آغاز رقابت دبیران علوم کشور به میزبانی شیراز

0

هرمزبان -فارس سومین دوره مسابقات آزمایشگاهی دبیران علوم تجربی سراسر کشور به میزبانی شیراز با رقابت ۶۴ فرهنگی آغاز شد.

مدیرکل آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش چهارشنبه ۵ آبان در حاشیه برگزاری این مسابقات در شیراز، گفت: خرسندم از این که میزبانی این مسابقات به استان فارس واگذار و با نقاط قوت بالایی این دوره برگزار شد.

مرضیه مسگرزاده در ادامه داد: در این مسابقات ۴۲۸ تیم دو نفره از سراسر کشور در طی سال گذشته با هم به رقابت پرداخته و دبیران برجسته علوم تجربی وارد این عرصه شده‌اند.

او با اشاره به اینکه این مسابقات از ۳ سال قبل آغاز به کار کرده، عنوان کرد: این مسابقات از همان آغاز دستاوردهای بسیاری داشته و در این دوره نیز شاهد رویکردهای جدیدی هستیم که در فرآیند اجرای جشنواره و مسابقات مربوط به دبیران دوره متوسطه اول بوده است.

مدیرکل آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این مسابقات در سال‌های گذشته در بستر دبیرخانه علوم تجربی مستقر در استان قم برگزار می‌شد اما با توجه به ظرفیت‌های فارس به ویژه در درس علوم تجربی به این استان منتقل شد و با میزبانی اداره کل آموزش وپرورش فارس و با مدیریت دبیرخانه کیفیت بخشی به آموزش درس علوم تجربی در حال برگزاری است.

مسگرزاده افزود: در این مسابقات ۴۲۸ تیم دو نفره از سراسر کشور در طی سال گذشته با هم به رقابت پرداخته و دبیران برجسته علوم تجربی وارد این عرصه شده‌اند.

مدیرکل آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در فرآیند داوری‌ها از هر یک از استان‌ها یک تیم یعنی ۳۲ تیم شامل ۶۴ نفر از دبیران با هم به مرحله کشوری راه پیدا کرده‌اند و از روز گذشته پس از برگزاری آیین افتتاحیه وارد رقابت‌ها شده‌اند.

مسگرزاده گفت: با توجه به استمرار شیوع کرونا ویروس و عدم امکان برگزاری به صورت حضوری این مسابقات در بستر فضای مجازی به گونه‌ای طراحی شده است که بدون ورود هرگونه خدشه و اختلالی فعالیت عملی و آزمایشگاهی دبیران به عرصه رقابت گذاشته شود.

او افزود: این رقابت‌ها در سه محور زیست شناسی، فیزیک و شیمی برگزار شده و توسط داوران مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می‌گیرند.

مدیرکل آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضرورت آمیخته شدن تدریس علوم تجربی را با فعالیت‌های آزمایشگاهی بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: آموزش درس علوم تجربی برای دانش آموزان باید با محوریت فعالیت‌های آزمایشگاهی تحقق یابد، چرا که فقدان این فعالیت‌ها می‌تواند بخش عمده‌ای از اهداف مورد نظر را دچار اختلال کند.

مسگرزاده خاطرنشان کرد: مهمترین هدف از برگزاری این رقابت‌ها تقویت شایستگی‌های معلمان در زمینه انجام آزمایش‌های مندرج در کتاب درسی دانش آموزان است تا بتوانند با فرصت سازی و ایجاد موقعیت‌های آموزشی به شکل عملی برای دانش آموزان تحقق اهداف کتاب درسی را فراهم کنند و انگیزه دانش آموزان را در زمینه فعالیت‌های آموزشی بالا برند.

او با بیان اینکه شرایط کرونا آموزش را در تمام جهان تحت تاثیر قرار داده است، گفت: این مسئله خود در انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی، ملی و کارگاهی به شدت بارز است و یکی از مهمترین ویژگی‌های فعالیت های عملی و آزمایشگاهی برگزاری حضوری این آموزش‌هاست.

مسگرزاده شرایط کرونا را فرصتی برای بهره گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی دانست و بیان کرد: در این مسابقات سعی کردیم با برگزاری در فضای مجازی این مسابقات دچار اختلال نشود و با برنامه ریزی مدرسه و پشتیبانی به لحاظ فضاسازی برای آزمایشگاه و کارگاه این فعالیت‌ها ادامه یابد و کاستی‌ها جبران و در دوران پساکرونا نیز از این بسترفضای مجازی استفاده شود.

او خطاب به دبیران حوزه علوم تجربی تاکید کرد: از آنجا که سه حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی کار و فن آوری ، فرهنگ و هنر آمیخته با فعالیت‌های عملی است اگر معلمی که در این رشته فعالیت می‌کند، نتواند تلفیق آموزش نظری و عملی را داشته باشد قطعا در تحقق اهداف مورد نظر موفق نخواهد بود و لذا از دبیران خواستارم در این حوزه تربیتی یادگیری ورود کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.