خبر فوری

پیام تند ایران به الهام علیف چه بود؟

هرمزبان – کانال تلگرامی اخبار سوریه در یادداشتی تحلیلی به مباحث مطرح شده در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با همسایه شمالی ایران پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان  در این یادداشت آمده است:

آنچه در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه در روز دوشنبه آمد، نوعی ملاطفتِ همراه با جدیت بود، یعنی اینکه سران باکو پیام را گرفته اما چون پذیرش برایشان سخت بود همچنان دست به رفتارهای عجیب و غریب می‌زنند. خطیب‌زاده در این مورد می‌گوید: روابط ایران و آذربایجان یک رابطه طبیعی است و برهم زدن آن غیرطبیعی است. روابط ایران و آذربایجان همواره از یک منطق درستی پیروی کرده است. در عین حال برخی از نگرانی‌های ایران به مقامات آذربایجان منتقل شده است و این هم در چارچوب حسن همجواری و روابط خوب بین دو کشور بوده است.

🔻خطیب‌زاده با بیان اینکه نگرانی‌های ما به باکو گفته شده است و دوستان‌مان در باکو گفته‌اند که این نگرانی‌ها را مرتفع و رفع می‌کنند و امیدواریم این مسائل در جریان گفت‌وگوهای دوجانبه حل شود، افزود:‌ در مورد برخی از موضوعات و نکات انتظاری که از آذربایجان داشتیم برآورده نشده است. یک اصل اساسی جمهوری اسلامی ایران داشتن روابط برادرانه با همسایگان از جمله آذربایجان است و ما در قبال این کشور رفتار برادرانه‌ای داشته‌ایم،‌‌ ما از آذربایجان رفتاری که متناسب با حسن همجواری است انتظار داریم.

🔻خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با روابط ایران و آذربایجان نیز گفت:‌ ما تمامی اجزای یک رابطه راهبردی و مشارکت جامع با آذربایجان را داریم. امیدواریم این روابط بیش از پیش گسترش پیدا کند و گفت‌وگوها بین دو کشور در زمینه‌های گوناگون افزایش پیدا کند. به نظر این بخش از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردار است، طبق معمول همیشه که وقتی فشار بر الهام علیف افزایش پیدا می‌کند او اقدامات عجیب و غریبی از خودش بروز می‌دهد اینجا هم به نظر پیغام فرستاده که حاضر است موارد بر زمین مانده را جبران کند.

🔻این موارد را پیش از این هم گفته بودم که از یک طرف عرض ارادت و خاکساری می‌کند و از طرف دیگر دست از جفتک انداختن و حرکات ناموزون بر نمی‌دارد. در موارد بسیاری ما شاهد چنین مسائلی بوده‌ایم، اینجا هم برای ایران ثابت شد که رژیم حاکم بر باکو بخشی از پازل ضدامنیتی در قالب رفتارهای قومی در برابر ایران است. مساله‌ای که از طرف جریان «ترک‌اللهی» که در پرونده این حوزه حضور دارند همواره سفید می‌شد و به رژیم باکو فرصت می‌داد تا جایی پیش برود که در مناطق نزدیک مرز ایران صهیونیست‌های تروریست و تروریست‌های وابسته به ترکیه را مستقر کند.

🔻گفته بودم که مقصر اصلی این رفتارهای رژیم باکو فقط و فقط مسوولان پرونده هستند که باید به هر شکل ممکن عوض شده و افرادی که دارای گرایشات قومی یا زبانی نباشند در آنجا مسوولیت بگیرند. با این حال مقامات باکو و دوستان صهیونیست آن‌ها فکر می‌کردند درگیری ایران با امریکا و مسائل تحریم و مشکلات داخلی باعث خواهد شد تا در برابر چنین رفتارهایی سکوت کرده و بی‌خیال آن شوند. به همین دلیل در مناطق تازه کنترل شده در قره باغ بیش از 400 خانواده از تروریست‌های ترکمن‌تبار سوری مستقر شدند و قرار شد یک شرکت صهیونیستی هم برای آن‌ها شهرک بسازد!

🔻سکوت اشتباه ایران در جنگ سال گذشته در برابر حضور تروریست‌ها و صهیونیست‌ها باعث شد تا الهام علیف واقعا از قدرت ایران برداشت اشتباه داشته باشد. او شخصا به این نتیجه رسیده بود که در صورت بروز هر گونه درگیری مردم مناطق شمال غرب ایران از او حمایت خواهند کرد و همین مردم به زعم او اجازه نخواهند داد که نیروهای مسلح ایران حرکت کرده و دست به مقابله با اقدامات بعدی بزند. سکوت اشتباه ایران در جنگ قره‌باغ باعث شد تا او و اردوغان به این نتیجه برسند که اگر استان سیونیک را هم اشغال کنند، ایران کاری نخواهد کرد.

🔻عکس گرفتن برندا شفر در نزدیکی پل خداآفرین و حضور علیف و زنش در کنار این پل با لباس نظامی در کنار حضور پررنگ صهیونیست‌ها در شمال ارس همه نتایج بی‌توجهی محض ایران به جنگ قره‌باغ و برداشت‌های اشتباه علیف در کنار مشاوره‌های صهیونیست‌ها و سران آنکارا بود. برای ایران مبرهن و ثابت شده بود که باکو و آنکارا قصد 100درصدی در اشغال استان سیونیک را دارند و به همین دلیل با فرمان مستقیم ارشدترین مقام نظامی کشور طرح رزمایش فاتحان خیبر به سرعت اجرایی شد و نیروهای ارتش در کنار یگان‌هایی از سپاه پاسداران به سرعت در مناطق تعیین شده مستقر شدند.

🔻پیام تند و بدون روتوش ایران که صراحت بی‌سابقه‌ای داشت به دست علیف رسید و او فهمید که اگر تا امروز ایران صحبتی نکرده به دلیل ناتوانی‌اش نبوده است. با هشدار ایران همه برنامه‌ها و طرح‌های علیف و اردوغان باد هوا شد و همه آنچه شما در این روزها دیدید، ناشی از این مساله است. واکنش مردم شمال غرب کشور به حضور نیروهای مسلح و موضع‌گیری تند علیه باکو علیف را دیوانه کرد..

منبع: https://t.me/syriankhabar/22964

انتهای پیام/

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید