خبر فوری

یادداشت/دکتر محب زاده: قضاوت به ناحق


هرمزبان – یادداشت  حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا محب زاده(عضو انجمن حقوق شناسی ایران) با موضوع قضاوت به ناحق

الم یعلم بان الله یری

آیا انسان ندانست که خداوند همه اعمالش را می بیند

 

بدون شک انسانها در کره زمین بر اساس ایدئولوژی و اعتقادات زندگی کرده و در جامعه بشری ظهور و نمود پیدا می کنند .مسیر حرکت و تعالی خود را در عالم دنیا طبق همان ایدئولوژی و اعتقادی که دارد ترسیم می کنند.

به اعتقاد برخی متفکران زندگی بدون اندیشه و اعتقاد به سمت پوچ گرایی سوق پیدا می کند. انسان در چنین حالتی با خوی حیوانیت رشد پیدا خواهد نمود. موجب خسارت های زیادی نسبت به خود و جامعه پیرامون خواهد شد. با توجه به اینکه بعضی افراد، دنیا و تمام متعلقات آنرا برای بشر در شهوت و شهوت پرستی اعم از مادی و غیره پنداشته اند، بر اساس آن پازل زندگی خود را چینش می کنند که در این صورت از مسیر انسانیت که راه رشد و تعالی بشر است به راه کج ، چرخش پیدا کرده و فرد را تا فیها خلدون پلیدی و فساد هدایت خواهد نمود.

برای رهایی از اندیشه های بیهوده نسبت به خود و دیگران و جهان هستی باید به ایدئولوژیی که پذیرفته ایم ،مراجعه و بر اساس آن مسیر تعالی خود را پیموده و در مسیر پیشرفت بواسطه آن حرکت را آغاز نماییم.

مسلمانان بر اساس ایدئولوژی مکتب اسلام ، که مبتنی برخرد و عقلانیت است ، مسیر حرکت خود را مشخص شده می بینند.بر طبق آن تعالی و سیر در زندگی دنیایی را می پیمایند. و سپس علو در عالم آخرت را بر اساس آن حقیقت برای خود رقم خواهند زد.

یکی از اندیشه ها ی بیهوده ای که همیشه دامن انسان را گرفته و می گیرد، بدون دلیل و علم، قضاوت بناحق در مورد دیگران است. که از صفات بد اخلاقی می باشد و فرد مبتلا با بدگمانی به افراد جامعه اطراف خود نگاه می کند. و موجب قضاوتهای بناحق می شود و به بدترین رذیله اخلاقی یعنی غیبت افراد مبتلا می شود که تاثیرات بسیار ناخوشایندی در زندگی فرد خواهد گذاشت. چنین افرادی از نظر روانی آرامش خود را به مخاطره انداخته و زندگی را برای خود تلخ نموده است. زیرا به صفت بسیار بدی مبتلا شده ، که اندیشه و خرد زائل ، عجله و شتاب را در مورد شناخت دیگران در خود جایگزین کرده است و همیشه در شناخت افراد عجله و شتاب را جایگزین عقلانیت و خرد می نماید .

انسان فکور و خلاق باید با خود کمی خلوت کرده ،خطاب به نفس خود:(( اینقدر عجله نداشته باش. روزگار ذات تک تک آدمها را به تو نشان خواهد داد. و تو می رنجی بخاطر قضاوت های زود هنگامت. یک روز وقتی نگاه می کنید خواهید دید آنهایی را که بد می پنداشتی، بزرگترین کارها را بدون خبر برایت انجام داده اند. آنها را که دوست می داشتی و فکر می کردی در سختی ها دستت را برای بلند شدن از زمین خواهند گرفت آنقدر محکم به زمین ات زده اند که صدای شکستن استخوانهایت هم خودت و هم اهل خرد شنیده اند. پس همیشه با خود بگوییم آدمها را قضاوت نکنیم ، روزگار بهترین قاضی است))

در عالم دنیا دیده یا شنیده ایم ، هرگاه قضاوت نادرست در مورد کسی شده ،دنیا تمام تلاشش ، کرده تا فرد را در شرایط او قرار دهد و ثابت کرده در تاریکی همه شبیه هم هستیم ، پس دیگران را با گمان بد قضاوت نکنیم .

آیا تاکنون اندیشیده ایم که نسبت به اعمال و ذات ما خدا بهتر از همه اطلاع دارد. ولی تاکنون، به کسی الهام یا ابلاغ ننموده است! اما بعضی انسانها که از همدیگر، هیچ اطلاعی نداشته وحتی هیچ موضوعی را نسبت به دیگران ندیده اند ، هر حرفی را به آنها نسبت داده و گناه دیگران را به پای خود ثبت می نمایند.

یاد آوری

هر وقت خواستیم کسی را قضاوت کنیم دانستن دو امر ضروری به نظر می رسد:

هر قدیسی گذشته ای داشته و هر بد کاره ای آینده ای در پیش رو دارد

اگر با خود بیاندیشیم و پیمان ببندیم ، در عالم دنیا فقط به درون زندگی خود نگاه و در مورد خود قضاوت نماییم. کاری به زندگی دیگران نداشته باشیم در واقع در زندگی کسی سرک نکشیم ، آن زمان زندگی برای تک تک افراد جامعه بشری زیبا خواهد بود و حیات طیبه را برایمان به ارمغان خواهد آورد.

نتیجه

بزرگترین ((هرگزی)) که در زندگی آموخته ام آن است ، هرگز در موقعیتی که خود در آن نبوده ام کسی را قضاوت نکنم.

هُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ (بقره 29)

و او به هر چیز آگاه است.

 

 

ا- بقره، آیه ۲۹

۲-علق، آیه ۱۴

 

انتهای پیام/

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید