خبر فوری

بررسی محرومیت‌های سیستان و بلوچستان در سفر رئیس‌جمهوری کشورمان

زاهدان – رئیس جمهوری کشورمان در دومین روز سفر از قبل اعلام نشده به استان سیستان و بلوچستان وارد زابل شد و مشکلات این منطقه را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان صبح جمعه در دومین روز سفر از قبل اعلام نشده به سیستان و بلوچستان وارد زابل شد و مورد استقبال مسئولان این شهرستان و استان قرار گرفت.

وی روز پنجشنبه (یازدهم شهریورماه) دومین سفر استانی خود را به استان سیستان و بلوچستان اختصاص داد و از طریق فرودگاه کنارک با استقبال استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از مسئولان وارد این استان شد.

گفتنی است، وزرای کشور، نیرو، راه و شهرسازی، اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، آیت‌الله رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

رئیس جمهور از اینکه به دلیل شرایط شیوع بیماری کرونا امکان دیدار حضوری و گفتگوی رو در رو با عموم مردم در این سفرها فراهم نیست، از مردم سیستان و بلوچستان عذرخواهی کرد.

انتخاب استاندار ویژه برای سیستان و بلوچستان / بررسی‬ تخصصی مشکل آب

رئیسی صبح روز جمعه در دومین روز از سفر خود به سیستان و بلوچستان در بدو ورود به زابل در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ابتدا لازم می‌دانم به مردم سیستان و بلوچستان سلام ویژه ای داشته باشم و از اینکه نمی‌شود به دلیل شرایط موجود در این سفر با آنها دیدار و ملاقات داشته باشم، متأسفم.

وی افزود: با این وجود سعی می‌کنیم به میزانی که مشکلی از جهت اصول بهداشتی نداشته باشد در منطقه با همکارانم حضور پیدا کنم و با همفکری مسئولان محترم محلی، نماینده ولی فقیه و استاندار و مسئولان دیگر در جریان مسائل منطقه قرار بگیریم و برای هر کدام به یاری خدا راهکارهایی داشته باشیم.

رئیس جمهور ادامه داد: یکی از دغدغه‌های منطقه سیستان موضوع آب است و ما قبل از اینکه به این استان بیاییم یک نشست‌های داشتیم با همکاران راهکارهایی برای این موضوع وجود دارد و برای آن ۲ یا سه راهکار پیشنهاد شده است.

وی گفت: قرار است وزیر نیرو که ایشان نیز در این سفر همراه ما هستند به همراهی مسئولان محلی برای موضوعات فکر می‌کنند و ما هم دست به کار شویم و بتوانیم برای رفع دغدغه مردم گام جدی برداریم.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: برای برخی از استان‌ها به دلیل مشکلاتی که دارند یک ویژگی قائل شدیم که استانداران آن بتوانند موضوع را سریع‌تر با دولت مطرح کنند و اختیارات ویژه داشته باشند که خودشان در استان مسائل را حل و فصل کنند که سیستان و بلوچستان جزو همین استان‌هاست.

برای ساماندهی وضعیت بازارچه‌ها و تبادلات مرزی اقدام شود

آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در جمع مردم روستای مرزی «ملاعلی» در نقطه صفر مرز ایران و افغانستان اظهار داشت: توفیقی امروز برای بنده و همکارانم حاصل شد که در جمع مردم عزیز و ولایتمدار منطقه سیستان حضور یابیم.

وی افزود: حقیقت آن است که شما از مرزهای جمهوری اسلامی مرزبانی می‌کنید و حضورتان باعث امنیت در منطقه است.

رئیس جمهور بیان کرد: قبل از ورود به سیستان و بلوچستان نشستی با مسؤولان پیرامون مشکل آب داشتیم، به نظر می‌رسد با همت بالای شما و پشتکار مسؤولان بتوان این تهدید و مشکل را به فرصت تبدیل کرد، هم آب کشاورزی و هم آشامیدنی تحقق پذیر است.

وی ادامه داد: با توجه به امکانی که در مرز برای تبادلات مرزی وجود دارد، آقای استاندار، دستگاه‌های مسئول و گمرکات در نقاط مرزی ضوابط ملزوم را اعلام کنند تا بتوانند داد و ستد بین ایران و افغانستان به وجود بیاورند تا به وضعیت اقتصادی مردم در دوطرف کمک کند.

برای ساماندهی وضعیت بازارچه‌ها و تبادلات مرزی اقدام شود

اطلاع از محرومیت‌ها اولویت دولت / برای حل مشکل آب راهکار وجود دارد

آیت الله سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز در اجتماع مردمی پاسداشت اولین قیام مردم سیستان به خونخواهی امام حسین (ع) که در میدان امام‌حسین (ع) زابل با حضور پرشکوه مردم برگزار شد، اظهار داشت: توفیقی داشتم امروز در منطقه سیستان حضور داشته باشم مطلع نبودم از این اجتماع حسینی شما، وقتی که آمدم به این منطقه شنیدم که اجتماع با صفای مردم به صورت صلواتی ایجاد شده که یادآور روحیه عاشورایی مردم این منطقه است.

وی با بیان اینکه این ارادت به امام حسین (ع) سرمایه بزرگ مردم منطقه است که باید شور و شعور حسینی شأن همواره حفظ شود، افزود: قبل از آمدن به این منطقه با نمایندگان و مسئولان و کسانی که از وضعیت منطقه مطلع هستند صحبت کردم و از زمانی که وارد این منطقه شدم رفتم و بعضی از روستاها را بازدید کردم آخرین وضعیت چاه نیمه‌ها را دیدم و این سومین و چهارمین برنامه است که در جمع شما قرار دارم.

رئیس جمهور گفت: جوانان عزیز مشکلاتی وجود دارد؛ مساله کمبود نزولات آسمانی، مشکلات کمبود آب، وضعیت کشاورزی و بعضی از مشکلاتی که از آن رنج می‌برید مثل بیکاری، وضعیت اقتصادی، کسب و کارها، وضعیت معیشت و مشکل نبود گاز و همه مشکلاتی که شما می‌دانید و با تمام وجود لمس کردید.

وی ادامه داد: از اول کار دولت به مواردی مثل محرومیت‌ها و مشکل کمبودهای موجود توجه کردم و باید دنبال حل اینها رفت، اینکه آیا حل شدنی است یا نیست می‌خواهم بگویم با داشتن سرمایه‌های خوب، توکل به خدا و اعتماد به نفسی که در این منطقه وجود دارد مشکلات قابل حل هستند.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: این منطقه معروف است به اعتماد به نفس و مردان و زنانی که در طول تاریخ این اعتماد را در استان سیستان و بلوچستان و کشورمان داشته‌اند.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی کارآمد، ارزشمند و متراکم در کشور کم نداریم، گفت: برای حل مشکل آب راهکار وجود دارد یکسری راهکارهای طولانی مدت مثل انتقال آب از دریای عمان از این موارد است.

رئیس جمهور تصریح کرد: یکسری طرح‌های زود بازده مثل استفاده از فناوری آب ژرف وجود دارد که امروز سه تا چهار چاه ژرف در این منطقه حفر شده است و می‌تواند افزایش این چاه‌ها آب را به دست مردم برساند.

وی ادامه داد: اما راه‌حل بسیار کوتاه‌مدت هم وجود دارد و آن اینکه ما از ظرفیت چاه نیمه‌ها استفاده کنیم سریعاً آقای استاندار، آقای فرماندار، مسؤولان آب در منطقه اقدام کنند نسبت به حفظ آبی که در چاه نیمه‌ها موجود است.

آیت الله رئیسی افزود: در حال حاضر کاری که از وزیر نیرو و مسئولان استان سیستان و بلوچستان انتظار داریم، لایروبی و رسوب زدایی برای انتقال آب به چاه نیمه‌ها است، قطعاً برای این کار اعتباری اختصاص خواهد یافت.

پیگیری حق آبه سیستان با استفاده از ظرفیت دیپلماسی

وی با اشاره به اینکه حق آبه هیرمند یک حق قانونی و متعلق به مردم سیستان است، بیان کرد: برای پیگیری حق آبه نیازمند دیپلماسی فعال هستیم که حتماً آن را در دولت دنبال می‌کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید بازارچه‌های مرزی تجارت را در منطقه فعال کنند تا اشتغال ایجاد شود، گفت: با توجه به امکانی که در مرز برای تبادلات مرزی وجود دارد، بحث داد و ستد مرزی و فعال شدن بازارچه‌ها به صورت قانونی تسهیل می‌شود.

مشعل گاز به زودی در سیستان روشن می‌شود

رئیس جمهور با اشاره به اینکه به زودی مشعل گاز در سیستان روشن می‌شود، ادامه داد: همچنین راه اندازی راه آهن زاهدان به زابل و ایجاد شبکه ریلی به زابل در دستور کار است.

وی با اشاره به لزوم استفاده از انرژی‌های نو و تجدید پذیر بیان کرد: در استان سیستان و بلوچستان مناطق خوبی برای نیروگاه‌های بادی داریم که باید به سراغ فعال کردن آنها برویم.

رئیس جمهور اظهار کرد: نعمت‌های فراوانی از جمله معادن، مرز و دریا در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد و خوشبختانه نعمت امنیت هم در این استان بسیار خوب است که باید قدردانی کرد.

وی با تاکید بر اینکه نعمت وحدت و انسجام شیعه و سنی بین همه اقوام بزرگترین نعمت استان سیستان و بلوچستان است، تصریح کرد: هرچه وحدت بیشتر باشد قطعاً توسعه هم بیشتر می‌شود.

برگزاری همایش ایثارگران، خانواده شهدا، علما، سران طوایف و نخبگان استان سیستان و بلوچستان با حضور رئیس جمهور

همایش ایثارگران، خانواده شهدا، علما، سران طوایف و نخبگان استان سیستان و بلوچستان با حضور رئیس جمهور در تالار «فردوسی» دانشگاه سیستان و بلوچستان دقایقی قبل آغاز شد.

در این همایش آیت الله مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، احمدعلی موهبتی استاندار، نمایندگان قشرهای مختلف مردم، خانواده شهدا و ایثارگران، علما، سران و ریش سفیدان طوایف شیعه و سنی و نخبگان استان سیستان و بلوچستان حضور دارند.

راه‌حل همه مشکلات در داخل کشور است / لزوم شناخت اولویت‌ها

آیت الله سید ابراهیم رئیسی بعدازظهر امروز در بدو ورود به زاهدان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عصر امروز ضمن شرکت در جلسه شورای اداری ضمن بررسی مسائل و مشکلات استان گزارشی از روند برنامه‌های مختلف از زبان مدیران و مسئولان استانی خواهیم شنید.

وی با تاکید به اینکه راهکارها و اولویت‌های حل مشکلات را باید شناسایی کرد، گفت: راه حل همه مشکلات در داخل کشور است و هیچ مشکلی بدون راه حل نیست به شرط اینکه در ابتدا آن مشکل و راهکارهای رفع آن را به خوبی شناسایی کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ظرفیت‌های عظیمی در سیستان و بلوچستان وجود دارد، افزود: دولت سیزدهم آمادگی کامل دارد تا در کنار جوانان به عنوان ظرفیت عظیم استان به مقابله با مشکلات این استان بپردازد.

وی تصریح کرد: امیدواریم دولت با همکاری مردم، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و جوانان فعال سنی و شیعه گام‌هایی برای حل مشکلات استان از جمله بیکاری، تولید و مسائل فرهنگی و اجتماعی این استان که از استان‌های مهم کشور محسوب می‌شود، برداریم.

منبع: خبرگزاری مهر

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید