خبر فوری

آژانس انرژی اتمی بی‌طرفی خود را حفظ کند

غریب‌آبادی گفت: آژانس انرژی اتمی باید استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری خود را حفظ کند و اعضای آن نیز از اعمال فشار بر آژانس به طور جدی پرهیز کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از شبکه خبر، کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به انتشار گزارش‌های برجامی و پادمانی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از جمله غنی‌سازی در سطوح مختلف و تولید فلز اورانیوم، در چارچوب حقوق هسته‌ای ایران تحت معاهده عدم اشاعه صورت می‌گیرند و کاملاً هم‌راستا با تعهدات پادمانی ایران انجام می‌شوند.

وی افزود: از آنجا که سایر طرف‌ها به تعهدات خود تحت توافق هسته‌ای در حوزه رفع تحریم عمل نکردند و سیاست اعمال تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا ادامه دارد، هیچ‌کس نمی‌تواند توقف این فعالیت‌ها را در چارچوب این توافق از ایران طلب کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین از اقدام مدیرکل در گزارش موضوع مربوط به ثبت داده‌های فراتر از پادمان انتقاد کرد و گفت: این اقدام فقط برای سه ماه با آژانس تفاهم شده بود و مبنای آن کاملاً سیاسی بوده است، موضوعی که نه حقی برای آژانس ایجاد می‌کند و نه تکلیفی برای ایران.

غریب‌آبادی در خصوص گزارش مدیرکل آژانس درباره چند موضوع باقی مانده پادمانی، اظهار کرد: صرفاً چهار موضوع پادمانی بین ایران و آژانس وجود دارد که مربوط به حدود دو دهه قبل هستند و ایران تاکنون، تعاملات مناسب و سازنده‌ای را در خصوص آنها با آژانس، با هدف حل و فصل این موضوعات، به عمل آورده است.

وی از اینکه آژانس با وجود بازرسی‌های گسترده از تأسیسات هسته‌ای ایران که افزون بر یک پنجم تمام بازرسی‌های آژانس در سطح جهانی می‌شود و هیچ مشکل پادمانی در فعالیت‌ها و تعهدات جاری هسته‌ای وجود ندارد، تحت فشار برخی اعضای خاص خود درصدد بزرگنمایی این موضوعات است، انتقاد کرد و گفت: آژانس باید استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری خود را حفظ کند و اعضای آژانس باید از اعمال فشار بر آژانس و تلاش برای استفاده ابزاری از آن در جهت مقاصد سیاسی خود، به طور جدی پرهیز کنند.

غریب‌آبادی، فوریت این موضوعات را، آن‌گونه که مدیرکل در گزارش خود اشاره کرده است، رد و تأکید کرد: نگرانی جدی، وجود سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی اسرائیل، خرابکاری تروریستی در تأسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز و ترور دانشمندان اتمی است که متأسفانه آژانس تاکنون به خود این جسارت را نداده است که در خصوص این مسائل، موضعگیری کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین بیان کرد: ما همکاری و تعامل سازنده شفافی با آژانس داریم و این شفافیت باید مورد شناسایی و قدردانی قرار گیرد، نه اینکه وسیله‌ای برای بهانه‌گیری‌های بی‌مورد شود، چرا که این رویکرد بحران‌سازی غیر ضروری، ابتدا دامن خود آژانس را خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری مهر

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید