خبر فوری
حجت‌الاسلام علی لطیفی : «اَبَرمتن‌ها» و «مسئله هویتی»، چالش‌های تربیتی فضای مجازی است

حجت‌الاسلام علی لطیفی : «اَبَرمتن‌ها» و «مسئله هویتی»، چالش‌های تربیتی فضای مجازی است

هرمزبان – حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تأکید کرد که اَبَرمتن‌ها و مسئله هویتی دو چالش تربیتی فضای مجازی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی در همایش ملی آموزش مجازی «ظرفیت‌ها، بایسته‌ها و مدل‌های تربیتی و فرهنگی» با اشاره به ویژگی‌ها و تأثیرات فضای مجازی و استفاده از آن بر هویت، عادت‌ها و سبک زندگی افراد، بر لزوم تأمل و تدبیر و برنامه‌ریزی تربیتی دراین‌خصوص تأکید کرد و گفت: تجربیات افراد در فضای مجازی متفاوت از فضای فیزیکی است و این تجربه‌ها به‌مرورزمان، لایه‌های هویتی متفاوتی را در اشخاص پدید می‌آورد که فهم، تدبیر و برنامه‌ریزی تربیتی آنها بسیار مهم و پیچیده خواهد بود و باید به آنها توجه شود.

وی دانشگاه فرهنگیان را به جهت رسالت تربیت‌معلم، کانون تربیت در کشور دانست و خطاب به دانشجو معلمان و اساتید، بیان داشت: ضمن توجه به بهره‌گیری از بسترها، فضاها و امکانات فضای مجازی برای تقویت و بهبود آموزش، باید بدانیم که اگر نسبت به این تغییرات و تحولات هویتی، خلقی و عادت‌ها که در استفاده از این فضا در انسان رخ خواهد داد، حساس نباشیم و درباره آن تأمل و تدبیر نکنیم، چه‌بسا نتوانیم وظیفه تربیتی خود را به‌درستی انجام دهیم.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در فضای مجازی به‌واسطه راه‌ یافتن ابزار جدید به زندگی‌مان، خلقیات، عادت‌ها و لایه‌هایی از هویت در حال تغییر است و وظیفه یک مربی و معلم تمام‌عیار توجه داشتن به این مسئله است، خاطرنشان کرد: با ورود به فضای مجازی تغییری در سبک اندیشیدن و رفتار انسان‌ها رخ می‌دهد از این منظر که چه تغییری است و چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت؛  ما به‌مثابه معلمان و مربیان باید حساس باشیم.

وی با اشاره به حضور پلتفرم‌ها و فضای مجازی گسترده در زندگی انسان‌ها، افزود: این پلتفرم‌ها، گونه‌های متفاوتی از فکرکردن را برای ما رقم می‌زنند و ما را با اقتصاد، سیاست، آموزش و تربیت پلتفرمی مواجه می‌کند.

حجت‌الاسلام علی لطیفی ، با اشاره به ظهور فضای Web 3، بستر اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، تصریح کرد: در این فضا ابعاد و امکان‌های پیچیده‌تری برای جهت‌دهی فکری و رفتاری انسان‌ها فراهم شده و حتی آموزش و تربیت می‌تواند بر مبنای ابزارهای هوشمند طراحی شود، اما پرسش اینجاست که حرکت کردن به سمت چنین تربیت‌هایی تا کجا و چگونه می‌تواند ما را به تربیت اصیل و واقعی نزدیک کرده یا از آن دور کند.

وی با مرور برخی از ویژگی‌های ساختاری فضای مجازی همانند اَبَرمتنی بودن محتوا، قابلیت تولید و اشتراک‌گذاری محتوا توسط همگان، فرازمان و فرا مکان بودن، دسترس‌پذیری همگانی و حداکثری و گمنامی کاربر در فضای مجازی به بررسی دو چالش تربیتی برآمده از این ویژگی‌ها پرداخت.

حجت‌الاسلام علی لطیفی ویژگی “اَبَرمتن بودن” ( Hypertext) محتوا را موضوع مطالعه قلمروهای مختلفی همانند مطالعات رسانه و عصب‌شناسی عنوان کرد و افزود: در فضای ابر متن، کاربر دائماً در حال پرش از یک محتوا به محتوایی دیگر است و این نوع رفتار بر عادت‌های ذهنی، نوع و سبک تفکر انسان تأثیرگذار است، به این معنا که سبک تفکر خطی کم‌رنگ شده و عادت به پرش‌های ذهنی می‌کند. به همین خاطر، مدل مطالعه کسانی که کاربران فضای مجازی هستند به هم می‌خورد و فرصت و حوصله خواندن متن‌های طولانی را ندارند و قدرت تمرکزشان نیز کمتر شده است.

وی “چالش هویت” را دومین چالش تربیتی برآمده از ویژگی‌هایی همانند قابلیت تولید و به‌اشتراک‌گذاری محتوا، فرازمان و فرامکانی بودن فضای مجازی و گمنامی کاربر در آن دانست و اظهار کرد: استفاده ابزاری از فضای مجازی برای تقویت آموزش خوب بوده و باید از این بستر نهایت استفاده را برد، اما باید نسبت به تغییر در تعهدات، خلقیات و عادت‌های افراد جامعه در اثر انس با این فضا نیز حساس بود و برای آن برنامه‌ریزی تربیتی داشت.

همایش ملی آموزش مجازی «گذار از آموزش مجازی به آموزش در عصر فضای مجازی؛ تأملات و بایسته‌ها» به همت انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان و با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی و معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان برگزار شد که علاوه بر علی لطیفی، رضا مراد صحرایی سرپرست دانشگاه فرهنگیان و حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی تقوی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دانشگاه فرهنگیان؛ نیز حضور داشتند.

منبع: ایرنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید