خبر فوری

رفع اطاله دادرسی از اولویت های اصلی قوه قضاییه است

رئیس قوه قضائیه گفت: کاهش فرآیند رسیدگی به پرونده های قضایی و رفع اطاله دادرسی ها یکی از برنامه ها و اولویت های اصلی قوه قضاییه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه در دیدار با اقشار مختلف مردم استان خراسان رضوی گفت: وجود برخی ناهنجاری‌ها و کمبودها و بی‌عدالتی‌ها در شهر مشهد نازیبا تر است و همه مسئولان و دستگاه‌ها در بخش‌های مختلف باید نهایت تلاش خود را در راستای مشکلات مبتلابه این استان و این شهر مصروف دارند.

وی افزود: تحقق عدالت اجتماعی از اهداف مهم نظام اسلامی است. امروز به برکت هدایت‌های داهیانه مقام معظم رهبری و ایستادگی مردم و قدرت بازدارندگی تولید شده در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه نظامی در اوج اقتدار قرار داریم به گونه‌ای که ایادی نظام سلطه جرات و توانایی کوچکترین شیطنت و حماقتی را علیه مردم و کشور ما ندارند.

اهتمام قوای سه گانه برای رفع مسائل و مشکلات مردم

رئیس دستگاه قضا با اشاره به تلاش و اهتمام قوای سه گانه برای رفع مسائل و مشکلات مردم گفت: امروز یک دولت مصمم و انقلابی در کشور بر روی کار آمده است که همه وجودش را صرف رفع مشکلات مردم کرده است. من شهادت می‌دهم که همه مسئولان در قوای سه گانه در حال تلاش مستمر برای رفع مشکلات مردم هستند؛ البته بدون تردید نیاز به انسجام و هماهنگی بیشتر برای نیل به توفیقات فزاینده در راستای رفع مسائل و مشکلات کشور و مردم می‌باشد.

وی با اشاره به برخی مسائل و مشکلات مطرح شده توسط اقشار مختلف مردم خاطرنشان کرد: پیشنهاد مشخص ما این است که کارگروه مشترکی مرکب از نمایندگان دستگاه‌های مختلف دولتی و حکومتی و مردمی به منظور احصاء و اولویت بندی مسائل و مشکلات استان خراسان رضوی تشکیل شود و اعضای این کارگروه نسبت به حل و رفع آن دسته از مسائل و مشکلات که قابل حل در محدوده استان می‌باشد اقدام کنند و سایر مسائل و مشکلات را جهت تدبیر و چاره‌جویی به مرکز منتقل کنند.

تفویض اختیار به استان برای حل و فصل مسائل قضایی و حقوقی

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل قضایی استان خراسان رضوی اشاره کرد و برای  تفویض اختیارات به رئیس کل دادگستری این استان جهت حل و فصل همه جانبه مسائل قضایی و حقوقی مردم اعلام آمادگی کرد.

وی افزود: خانواده معظم شهدا و ایثارگران حق بسیاری بر کشور دارند لذا تسریع در رسیدگی به مسائل و مشکلات آنها در حوزه های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است؛ ما در دستگاه قضایی نیز پیشنهادات و دستورات مشخصی ناظر بر تشکیل بخش‌ها و شعب ویژه و تجمیع‌شده رسیدگی به موضوعات حقوقی مرتبط با خانواده شهدا را مطرح و صادر کردیم.

به دنبال کاهش هزینه های دادرسی هستیم

رئیس دستگاه قضا در ادامه گفت: به دنبال کاهش هزینه‌های دادرسی برای همه مراجعان به دستگاه قضایی  هستیم.

وی همچنین با اشاره به مشکلاتی که از ناحیه طولانی بودن روند رسیدگی به برخی از پرونده های قضایی ایجاد می شود گفت: کاهش فرآیند رسیدگی به پرونده های قضایی و رفع اطاله دادرسی ها یکی از برنامه ها و اولویت های اصلی قوه قضاییه است و ما به این  نکته واقف هستیم که طولانی شدن روند رسیدگی به برخی از پرونده های قضایی، مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است. من از حجم کار بالا در دادگستری خراسان رضوی و سایر دادگستری های کشور مطلع هستم. اما باید توجه داشت که طولانی شدن رسیدگی ها در برخی پرونده ها باعث رنج مردم می شود. لذا باید یک اقدام و کار فوق العاده از سوی مسئولان قضایی در سراسر کشور به ویژه شهر مشهد صورت گیرد.

ماموریت رئیس دستگاه قضا برای دادگستری خراسان رضوی

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در ادامه به آسیب هایی اشاره کرد که از ناحیه مفاسد اجتماعی و فرهنگی گریبان گیر جامعه و مردم می شود و بر تاثیر و تاثر دو مقوله مفاسد اجتماعی-فرهنگی و مفاسد اقتصادی بر یکدیگر تاکید کرد.

وی در ادامه به رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی برای رسیدگی سریع به برخی پرونده های خاص موجود در این  استان که روند رسیدگی به آنها طولانی شده و همچنین رسیدگی به پرونده های کثیرالشاکی در استان به گونه ای که به سرعت به استیفای حقوق مالباختگان بینجامد، ماموریت داد.

رئیس دستگاه قضا رزمنده‌ای ضدفساد است

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، آیت‌الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، رئیس دستگاه قضا را رزمنده‌ای ضدفساد دانست و گفت: مقابله همه جانبه با فساد، مدال افتخاری است که دستگاه قضا در جامعه به دست آورده و موجب آبرومندی جریان قضاوت در کشور شده است.

وی افزود: مردم امروز برای احقاق حق خود و مقابله با مفسدان و رانت‌خواران به دستگاه قضایی امیدوار شده اند.

آیت الله علم الهدی همچنین بر اهمیت مبارزه با مفاسد فرهنگی در کنار مفاسد اقتصادی تاکید کرد.

وی با اشاره به مسائل و مشکلاتی که در حاشیه شهر مشهد وجود دارد، گفت: جا دارد که دو مجتمع قضایی در حاشیه شهر مشهد ایجاد شود تا مسائل و مشکلات مختلف حاشیه شهر را مورد رسیدگی قرار دهد.

منبع: مشرق نیوز

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید