا شده است و قدرت این لابی به گونه‎ای عنوان شده که روسای جمهور آمریکا هم قادر به مقابله با آن نبوده و نیستند و بعنوان شاهد مدعا، به رسوایی اخلاقی بیل کلینتون با یک دختر یهودی پس از تلاش وی برای برقراری صلح بین رژیم صهیونیستی با فلسطین اشاره شده است.

پس از این مقدمه، به لابیگری عربستان سعودی در آمریکا به واسطه رژیم صهیونیستی پرداخته شده و نویسنده مقاله پیش بینی کرده «پس از انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا بسیاری از افرادی که مورد حمایت مالی عرب ها هستند بتوانند راهی کنگره شوند و این جریان می تواند اوضاع را برای بایدن بسیار دشوار کند.»

تا اینجای مقاله ظاهر ژورنالیستی حفظ شده ولی از اینجا به بعد با اشاره به سفر پیش روی بایدن به عربستان، مجیزگویی اسپوتنیک برای بن سلمان شروع شده است:

«بایدن علیرغم رغبت شخصی خود مجبور است به عربستان سعودی سفر کند و تلاش کند با تعظیم در مقابل پادشاه واقعی عربستان یعنی محمد بن سلمان به سمت نوعی آتش بس با او برود.»

گویا نویسنده اسپوتنیک جایگاه عربستان سعودی برای آمریکا که بارها از زبان رهبران این کشور از جمله ترامپ اعلام شده (گاو شیرده) را فراموش کرده است.

اوج مجیزگویی این مقاله برای بن سلمان در این چند بند نهفته است:

«… امروزه بقای همه رهبران کشورهای غربی و متحد با آمریکا در جهان گرو تصمیم شاهزاده محمد بن سلمان می باشد و اگر عربستان سعودی همکاری نکند همه این رهبران با احتمال سقوط سیاسی و شورش در کشورهایشان مواجه هستند.

همه شان مجبور هستند که بروند دست بوسی شاهزاده محمد بن سلمان و با او بیعت کنند.

نخست وزیر انگلیس که دو ماه قبل رفته و این کار را کرده، رئیس جمهوری آمریکا به زودی خواهد رفت و بقیه رهبران اروپایی هم هم باید صف بکشند تا سعودی ها به آنها وقت بدهند.»

در انتهای مقاله این سوال مطرح شده که «آیا دوران دوران تغییر رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس توسط غربی ها به پایان رسیده؟» و با بی طرفانه خواندن نگاه خود به این سوال پاسخ مثبت داده است و این دستاورد را نتیجه ائتلاف بن سلمان و بن زاید برشمرده است.

 

انتهای پیام/

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید