خبر فوری

بررسی یک کلمه زشت | واژه کیسه از کجا لقب استقلال شد؟!

سالهاست هواداران پرسپولیس و دیگر تیم ها برای کل کل با هواداران استقلال از کلمه کیسه استفاده می‌کنند.

 

به گزارش رصد ورزشی: پرسپولیسی ها و استقلالی ها در کری های لفظی، برای تحقیر رنگ پیراهن حریف ازالفاظی استفاده می کنند که خوشایند طرفداران رقیب نیست. استفاده از این 2 نماد در مسیر تحقیرسازی، یکی از صحنه های زشت در تاریخ کری های متداول را رقم زده است، نمادهایی که رقابت های لفظی بین تماشاگران را در مسیر بی اخلاقی انداخت، در واقع با همین تحقیر های رنگی و هم زمان شعارسازی با تحقیر نام سنتی 2 تیم یعنی پرسپولیس و تاج شروع شد که شروع مسیر تلخ توهین به نام های برجسته 2 تیم بوده است.

معمولا در ادبیات فوتبال، کیسه یا توبره، برای تیم بازنده به کار برده می شد و متعلق به تیمی بود که بعد از باخت توبره خود را جمع کرده و می رود! مثلا گفته می شد فلان تیم، 3 گل وارد کیسه تیم رقیب کرد، تیترهای ورزشی بسیاری دلالت بر این واقعیت رسانه ای داشتند، در کاریکاتورهای ورزشی هم به خصوص از سوی احمد عبداللهی نیا بارها و بارها از توپ و کیسه برای تیم ها و گلر تیم ها استفاده شده و به طنز مستعمل شده بود.

البته روایت دیگری هم وجود دارد، از آن جا که شکل تور ورزشی و استقرار توپ در آن به گونه ای نماد از ورود به کیسه یا توبره است، به تعداد گلهای یک تیم گفته می شد مثلا سه گل در کیسه تاج یا پرسپولیس یا هر تیم دیگر، البته اصطلاح توبره هم در این میان استعمال زیادی در آن دوران داشت و حالا هم کمتر از قبل اما باز با همان معنی و ضرباهنگ کلامی، از کلمه کیسه و توبره استفاده می شود، بنا بر این استفاده از این روایت به هیچ وجه توهین به هوادارن هیچ تیمی نیست و ما هم مصرا از هوادارن 2 تیم درخواست داریم که از استفاده از کلمات مصغر ساز(تحقیر کننده) در گفتگوهای رایج به خصوص در شبکه های مجازی بهره نبرند.

این که همکاران ما در بازخوانی دربی های گذشته تیتر می زدند؛ 3 گل در کیسه قرمزها یا 6 گل در کیسه تاج، این تیترها از رسانه های ورزشی دهه 50 که این مدل تیتر زدن در آنها رواج داشته، برداشت شده است و به معنی کری خواندن نیست.

اگر کیسه برای تمسخر یکی از دو تیم بود، هرگز روزنامه کیهان ورزشی بعد از برد استقلال مقابل پرسپولیس با نتیجه 3 بر یک از تیتر سه گل در کیسه استفاده نمی کرد. عکس این مطلب هم بریده کیهان ورزشی چاپ سال 1354 است.

باشگاه استقلال

باشگاه فوتبال استقلال ایران که به‌طور خلاصه استقلال ایران، استقلال تهران و استقلال نیز نامیده می‌شود، یک باشگاه فوتبال حرفه‌ای در ایران است که در چهارم مهر ۱۳۲۴ در شهر تهران بنیان‌گذاری شد. استقلال تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ در ابتدا دوچرخه‌سواران و سپس تاج نام داشت. این باشگاه با کسب ۳۷ عنوان قهرمانی رسمی در مسابقات استانی، کشوری و قاره‌ای پرافتخارترین باشگاه ایران محسوب می‌شود.

استقلال بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه آزادی در غرب تهران انجام می‌دهد. این باشگاه در حال حاضر در لیگ برتر ایران و جام حذفی ایران شرکت می‌کند و کهن‌ترین تیم هر دوی این جام‌ها است. رقبای اصلی استقلال در این دو جام، تیم‌های پرسپولیس از تهران و سپاهان و ذوب آهن از اصفهان هستند. استقلال با هشت قهرمانی، دومین تیم پرافتخار لیگ‌های فوتبال ایران و با هفت قهرمانی پرافتخارترین تیم جام حذفی ایران است.

این باشگاه تا پیش از برگزاری رقابت‌های سراسری فوتبال در ایران در دهه ۱۳۵۰ خورشیدی و پس از آن در زمان جنگ ایران و عراق در دهه ۱۳۶۰، در جام‌های استان تهران (جام باشگاه‌های تهران و جام حذفی تهران) بازی می‌کرد. رقبای اصلی باشگاه در آن جام‌ها در ابتدا تیم‌های شاهین و دارایی و بعدتر تیم‌های پاس و پرسپولیس بودند. این باشگاه با سیزده قهرمانی در جام باشگاه‌های تهران پرافتخارترین تیم این جام و با چهار قهرمانی در جام حذفی تهران دومین تیم پرافتخار این جام محسوب می‌شود. یک قهرمانی در سوپرجام تهران ۱۳۷۳ دیگر قهرمانی استانی این باشگاه است؛ استقلال در مجموع با هجده قهرمانی، پرافتخارترین تیم جام‌های استان تهران است.

استقلال در ده فصل اخیر هشت بار جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرده‌است. این باشگاه با دو قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا (مسابقات باشگاهی قهرمانی آسیا ۱۹۷۰ و جام باشگاه‌های آسیا ۹۱–۱۹۹۰) و دو نایب‌قهرمانی (جام باشگاه‌های آسیا ۹۲–۱۹۹۱ و جام باشگاه‌های آسیا ۹۹–۱۹۹۸) و دو مقام سومی (مسابقات باشگاهی قهرمانی آسیا ۱۹۷۱ و جام باشگاه‌های آسیا ۰۲–۲۰۰۱) پرافتخارترین باشگاه فوتبال ایران در رقابت‌های آسیایی و سومین باشگاه پرافتخار قاره آسیا است. فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال این باشگاه را پس از الهلال عربستان و یوکوهاما مارینوس ژاپن، سومین باشگاه برتر فوتبال آسیا در قرن بیستم اعلام کرده‌است.

استقلال از پرطرفدارترین تیم‌های ایران است و در رقابت‌های لیگ برتر ایران و لیگ قهرمانان آسیا بازی‌های خانگی این تیم معمولاً در میان بازی‌های پر تماشاگر فصل هستند و در فصول اخیر این مسابقات استقلال بارها رکورد میانگین بیشترین تماشاگران بازی‌های خانگی را به خود اختصاص داده‌است. رکورد پرتماشاگرترین بازی جام باشگاه‌های آسیا و لیگ برتر ایران تا پایان سال ۲۰۲۰ نیز در اختیار استقلال است.

منبع: طرفداری

منبع: رصد ورزشی

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید