خبر فوری

یگانه عزیزی: طرح توانمندی روان اجتماعی دانش آموزان و مربیان در دستور کار قرار دارد

 

هرمزبان – یگانه عزیزی رئیس اداره برنامه ریزی امور اداره و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: در استان کرمان بیش از ۱۰۰ فضای تربیتی و پرورشی وجود دارد که شامل ۲۸ اردوگاه دانش آموزی و ۷۴ کانون فرهنگی و تربیتی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان،  یگانه عزیزی  در همایش مدیران کانون های فرهنگی و تربیتی و روسای برنامه‌های فرهنگی، آموزشی سراسر استان کرمان در شهر سرچشمه با اشاره به اینکه ما زمینه مساعد را از لحاظ امکانات و موارد با توجه به نیاز به روز دانش آموزان فراهم خواهیم کرد، افزود: قرار است دانش آموزانی مقتدر و توانمند و حرفه ای تربیت کنیم.

این مقام مسئول بیان کرد: گاهی وقت ها می بینیم دانش آموزانی را که در معرض آسیب های اجتماعی قرار گرفتند که لحظه ای دچار لغزش شدند؛  آن ها مقتدر و توانمند هستند اما حرفه ای نیستند و  نمی دانند که چگونه مهارت را بیاموزند و به کار بگیرند.

وی تصریح کرد: مهارت های اجتماعی و بین فردی از نیازهای دانش آموزان است که این مورد را جزو بزرگترین اهداف فضاهای پرورشی قرار دادیم تا با رسیدن به این هدف فرزندانی مقتدر و توانمند و حرفه ای تربیت و تحویل اجتماع دهیم.

عزیزی با اشاره به اینکه  در عصری زندگی می کنیم که بزرگترین بیماری، تنهایی است، ادامه داد: تنهایی بیماری است که از عدم برقراری ارتباط موثر ناشی می شود؛ ما در جامعه در بحث ساخت لوازم و امکانات پیشرفت کردیم اما از نظر درک عزیزان و درک صحبت فرزندانمان علیرغم تلاش هایمان، نتوانستیم رشد داشته باشیم و فرزند ما نمی تواند با مربی، افراد و دوستان، والدینش ارتباط برقرار کند پس پرورش استعدادهای بین فردی دانش آموزان مهم است که اگر نباشد در کل دنیا بیماری عصر حاضر یعنی تنهایی ایجاد می شود.

رئیس اداره برنامه ریزی امور اداره و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: کانون های تربیتی و اردوگاه های دانش آموزی اساسنامه دارند، در یک جهت و یکی هستیم، همه یک تیم هستیم و از خرد جمعی استفاده می کنیم، فضاهای پرورشی ما شناسنامه دار شدند و قوانین در آن ذکر و تکلیف ها مشخص شد.

عزیزی تصریح کرد: اگر دانش آموزی به کانون و اردوگاه وارد شد باید کمک کنیم که در بستر آسیب های اجتماعی قرار نگیرد که انگار جان فردی را نجات دادیم؛ لذا با نوع ارتباط و کمک گرفتن از مربی اش نباید به پرتگاه آسیب های اجتماعی فرو برود. اگر آسیب دیده هستند باید مددکار باشیم و او را نجات دهیم.

وی همچنین گفت: انرژی های مصرفی  آب و برق در اردوگاه ها و کانون های تربیتی را رایگان کردیم؛ در بخش سخت افزاری و نرم افزاری نیازمند تلاش مدیران کانون ها هستیم؛ سامانه جذب نیروی موظف و غیر موظف برای کانون ها باز شده و این نیروها باید ساماندهی شوند.

عزیزی به  اردوگاه دانش آموزی در خوزستان اشاره کرد و افزود: این اردوگاه دارای ۱۱۳۰ هکتار و دارای مزرعه سلامت، مزرعه دانش آموزی، فرودگاه و امکاناتی است که با خلاقیت و اجرای طرح های دارای استاندارد ایجاد شده و به خودکفایی رسیده است.

رئیس اداره برنامه ریزی امور اداره و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: باید عوامل اردوگاه ها و کانون های تربیتی از مکان های دیگر در استان های کشور بازدید و الگو بگیرند تا زمینه رشد و ارتقاء را پیدا کنند که برای تربیت صحیح دانش آموزان بسیار مفید و حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: طرح توانمندی روان اجتماعی دانش آموزان و مربیان را در دستور کار داریم. باید وارد طرح تحول شویم تا دانش آموزان را در مواجهه با حوادثی همچون سیل، زلزله،  کرونا و غیره بتوانیم توانمند کنیم تا خودمراقبتی و حفاظت از خود در برابر حودث را بیاموزد.

کانون ها و اردوهای تربیتی دانش آموزی بهترین نهادها در امر تربیت صحیح

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایسنا، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان نیز در این همایش گفت: اگر بخواهیم دانش آموزانی سالم و در مسیر رشد داشته باشیم باید اردوگاه های دانش آموزی را به سینما، آمفی تئاتر، کافی شاپ و غیره که مخصوص دانش آموزان باشد مجهز کنیم.

صدیقه مرادی افزود:  بر اساس سند تحول بنیادین، تمام نیروها و دستگاه ها باید دست به دست هم بدهند تا امر تربیت به خوبی تحقق پیدا کند، می بینیم یکی از بهترین نهادها در امر تحقق تربیت صحیح، کانون ها و اردوهای تربیتی دانش آموزی است.

وی افزود: دو نهاد مهم تربیتی کانون ها و اردوگاه ها را داریم امّا مسئولین این دو نهاد ها مسئولیت سنگینی بر عهده دارند و با دست خالی این فضاهای تربیتی را اداره می کنند.

مرادی بیان کرد: باید تجهیزات و امکانات وجود داشته باشد تا به صورت هفتگی پذیرای دانش آموزان باشیم و به آن ها مهارت های خودمراقبتی، اقتصادی، مهارت اجتماعی و اشتغالزایی را آموزش دهیم.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان تصریح کرد: برخی کانون ها جمعیتی که می پذیرند و به آن ها خدمات ارائه می دهند بیش از چندین مدرسه است. به اردوگاه ها باید به طور ویژه توجه شود چون دانش آموزان و خانواده هایشان به جایی نیاز دارند که امن، مفرح، مهارت آموز و ارزان باشد. والدین نیاز دارند که خیال شان از لحاظ ورود فرزندانشان به مکانی امن تربیتی راحت باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید